Telemetrie Spektrum DX8G2 <> AR8020T

Discussie in 'Model elektronica' gestart door pieter.peereboom, 28 okt 2024.

  1. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Middenbeemster
    Momenteel ben ik bezig met het vliegklaar maken van de Marabu van Topmodels CZ. De spanwijdte is 2,75 meter en deze zwever is voorzien van een motor met klapprop, V-staart, Ailerons en Flaps.

    m 003.jpg
    Andere nieuwbouw- en reparatieprojecten staan momenteel op een laag pitje.

    Op het forum is al een mooi bouwverslag van de Marabu te vinden, die ik nog even heb bestudeerd, voordat ik zelf met het afbouwen begon.
    Het enige wat ik net even anders heb gedaan is de vleugelservo’s vast te zetten met een plaatje epoxy van 0,4 mm.
    m 002.jpg

    Ik wil met de Marabu gebruik maken van telemetrie, waarbij vliegaccuspanning en de hoogte wordt weergegeven. Ik heb niet eerder met telemetrie gewerkt en het is lastig om goed en volledig geïnformeerd te raken. Ik heb informatie ingewonnen bij diverse modelbouwzaken, het forum en andere hobbyisten. Verder is er ook contact geweest met Spektrum en ik heb stukken uit diverse Engelse handleidingen in het Nederlands vertaald.

    In het begin ging ik er ten onrechte van uit dat de hoogtemeter van Spektrum ook het stijgen en dalen zou weergeven. Dit bleek niet zo te zijn. Hiervoor heb je een variosensor nodig, die behalve de hoogte ook het stijgen en dalen aangeeft met verschillende tonen.

    De gebruikte zender is een Spektrum DX8, 2e generatie. Op de zender is dit weergegeven links naast het display en aan de onderzijde op het typeplaatje: DX8G2.

    NB: De eerste generatie DX8 kan niet goed samenwerken met de variosensor van Spektrum en geeft alleen de hoogte in meters aan. Het stijgen en dalen kan niet worden weergegeven

    De gebruikte ontvanger is de 8-kanaals telemetrie-ontvanger AR8020T met ingebouwde hoogte/variosensor.

    De draden van de “spanningssensor” zijn gesoldeerd aan de accuaansluiting van de motorregelaar. Het binden van de zender met de ontvanger is al gedaan met alle sensoren aangesloten.

    Hoe de zender moet worden ingesteld voor telemetrie heb ik uitgewerkt in onderstaande pdf. Ik ga dit document ook zelf als naslagwerk gebruiken

    2024 algemeen 077.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 okt 2024
    Adri Brand vindt dit leuk.
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.951
    Locatie:
    Velserbroek
    Voor die telemetrie ontvanger is toch geen apparte sensor nodig? die ontvanger heeft alles aan board
     
  3. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Veghel
    Als de regelaar een BEC heeft dan is het niet nodig om de zwarte draad aan te sluiten om de spanning te meten. Het wordt zelfs afgeraden om dit te doen omdat je anders een “grond lus” krijgt die vreemde waardes kan doorgeven aan de ontvanger.
    De AR8020T ontvanger geeft ook netjes de vario waardes door aan jouw zender en kan je de toon aanzetten om het stijgen en dalen weer te geven. Hier heb je inderdaad geen aparte sensor meer voor nodig.
     
  4. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Middenbeemster
    Klopt Winfried. Ik heb nog wel een variosensor nodig voor een andere ontvanger, de AR8010T. Zoals je al hebt aangegeven komt de ingestelde minimum spanning van de vliegaccu uit op 3,7 Volt per cel.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2024
  5. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Middenbeemster
    Bedankt voor je reactie. Wat is het gevolg van de "grond lus" die je noemt.
     
  6. ikonmy

    ikonmy

    Lid geworden:
    27 okt 2008
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Leusden
    Het gevolg van een grod lus is niet te voorspellen.
    Een ding is zeker het brengt alleen problemen.
    Zoek maar eens op internet naar groundloop.
     
  7. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Middenbeemster
    Op internet staat het volgende:
    Een aardlus wordt veroorzaakt door de onderlinge verbinding van elektrische apparaten, wat resulteert in meerdere paden naar de aarde, waardoor gesloten geleidende lussen door de aardverbindingen worden gevormd. Een veelvoorkomend voorbeeld zijn twee elektrische apparaten die elk met een drieaderige kabel en stekker met een beschermende aardgeleider voor de veiligheid op een stopcontact zijn aangesloten. Wanneer signaalkabels tussen beide apparaten worden aangesloten, wordt de afscherming van de signaalkabel doorgaans aangesloten op het geaarde chassis van beide apparaten. Dit vormt een gesloten lus door de aardgeleiders van de netsnoeren, die via de bedrading van het gebouw zijn aangesloten.
    Het betreft volgens deze uitleg op 230 V wisselspanning aangesloten apparaten met een aardverbinding. De gevolgen voor onze modelelektronica zijn mij niet duidelijk.
     

Deel Deze Pagina