teleurstellende fietsbel meet-resultaten

ik heb vandaag wat zitten meten aan mijn fietsbel omdat ik vond dat ie wat weinig trekkracht had, een bm 2410-08 (1260kv)

3s lipo, 1500mAh
graupner 9x5 slowfly prop
resultaat:
12.38V 9.5A 450gr thrust (1e keer, 20sec ofzo)
12.37V 9.07A 415gr thrust (2e keer, 10 sec)

voor een motor waarvan ze voorschrijven dat ie 600gr thrust kan leveren vind ik dit toch erg weinig, waar kan dit aan liggen?
ook bleef de stroom en thrust inzakken, moet die normaal niet een beetje op hetzelfde niveau blijven??

grtz

is idd raar,
maar de ene motor kan minder prestaties leveren dan de andere (ook al zijn ze van hetzelfde type :wink: )

zo heb ik 2 axi's (allebei axi 2820/10) en de ene heeft met dezelfde setup, batterijen etc minder kracht en vliegtijd dan de andere

mss eens proberen met een gws schroefje (9/47)
met deze schroef heb ik het beste resultaat met mijn fietsbel :wink:

2 belangrijke dingen die je kan veranderen:
1. op een andere manier trekkracht meten, waarschijnlijk meet je nu trekkracht dmv motor laten duwen op weegschaal. misschien is het proberen waard om dan de motor verder van de weegschaal te plaatsen, zodat de luchtstroom ook nog wegkan, en niet weg kan omdat er een weegschaal onder zit.

2. een andere prop proberen. gewoon een grotere proberen. Waarschijnlijk haal je niet het maximale uit de motor. (motor kan nog meer stroom aan(in piek)).

Controleer nog even gegevens. De spanning die jij meet lijkt niet te kloppen. De spanning moet van een 3cel lipo veel meer inzakken onder die belasting, anders wil ik wel weten welk merk lipo's het zijn :P ;)

motor stond met prop richting weegschaal dus luchtstroom kon weg (naar boven toe)

de spanning heb ik gemeten voordat ik de accu aansloot, ik heb maar 1 multimeter..
is het normaal dat de stroom ook inzakt? toerental en thrust ook?

Gewoon een tweede multimeter erbij kopen (ALDI e.d. of bouwmarkten verkopen die dingen regelmatig voor minder dan € 5,--, paar weken terug nog twee bij de ALDI gekocht voor € 3,99 met 2 jaar garantie) ......

Het is normaal dat de spanning snel daalt bij Lipo's zeker als je tegen de maximum belasting van de cel aan zit .... die 12,xx V kan onder last al naar 10,xx V zakken

gewoon een grotere prop erop. Die 600g is piek dus de stroom mag best wel wat hoger liggen dan.

Je hebt natuurlijk wel 3 fietsbellen 1100KV, 1450KV en de 1750KV.
Weet iemand de thrust van ieder fietsbel?

Hans.

@tandango, idd. volgens mij stond er ergens max 15 amp ofzo, lespinoy zat nog onder de 10.

@TITA, volgens mij zijn ze alle3 hetzelfde, alleen andere wikkelingen. Ik denk dus dat ze ongeveer hetzelfde kunnen trekken, alleen moet de 1100 dan een grotere prop hebben dan de 1750. Laatst had iemand hier nog wat over gezegd dacht ik. Lagere KV motor was minder efficiënt, maar de grotere prop is weer efficënter, dus maakt het weer niks uit meestal... (weet niet meer zeker hoor..)

die 15A is voor de 1450KV. Die 12xx mag best 13A piek hebben.

Je hebt het met een slowfly prop geprobeerd.. die dingen vreten stroom en leveren niet bijzonder veel trekkracht. Probeer eens een echte APC E prop :)

De thrust van indoor kist kan je het best hangend naar beneden meten , met een vissers unster [trekweegschaal]
Het model goed vrij hangen , aan de vleugelpunten een paar touwtjes of balsa lattjes voor de torsie.
De kv is alles bepalend voor het goed funtioneren van een electro motor , Vermogen is nu eenmaal motorkoppel x speed .
Als je relatief te veel speed hebt [ hoge rpm/v ] zal je tekort komen aan koppel .
Het enige wat er aan te doen is , het voltage beperken en amperage verhogen en verder alle regels van goed en efficient motorgebruik aan je laars lappen .
Of doodgewoon het RPM/VOLT calculeren.. en misschien een vertraging gebruiken .

bedankt voor jullie inbreng..
heb vandaag de stator uit de bel gehaald en tot de vaststelling gekomen dat het achterste lagertje stuk was (de binnenkant viel er gewoon uit :?) hoe kan ik de buitekant van de lager er nu uit krijgen? ik vermoed dat het lagertje iets van een 6x3 is? waar zijn deze te verkrijgen?

kan het zijn dat je bij de meting de stroom en spanning hebt verwisseld? Ron 9V bij 12A lijkt een normale waarde voor een 1500 lipo.

Kv is een constante die iets zegt over de motor. Als ze in de fabriek geen vergissing hebben gemaakt met stickertje plakken of fabricage, dan is de opgegeven waarde gewoon de Kv van de motor.

Als je onder belasting minder toeren ziet dan je volgens die Kv zou denken, dan komt dat doordat de motor na aftrek van de spanning als gevolg van de ohmse weerstand (IxRinwendig) eigenlijk minder spanning ziet.
Zelfs "onbelast" heb je al een afwijking vanwege de (geringe) nullaststroom.

Het is dus niet zo dat een zwaar belaste Kv 1450 fietsbel opeens een KV1100 fietsbel wordt.

Vergelijk het met accu's.
Als jij 3V meet per lipo cel die "nominaal" 3.7V heeft, dan zeg je niet dat het een 3V lipo is geworden, maar een gewone 3.7V lipo die onder belasting inzakt (3.7V nominaal - stroom x inwendige weerstand op dat moment)
De nominale spanning geld bij afgesproken voorwaarden. bijvvorbeeld halverwege de capaciteit bij een bepaalde temperatuur.
Soms ook puur volgens theorie. Een NiMh heeft 1.2V "nominaal'. in de praktijk zal je altijd een afwijkende spanning meten.

ik heb net ook een fietsbel uit elkaar gehaald die vastliep als je iets teveel gas gaf met prop erop. Blijken beide lagertjes nogal te ratelen en nogal veel speling te hebben. Lijkt wel alsof je over een hobbelweggetje rijd!
Ik heb ze eruit gehaald door vanaf de andere kant met een schroevendraaiertje ze eruit te tikken.

Bij mij waren het idd 3x6x2,5 mm kogellagertjes. Ga ze gelijk maar bestellen bij ACW.
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2942
lekker goedkoop ook :D

Een mooie calculator om de rpm/V te berekenen is;
http://www.standschub.de/
als je alles hebt ingevuld dan is de RPM/V ;
toerental : werkingsgraad x100 : nominale spanning .
Voorbeeld ; 6000 : 85 x100 : 10.8 = 653 RPM/V bij 3lipo,s
6000 : 85 x100 : 7.2 = 980 RPM/V bij 2 lipo,s
Hoe meer je de calculatie benaderd , hoe efficienter de kist word .
Daarom blijft een vertraging altijd een optie , Graupner en GWS hebben daar al heel veel voorbeelden van laten zien !
Ik zelf draai mijn graupner 170 met een vertraging van 1 : 1.8 6100 rpm met een 9x5 .

Harold zei:
Kv is een constante die iets zegt over de motor. ....

Als je onder belasting minder toeren ziet dan je volgens die Kv zou denken, dan komt dat doordat de motor na aftrek van de spanning als gevolg van de ohmse weerstand (IxRinwendig) eigenlijk minder spanning ziet.
Zelfs "onbelast" heb je al een afwijking vanwege de (geringe) nullaststroom.

Het is dus niet zo dat een zwaar belaste Kv 1450 fietsbel opeens een KV1100 fietsbel wordt.
....

Herhaling: Kv is een constante! Die is dus niet afhankelijk van 2 of 3 lipo's.
Een fabrikant geeft 1 Kv op en niet meerdere voor verschillende soorten gebruik.

Werkingsgraad (rendement) is bovendien een getal dat de verhouding aangeeft tussen in en uitgaand VERMOGEN. Dat is dus wat anders dan alleen toerental.

Kv is een constante ja , en die kan je niet wijzigen .
wat je wel kan doen is kiezen voor een motor met een andere constante , voor een geheel andere motor dus !
Graag met een passende motorkarakteriestiek .

Er zijn een paar belangrijke motieven om de juiste Kv te calculeren .
Het vermogens verlies dat optreedt door ijzerverliezen is kwadratisch met het toerental .
P ijzerverlies = A x n ^ 2
Het vermogens verlies dat optreedt door spleetwrijving
is kwadratische met het toerental .
P speetwrijving = B x n^2
Een motor moet je dus niet onnodig veel toeren laten draaien wil je de werkingsgraad verbeteren .
Iets meer hier over :
http://www.wtb.tue.nl/woc/ptc/education/ogo21/Deel_BEP_verslag_Ruud.pdf
Een borstelloze motor kan je op twee verschillende manieren optimaliseren , de eerste is de werkings graad , de tweede is de moment rimpel [ zo groot mogelijk moment bij een zo klein mogelijke stroom en spanning ]
Aangezien ik altijd efficientie het belangrijkste vind , kies ik vooral voor het eerste .

Back