terug in de tijd

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door specialpainter.nl, 31 okt 2012.

1. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Hallo mede piloten,

Na grondige opruiming van mn hobby zolder , kwam ik een blikken doosje tegen die ik me nog herinneren kan van heel lang geleden. Ik was bijna 8 jaar en Pa was zo verstandig geweest om me te vertellen van de jetex-motortjes, aangezien het rubber verhaal nog niet echt aansloeg bij mij..Afijn, voor mijn 8ste verjaardag naar de modelbouwwinkel gegaan en een echte jetex gekregen, man dat was pas gaaf! Heel wat plezier meegehad, weinig goede vluchten. Een bouwdoosje van keilkraft, een Panther met van die tiptanks, vloog echt goed; elke keer weer een heel stuk hollen,uiteraard met een fles water..........
    Het zou toch niet waar zijn dat ik het blikken doosje dan 26 jaar heb bewaard? Toch maar even wrikken aan de deksel en waarempel; de betreffende jetex met zelfs nog wat originele tabletten!Oh man, die geur van dat spul,die brengt je zo weer terug in de tijd, vandaar de titel;)Ik ben benieuwd of deze nog weer aan de praat is te krijgen, zoals op de foto is te zien zit het dekseltje aardig vast geroest...iemand ervaring/kennis met dit zeer leuke spul?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Voor mensen die geen idee hebben wat dit is, heb ik een heel mooie site gevonden voor uitgebreide info. Vooral de foto's zijn super mooi, om over de kwaliteit van de modellen maar te zwijgen...
    www.jetex.org

Inmiddels mn motor in de kruipolie gelegd, kijken of dat iets gaat doen...

3. FOX35

FOX35 PH-SAM

Lid geworden:
    27 sep 2005
    Ik heb me zelf nooit bezig gehouden met Jetex, maar vond het altijd wel interessant. Ik begreep wel dat het lastig was om de dingen te laten ontbranden. Je had daar toch een bepaald soort lontjes voor nodig? Volgens mij wordt Jetex al lang nie tmeer gemaakt en zal het dus lastig zijn nieuwe 'pellets' en andere benodigdheden te vinden. In de jaren '90 werd in Tsjechiƫ de Rapier ontwikkelt, een wegwerp raketmotortje, vergelijkbaar met een vuurpijl zonder stokje, maar dan met een langer werkende en minder krachtige uitstoot. Deze zaten in een kartonnen kokertje in het model. Ze waren in verschillende maten te krijgen en werden gebruikt als vervanging van de jetex motoren. Ze waren betrouwbaarder, maar ook daarmee heb ik mensen vreselijk zien modderen.

4. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Klopt helemaal, persoonlijk heb ik weinig geklooi gehad met het lontje e.d. ging echt super!Tabletten worden een probleem, meschien maar goed ook, want als ik t zo ruik kan het niet goed voor je zijn....Uiteraard zal daar wel iets op uit te ''willie-wortellen''.De rapiers ken ik alleen van het internet, blijkt moeilijk aan te komen.....geen idee hoe die gaan.
    Nu we toch bezig zijn; het zou super zijn om zo'n antiek bouwdoosje van veron/keilkraft ergens te bemachtigen.Weet iemand meschien een site of mooier nog; iemand die zoiets nog ergens op zolder heeft liggen?Alleen een goede bouwtekening zou ook al super zijn, de typen Grumman Panther en de Hawker Hunter hebben mijn absolute voorkeur! Zal wel lastig worden denk ik, vroeger waren er ook al niet zoveel jetex-piloten, maar je weet maar nooit.
    Als het mogelijk is om het jetexje weer aan de praat te krijgen, zal ik er een mooi modelletje voor maken, natuurlijk plaats ik dan een bouwverslagje.

5. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Op Outerzone : Free plans : Listing of free vintage model aircraft plans to download en Hip Pocket - Building and Flying Control Line, Free Flight and Radio Control Airplanes (bij de laatste moet je je wel eerst aanmelden) staan heel veel gratis tekeningen van Jetex modellen van "Klassieke" fabrikanten waaronde "Keil Kraft" ...

Ik heb zelf ook "ooit" (zo'n kleine 50 jaar geleden) met deze Jetex raketmotortjes "geprutst" ... o.a. een Super Sabre en Hawker Hunter gebouwd van een "Jetex Tailored Series" ... met van die voorgevormde rompjes uit geperst laagjes balsa ...

6. Algysy

Algysy

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Ik heb ze wel gebruikt.

Ze stonken, sisten en waren best duur in gebruik. (tabletten en lont) .... ik vond het geen succes.

Je moest 2 tabletten in het "motortje" leggen, een lontje voor een deel vlak oprollen en het rolletje op de tablet leggen.
    Daarop kwam een gaasje om de lont op de tablet te drukken en dan het kapje met de lont door de "uitlaat".

Dit gaf een aantal seconden, precies weet ik het niet meer, maar langer dan een sec. of 20 zal het niet zijn, een beetje druk.

Ook bestond er een helikopter met aan beide uiteinden van de bladen zo`n motortje.

Al met al kon je er niet echt veel mee en de kracht was zeer gering tov het gewicht.

Toch wel leuk hem hier weer te zien.

Grtz,
    Jan

7. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    jammer dat ze het toch niet zo goed bleken te werken, overigens kan ik me mn eerste vlucht hiermee nog goed herinneren; 3 loopings, stall en een glijvluchtje tegen een struikje. power zat voorzover ik weet.
    Bedankt voor de links,gaaf!
    weet iemand nog iets over die rapiers?

8. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Knight & Pridham http://www.kpaero.com heeft een 24mm ducted fan als vervanging van een Jetex/Rapier "engine" ... compleet met timer-ESC ... klaar voor nostalgische freeflights ...

9. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Ook ik heb nog een jetex :). en als ik heel goed zoek moet ik ook nog wel ergens de brandstof pillen kunnen vinden denk ik.

ik heb er wel een paar keer succes vol mee gevlogen en als je veld voldoende groot is en er niet te veel wind staat dan is het best te doen.

10. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Leuk!Meschien een foto van?
    Het vliegen was altijd wel spannend; het ding kon in de fik vliegen of ernstiger als je op de heide vloog. Ik mocht alleen vliegen als ik 2 flessen water meesjokte.....
    gweldig dat er toch een aantal mensen zijn die deze tak kunnen waarderen!

11. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Nee helaas geen foto's, ik heb wel het motortje gevonden en als ik heel goed zoek denk ik dat ik nog wel ergens de brandstof pillen heb ook.

Mocht er interesse zijn dan dan kan ik een keer vragen of het mogelijk is ook een serie rapier achtige motoren te laten persen. Ik heb dan een minimale afname van 150 stuks. maaar dan kunnen ze wel precies volgens de opgegeven specificaties worden gemaakt.

free flight supplies in engeland verkoopt volgens mij nog steeds kitjes voor jetex modellen.

12. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    :D:D:D:DHeb erg veel interresse, beetje afhankelijk van de kosten.Als er iets van prijzen bekend zijn hoor ik het heel graag!
    De kitjes heb ik inmiddels al gevonden op nternet, bedankt allemaal. waarschijnlijk bouw ik er zelf eentje van een tekening van internet, jeetje wat is er nog veel leuks te vinden!Als de motortjes bevallen, heb ik er weer een leuke hobby bij!

13. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Ook heel gaaf, dit spul. Meschien voor een mini rc indoor jetje:rolleyes:weer een project....Eerst maar's kijken met de jetex of rapiers, het geluid, geur en vooral de rookpluim vind ik zo ontzettend leuk dat dit de voorkeur heeft, maar toch bedankt voor je linkje. :D

14. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Ik heb net een vraag over rapier motoren neer gelegd bij mijn motoren leverancier. met een dag of wat zal ik wel een prijs en een mogelijke levertijd hebben

15. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Ik wacht ongeduldig af, bedankt alvast:D

16. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Excuses voor mijn ongeduldigheid, maar is er al iets bekend over de rapiers?

17. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Nee ik heb nog geen update gehad.

18. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Ok, we wachten in spanning af..Inmiddels heb ik een aantal leuke en goede tekeningen weten te bemachtigen.Dat viel nog niet mee; de gratis versies op het net waren veelal incompleet of de schaal-maatvoering klopte voor geen meter meer, ik heb de vleugels weer van een andere site dan de romp, dat soort dingen... Uitendelijk dan alle spantjes,ribbetjes en aanzichten in de juiste maatvoering ten opzichte van elkaar kunnen sprokkellen...:) Het gewicht van deze modellen schat ik op een grammetje of 35, zonder motor....Kan niet wachten om te begnnen, maar ik wil eerst wat rapiers in huis hebben anders eindigt dit projectje niet in de lucht!

19. FOX35

FOX35 PH-SAM

Lid geworden:
    27 sep 2005
    Rapiers zijn te krijgen bij Flitehook in Engeland. Momenteel kan ik ze niet via internet bereiken (Welcome to Flitehook). Ik kom ze wel tegen met hun kraam op evenementen in Engeland (Engelse nationals, vintage weekends op Old Warden). Een voor hen werkzame man is de Rapier-man. Omdat ze niet mogen worden verstuurd haalt hij ze met de trein op uit Tsjechiƫ. Hij kan interessante verhalen vertellen over de problemen die hij ondervindt om de gebruikers in Engeland van spul te blijven voorzien. Het lijkt wel drugssmokkel! Ik heb ook wel eens rapiers gezien op een Tsjechische modelbouwbeurs in Praag. Een bepaalde bouwdoosfirma die ook vrije vluchtdoosjes heeft maakt enkele zwevertjes voor Rapiers. Het is dus helaas niet zo makkelijk om ze te krijgen. Ze hadden hun hoogtepunt in de jaren '90, dus dat ligt al weer een hele tijd achter ons.

20. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Mooi verhaal en bruikbare info! helaas staaft het mijn ondervindingen om eraan te geraken, maar onmogelijk lijkt het me niet, als ze tenminste nog gemaakt worden.

Deel Deze Pagina