Terugkeer van Curacao.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door schummie, 12 apr 2003.

1. schummie

schummie Guest

Hallo,

Binnenkort keer ik terug uit Curacao met m'n modelvliegtuigen en bijbehorende zenders en ontvangers op de 72 mhz kan 20 en 48. Weet iemand wat er in Nederland, in de buurt van Almelo op deze frequenties zit zodat ik niet neerstort. In Nederland zijn in principe alleen de 27, 35 en 40 Mhz hiervoor toegestaan heb ik inmiddels begrepen, maar om nu al mijn zenders en ontvangers te vervangen wordt een dure grap.
    Ik heb inmiddels ook begrepen dat er ook in Nederland met name wedstrijdvliegers toch op deze frequentie vliegen. Waarschijnlijk i.v.m. internationale wedstrijden.
    Kortom, wordt ik uitgesloten bij een vereniging, vlieg ik voor eigen risico? (bekeuring), of stort mijn Sukhoi neer nadat iemand op een bakkie zijn tante de groeten doet danwel een combinatie van deze rampspoed?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Alvast bedankt.

Eric Schumacher, Willemstad, Curacao N.A.

2. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    De 72 Mhz is in nederland in gebruik bij het leger.....en wat die er mee doen is geheim :?:.....

....misschien wordt je automatisch doel van een (oefen) raket.... :).....

Volgens het nationaal frequentie register..http://www.agentschaptelecom.nl/nfr/tpl/main_nfr.html

68 -74,8 Mhz Landmobiele communicatie, radio-alarmering. S5.149., toegewezen aan het Ministerie van Defensie....

3. casper

casper Guest

is dit niet een frequentie waar patriot raketten op reageren? die hebben wel eens de neiging om eigen vliegtuigen neer te halen............

4. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    denk toch dat als je hier fatsoenlijk en veilig wil kunnen vliegen, je niet om een 35 mhz zender heenkan.

5. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit heb ik nog nooit gehoord, ik kan me niet voorstellen dat een Nederlandse wedstrijdleiding of de club waar de wedstrijd plaats vindt, dit accepteert.

Ja, zou het bestuur je laten vliegen op 72MHz dan is het bestuur van de vereniging ook aansprakelijk te stellen voor eventuele schade aan materiaal- en mens.

Ja, ergens in een weilandje 'wild'vliegen is niet toegestaan in Nederland, er mag alleen bij verenigingen gevlogen worden. Een WA verzekering zal in het eerste geval niet uitkeren. Toestemming van boer, politie en burgemeester is niet relevant, je hebt ontheffing nodig van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. (lees: gruwelijke papierwinkel).
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1560

Overzichten van clubs in Nederland:
    www.modelvliegsport.nl
    www.airtoi.nl/clubs.php3

Deel Deze Pagina