terugloop van wedstrijdrijders, wat kunnen we daar aan doen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Peter Verkerk, 9 nov 2003.

1. 8O Het is al jaren een gegeven dat het aantal echte competitie rijders afneemt.
    Een veel gehoorde klacht is dat het duur is, maar is dat nu echt wel zo? Vergelijk deze sport nu een met een andere sport die op hetzelfde niveau beoefend wordt.
    Of zijn er andere factoren die meespelen zoals, bereikbaarheid of support van clubleden of winkelier.

Gooi het in de groep.

Het zal wel leuk zijn als dit onderwerp alleen besproken wordt door wedstrijd rijders en lieden die serieus wedstrijden willen gaan rijden.

Gr Peter

2. MobFigure

MobFigure Guest

Het is wel duur inderdaad, als je 1 crash maak kost je dat weer een paar eurotientjes.
    Kan je beter voetballen soms, als je daar een crash maak kost het je geen geld LOL.

3. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    nou, we hebben 't hier bij de raco er ook over gehad en 't is gewoonweg te duur, als ik ongeveer elke 2 wedstrijden een andere motor moet hebben omdat de concurentie dat ook doet, en dus sneller is (nieuwe == sneller)... (dit is wat ik van 't verhaal heb opgevangen)

Daarnaast, als ik op top nivo ga voetballen KRIJG ik m'n kleding e.d, voordat je een sponsor gevonden hebt in de RC wereld...... oftewel, voor de mindere goden die gewoon blij zijn om mee te rijden is 't gewoon te duur...

4. Lieden die dat soort praatjes verkondigen moeten eerst leren hoe je een motor moet afstellen.

Bij juist gebruik kan je met 1 motor en een reserve setje een heel eind komen.

Even terzijde om te racen hoef je je niet meteen met de top te meten als je gaat voetballen ga je er toch ook niet van uit dat je bij de top komt.

Per 1/10 wedstrijd verbruik je ca 2 setjes banden en een 1/2 liter brandstof.

ca 50 euro voor een hele dag lol dat is toch wel te doen.

En geen appel met peren vergelijken a.u.b vergelijk R/C racen liever met karten of motor crossen.

Gr Peter

5. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Nou, de persoon die 't zei weet genoeg van motoren af...

50 euro voor 'n dagje lol vind ik redelijk wat... en dat is als je al bezig bent en mee-draait.. als je moet beginnen is 't weer een ander verhaal, aanschaf van een goede auto telt ook wel mee denk ik zo...

6. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Kijkend naar de 1:8 zijn de auto's in de afgelopen 10 jaar niet veel duurder geworden. 1150 gulden voor een Serpent Sprint en nu een 600 euro voor een MRX3 of een 950, dat is maar hooguit zo'n 10% verhoging.

De motoren daartegen kent ongekende prijzen, 499 voor een competieve motor van 10 jaar terug en nu 475 euro voor de huidige competieve motoren met als enig verschil dat je vroeger nog wel eens een seizoen met een motor kon doen en nu je maar moet afvragen als die de 1e 5 liter overleeft. Daarnaast doet Serpent nu alle moeite om de KHM 3.5cc motoren van (jawel) 616 euro aan de man te promoten.

De 1:10 klasse was toen een instap klasse maar nu ligt de slijtage van de motoren en banden hoger dan bij de 1:8 :roll:

Dus ja, de prijzen spelen wel degelijk een rol al hoeft het niet zo te zijn, ik kan ook redelijk met een echt minimaal budget wedstrijden rijden.
    Veel van die lui die lopen te zeiken over de kosten staan bv. wel iedere weekend op de baan te trainen (?) of gaan de 6 wedstrijden van de IC rijden terwijl ze maar 4 wedstrijden (bij de 1:10 zelfs 1 wedstrijd) bij de NOMAC wilden hebben en dat maar laten schieten.

Andere factor is het opboxen tegen fabrieksrijders. De kans om geen finale te halen, laat staan uberhaupt een podium te halen laat bij veel mensen de moed in de schoenen zinken.

De andere en leuke kant van het verhaal is wel dat je op meerdere circuits rijdt, iedere maand lekker een weekendje op pad bent en ook daar van de omgeving kan genieten en gezellig met anderen rond de barbeque spannende raceverhalen kan vertellen/aanhoeren (mits je blijft kamperen).

Mij is ook opgevallen dat verenigingen op het moment niet veel moeite doet om mensen door te "schoppen" naar een landelijk niveau.

7. MobFigure

MobFigure Guest

ja ik vind 50 euro ook veel voor dagje

8. Ik ga er van uit dat de mensen die hier schrijven al in het bezit zijn van een competitie auto, anders.

De aanschaf is eenmalig, dan is het een kwestie van bijhouden. En er zijn zat mensen die een heel sezoen met een motor doen, deze mensen zetten hun motor iets minder scherp en houden zo de boel langer heel.
    De laatste generatie motoren zijn ook al weer verbetert en gaan langer mee, de laatste 2.1 piston set MCP hebben een beter pasing en een hardere zuiger, ook hier staan de ontwikkeling niet stil.

Aan het begin van dit jaar is er een serie met minder kwaliteit chroom op de markt geweest en hier komen de verhalen vandaan over de snel slijtende motoren. 8O

9. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    ik heb nog geen competitie, maar wat me nu al opvalt is dat 't minder wordt en dat 't vooral duur is... zo stralen de gespreken over 'het wedstrijdracen' wel een beetje uit... ik (als student) vind het ook gewoon duur, maarja, dat is de hele hobby...

En, je motor minder strak zetten is leuk, maar 'k gok dat 't dan al minder snel leuk wordt als je niet een keer een leuk resultaat haalt, misschien ben ik dan al te fanatiek, maar racen doe je toch wel een beetje voor 't winnen, anders kun je net zo goed met jezelf tegen de klok gaan rijden...

10. Roelof

Ik ben het voor een groot deel met je eens.

Deze lieden benaderen de sport negatief of laten zich meeslepen door een niet ontziende drang om bij de top te komen.

Als je met minder genoegen neemt is het met een redelijk budget te doen.

En als iedereen zijn best doet om er een leuke en gezellige dag van te maken doen die paar tientjes toch wat minder zeer.

Gr Peter

11. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Yep, een goede conclusie. Als in een finale, liggend op een goede positie je 2e versnelling aan snot gaan heb ik tot op heden weinig mensen gezien die echt stoppen, die motor draait dan toch iedere ronde effe op vol toeren op het rechte stuk, meestal tot de helft van het rechte stuk om de rest te laten rollen maar toch.... het wedstrijdgevoel zit op dat moment in je.

Maar mensen moeten ook eens leren om velgen kaal te draaien en alleen losse banden te lijmen ipv komplete banden op velg te kopen, je krijgt zo meer rubber voor minder geld.
    Mensen moeten ook stoppen om hun band naar de "ideale maat" te slijpen, juist die eerste milimeters van een volle band geeft veel rijplezier als je de auto er maar naar afstelt. En zoals ik al vaak aangeef is het mengen van brandstof vele malen goedkoper dan een blikkie Tornado.

Vroeger deden we niets anders, nu word je erop aangekeken als je dat doet want het kan niet goed zijn......

12. Als je er zo tegenover staat moet je er zeker niet aan beginnen, maar luister ook eens naar de mensen die heel veel lol hebben op een wedstrijd dag. Dat is toch belangrijker dan winnen.

Ja en voor een student lijkt het me inderdaat wel een beetje duur, maar ik ken ook studenten die roken en zuipen als gekken. Ik rook en zuip niet en alleen hiervan kan ik deze hobby betalen. (ik zeg dus niet dat jij dat doet anders krijgen we dat weer en daar gaat het hier niet over)

Gr Peter

13. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    hehe, ik doe dat idd niet, 'k ga zelfs niet uit... 'k heb een pc en das ongeveer 't enige waar 'k geld aan uit geef..
    weer ff on-topic

je geeft wel toe dat je iig een normaal inkomen moet hebben wil je wedstrijd rijden..... 'k heb zelf niet het idee dat ik zo'n fanatiek iemand ben, 'k zou wedstrijd rijden op zichzelf leuk vinden.. eigen tijd verbeteren met minder middelen is ook een uitdaging... zelfs dan blijft het een beetje duur...

wat je zelf al zegt, gezellig een weekendje weg, dat kost ook meer, overnachten is ook weer wat kosten er bij en vergeet ook de auto niet die heen en weer moet... het rijden zelf mag dan niet veel kosten, de gezelligheid er om heen wel..... (dat klinkt raar... ?!)

14. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Een weekend doorkomen is niet duurder dan thuis blijven. Een iglo-tentie koop je al voor 30 euro, een luchtbedje erbij en een slaapzak (mocht je dat al niet hebben) en je kunt jaren kamperen.
    Als je thuis een Pizza bakt/bestelt of dat in je tentje doet mag geen verschil uitmaken.
    OK, alleen je vervoer mag misschien inhakken op de geplande kosten, zorg dat je een maatje hebt die ook rijdt en mee gaat. Deel de kosten en je hebt direct een pitmaat ! (en andersom)

Ik heb ooit een (oude 2e hands) caravan gekocht, is een eenmalige aanschaf maar heerlijk voor de wedstrijden.

15. MobFigure

MobFigure Guest

Ja dit zou mij allemaal een beetje te ver gaan ik hou het bij plezier rijden, al is een club wedstrijdje natuurlijk altijd leuk.

16. TnT nelis

TnT nelis Guest

of gewooon zelf een baan uitzetten op je parkeer plaats met spuitverf wat wateroplosbaar is ofso je spuit een baan en later spoel je het weg met water geen gezeur van de mensen van wie de parking plaats is en toch een dag lol op je eigen baan.

17. Anonymous

Anonymous Guest

Maar stel dat je een echte wedstrijd-rijder bent ? Dan heb je dat er wel voor over!

18. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    't probleem is dat die er steeds minder zijn...

19. TnT nelis

TnT nelis Guest

ik ben met het wedstrijd rijden totaal onbekent maar kan je ook geld bedragen krijgen voor een gewonne wedstrijd want dan is het een kwestie van 1 keer investeren (je moet wel goed kunnen rijden)
    en met het prijzen geld onderhouden wel wat bijleggen maar niet veel dan, of snap ik het verkeert?

20. MobFigure

MobFigure Guest

Dan zou ik het er waarschijnlijk wel voor over hebben, maar deze mensen vinden het dus ook erg duur worden.

Deel Deze Pagina