test: aangekochte vs zelfgemaakte NiMH accu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door duncker, 19 jan 2007.

1. duncker

duncker Guest

Voor de personen die intresse hebben en die zelf een accu willen maken, had ik dus een accu zelfgemaakt ( n'Aldi) 6 penlites , samen 7,2V/2300mAh en wou eens de test doen door deze te vergelijken met een gekochte accu (7,2V/1200mAh) . De accu's dienen voor de EasyStar, op die manier kon ik eens zien wat die zelfgemaakte accu aankon. Ik had de EZ loodrecht met de neus omlaag op een digitale weegschaal geplaatst en zo kon ik aflezen welke duwkracht er ontwikkelt werd.De motor werd Full Throthle belast.De duwkracht is gewoon om een beeld te krijgen wat de capaciteit van de accu betreft.

Tijd (min) Sanyo 1200 mAh (duwkracht in gram) zelfgemaakte 2300 mAh (duwkracht in gram)

start Full power 190 gr 175 gr

3 min tss 180 - 175 gr 165 gr
    4 min 175 - 170 gr 160 gr
    5 min 170 - 165 gr tss 160 - 163 gr
    6 min 165 - 160 gr 153 gr
    6 min 30 sec 160 - 155 gr 155 gr
    7 min 150 - 145 gr 152 gr
    7 min 30 sec 130 gr 155 gr
    7 min 35 sec 128 gr
    7 min 45 sec 122 gr
    7 min 55 sec 118 gr
    8 min 04 sec BEC treedt in werking
    accu: warm , kan met de blote hand accu: lauw warm
    vastgehouden worden
    ESC: lauw warm
    8 min 30 sec 150 gr
    9 min 150 - 145 gr
    9 min 30 sec 150 - 145 gr
    10 min 145 - 140 gr
    11 min 145 gr
    11 min 30 sec 140 - 136 gr
    12 min 30 sec 138 - 140 gr
    13 min 135 gr
    13 min 30 sec 135 gr accu: behoorlijk warm
    ESC : ltemp blijft stabiel lauw warm
    16 min 135 gr
    17 min 128 gr
    17 min 30 sec 120 gr
    17 min 54 sec BEC treedt in werking
    accu : zeer heet , kan amper met
    blote hand vast gehouden
    worden

zoals je ziet is een zelfgemaakte accu niet slecht , de verhouding ten opzichte van een aangekochte klopt in tijd en kracht (bij de 1200mAh slaat de motor af bij ongeveer 118 gr en bij de 2300mAh slaat hij af bij ongeveer 120 gr), er is natuurlijk de warmte ontwikkeling waar men niets aan kan doen , bij deze vraag ik dan ook : hoe kan ik de accu afkoelen, om die warmte in de EZ te beperken ?

2. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Hoi,

Ik heb ook ontvanger accupack's gemaakt van Aldi NiMH accu's, AA van 2100 mAh en de C van 3500 mAh. Het wat zwaardere accupack, omdat ik toch al veel lood moest toevoegen en dus dat "dode" gewicht maar omgezet heb in vermogen.
    Over het vermogen kan ik niet veel vertellen, maar jouw test bewijst dat het heel goed werkt met relatief goedkope accu's van bijv. de Aldi of de Lidl.
    Het solderen van de koperstrips (ook te koop in goede modelbouw winkels) gaat prima. Het hele S39 verhaal op dit forum klopt wel. Ik gebruik een wattenstaafje met dat spul en reinig daarmee het te solderen plekje, waarna ik het weer zorgvuldig verwijder.
    Nog andere tips voor het maken van accupack's?

3. Burp

Burp Forum veteraan

Lid geworden:
    30 jan 2005
    Voor het solderen even met een schuurpapiertje over het te solderen vlak. Dan met een flinke bout en harskernsoldeer de lipjes vastzetten. Even goed verwarmen zodat de tin goed vloeit en dan rustig af laten koelen.

4. duncker

duncker Guest

als ge batterijen soldeert , nooit de + en de - direct solderen , laat de pool eerst goed afkoelen vooraleer je aan de andere pool begint , batterij wordt anders te warm en kan eventueel ontploffen.

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Grote hete soldeerbout gebruiken en maximaal 3 sec verwarmen, dan beschadigen de cellen het minste.

Voor een ez kunnen aldi cellen best aardig ;) Ze slijten wel sneller dan echte RC accu's maar zijn oko veel goedkoper :)

6. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Ik heb geen EZ maar heb bij de tips voor dit vliegtuig vaak extra koelgaten horen noemen als nuttige aanpassing. :?
    Ook een kleinere prop en een aangepaste vliegstijl kan helpen. :)
    Wat is de stroomsterkte bij volgas ongeveer?

7. duncker

duncker Guest

k'had de zelfgemaakte accu opgeladen tot ongeveer 2100mAh , en heb een stroomwaarde gemeten bij full throtle 8,50 A

8. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Daar heeft een aldi batterij dus moeite mee maar toch indrukwekkend voor een suppermarkt batterij.
    Ik heb ook al eens een test gedaan maar nog niet met zo een grote stroom.
    Ik ga het toch een keer proberen met een wat lichter vliegtuig met een cdrom motor.
    Mijn Lazy Bee van depron vliegt al een half uur op een 1000mA 2s lipo en komt op dus gemiddeld op 2A en volgas 6A. :)

9. duncker

duncker Guest

een half uur vliegen , dat moet de max zijn , en die Lazy Bee , is die volledig uit depron ? Want heb zitten zoeken voor het depron schema maar ik vind alleen de balsa uitvoering

10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen probleem, bij gebruik van een stevige soldeerbout.

Alleen als je hem in een oven gooit :)

11. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Klopt er zijn bijna geen tekeningen van te vinden maar de mini uitvoering is ontdekt op RCgroups. :)
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=618606
    Ik had er al een voor dit draadje van start ging en daarvoor al een 80cm uitvoering met alleen fotos als basis voor de bouw. :)
    Hier nog meer info.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=215898
    De mijne zijn geheel uit depron de grote 6mm en de kleine 3mm.
    Voor zowel vleugel als romp kan je kiezen tussen plat en profiel/doosconstructie.

12. hendrikiver

hendrikiver Guest

Wat kosten zo'n batterijen van aldi?

Zijn dat belgische aldi's of is dat nederlands?

grtz hendrikiver

13. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Zijn niet vaak in voorraad bij aldi maar ik heb ze een half jaar geleden gekocht voor iets van 3 euro per 4 penlites.
    Merk Topcraft en ik gebruik ze nu in mijn zenders.
    Eigenlijk niet geschikt voor motor accu maar met en zuinig vliegtuig is het kennelijk toch mogelijk. :)

14. duncker

duncker Guest

het zijn Belgische batterijen , hebben gekost 3,99 Euro voor een pakje van 4 stuks . De batterijen zijn bijna 1 maal per jaar te koop. Ik had er vorig jaar zeker 10 pakjes gekocht , voor allerlei gebruik , maar bij één pakje wilde de lader ze niet opladen en gaf een foutmelding , vermoedelijk stuk

15. duncker

duncker Guest

cdrom flyer ----------> thanks....

16. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Graag gedaan. :)

Ik had ook 5 pakjes gekocht en ook nog een aantal AAA tjes en er was slechts 1penlite stuk.

17. wolvie72

wolvie72 Guest

Ik heb ook batterijen gkocht bij de lidl.
    Ni-MH 1.2V 4000mAh D/LR20

Mijn bedoeling is om hier 2 accupacks van te maken van 9 stuks per pack.

Die 4000mAh halen ze dacht ik niet, maar de helft is ook al genoeg.

Nu wou ik de packs afzonderlijk in serie schakelen, en dan de 2 packs parallel.

Als ik het goed heb kom ik dan toch uit op 10,8 volt ( zo ongeveer ).

De geladen batterijen komen uit op 2000 mAh per stuk.

Als ik alles klaar heb ....kom ik dan uit op ongeveer 10,8 V met 4 Ah...?????

Ik gebruik in mijn boot een torque 720 BB van Graupner....enja ...het is dus een voerboot.....ook meteen de reden waarom ik niet zoveel van electronica weet ...hahahaha.

Deze motor gebruikt in ideale omstandigheden 3 volt.......dusss.....

mijn vraag ...hoelang kan ik nu varen met mijn boot ..???...
    .....ik ben zelf al ff aan het rekenen geweest , maar kom uit op 12 uur....en dat lijkt me wel heel lang....
    zal dus wel wat verkeerd berekend hebben hahahhaha.

En om dit verhaal niet dubbel te moeten posten.....

als de packs klaar zijn, kan ik deze dan opladen met mijn lader.....???
    Protech Ni-cd battery charger sec:14.7V 600Ma 9 VA.

denk het niet he......

wat voor lader heb ik hier dan voor nodig????

ja ik weet het ...heel wat vragen....heb helaas ook niemand in mijn kennissenkring die er verstand van heeft........

voor de antwoorden die hopelijk komen....alvast bedankt

groeten

marco wolvekamp

18. duncker

duncker Guest

9 batterijen van 1,2V/4000mAh
    die plaats je in serie , dan zal je een accupak hebben van 10,8V/4000mAh. als je zo'n 2 paks in parallel schakelt dan heb je een totaal accu van 10,8V/8000mAh .
    Je motor van je boot heeft maar 3 V nodig ? dan denk ik dat het niet gezond zal zijn om hem te voeden met 10,8V.
    Als je batterij 4000mAh is en hij wordt geladen dan zou je tegen de 4000mA moeten hebben , als je ze met 0,1C oplaadt.

Wat belangerijk is dat je weet dat je motor gevoedt moet worden met de spanning die je motor vraagt ( te vergelijken als je een lamp van 5 V aansluit op een spanningsbron van 10 V zal je lamp niet lang mee gaan ----> springt kapot) , je vaartijd verleng door de stroom te vergroten , als je je motor aansluit op een batterij van 1000mAh heb je een bepaalde tijd , als je een batterij hebt van 2000mAh zou je tijd verdubbelen.'(allemaal afhankelijk van omstandigheden)

19. wolvie72

wolvie72 Guest

hiertussen zit natuurlijk nog een snelheidsregelaar......een graupner speed profi 50.
    heb net de specificaties opgezocht , maar denk dat ik nu een klein probleempje heb......
    ...
    ...hier staat namelijk tot 10 cellen....en dan is 18 denk ik teveel he?.....

hmmmmmmm....met 10 cellen 12 volt .....heb ik maar 2 tot 4 Ah......

hier moet dan ff over nagedacht worden....of misschien andere snelheidsregelaar???....

groeten
    marco

Technische Daten

Betriebsspannungsbereich 6 ... 12 V
    Zellenzahl 5 - 10
    Belastbarkeit 30 A (2 min)
    max. Motorstrom (Blockierstrom) 50 A (1 sec)
    BEC-System 5,5 V/1 A
    Taktfrequenz 50 Hz
    Gewicht ca. 50 g
    Abmessungen ca. 49 x 31,5 x 14,5 mm

20. wolvie72

wolvie72 Guest

niet goed.....heb net ff gekeken voor andere snelheidsregelaar , maar gaan allemaal maar tot 10 cellen.....

.....misschien iemand die mij uit kan leggen wat het verschil is..
    ?????

of maakt het misschien niet uit omdat ik 2x 9 batterijen neem..?????

marco

Deel Deze Pagina