hallo allemaal wie kan mij precies vertellen wat ik nodig heb om een turbine testbank te maken welke meters heb ik allemaal nodig of is er een tekening van z on ding in omloop vr gr pulsesep
Hoi, mijn testbank voor de MW54 bestaat uit een plaat van 50 cm bij 50 cm MDF, welke ik met lijmklemmen vastzet op een stevige ondergrond. Hierop heb ik een mbv 2 gekantelde u-profielen een rail gemaakt, waar een klein aluminium karretje met lagers tussen zit. Dit kan met zeer weinig speling lopen. In de uiteinden van de u-profielen zitten borgbouten, om te voorkomen dat de kar eruit kan schieten. Aan de kant van de straalpijp heb ik een klein veer-unstertje (newton-meter) tussen de kar en plaat gemonteerd voor de uitlezing van de stuwkracht. De turbine zelf heb ik voorzien van een toerenteller, startmotor en temperatuursensor. Op het bedieningspaneel kan ik met een tweetal potmeters de toeren van de startmotor en de brandstofpomp regelen. Met een drietal schakelaars kan ik de brandstof- en propaanklep en de ontsteking bedienen. Via mijn werk had ik nog een inbouw-pulsteller over, welke ik gebruik voor de aanduiding van de toeren. Een tweetal analoge (wijzers) meters heb ik voorzien van een nieuwe schaalverdeling en gebruik ik voor weergave van de temperatuur en de spanning van de brandstofpomp. Als laatste is het controlepaneel voorzien van een drukmeter tot 2 bar, voor het meten van de turbinedruk. Naast deze plank heb ik een frisdrankfles van 2 liter met JetA1, een flesje propaan en een 12V loodaccu. Op dit moment ben ik nog niet in de gelegenheid je van een foto te voorzien, deze volgt hopelijk later Ciao, Rik
Heb de mijne al weer een hele poos geleden gemaakt (1997) maar hier mijn manier: Heb frame van oud keuken/camping tafeltje gebruikt, daar kan ik namelijk de poten onderuit schroeven voor transport in auto. Hierop een houten plaat waar de rest op zit. Zaakje is afgelakt met G4 poluurethaan lak, kan overal tegen. Zie ook foto´s voor uitvoering. Op twee houten balkjes van 3 x 4 cm heb ik een alu plaat geschroefd waar dan weer de turbine frame op geschroefd is. Heb hier voor aluminium gekozen omdat daar best wat kero op mag lekken en alu kan ook best tegen een (kort.... :? ) brandje...... Het "karretje" is een alu frame die gelagerd is op twee bureau lade gelijders. (kogelgelagerd, zijn niet zo duur bij de doorsnee doe-het-zelf zaken) In het begin kon ik geen toeren meten, de rest heb ik in dat houten instrument paneeltje gemaakt. Daar zit in: - Temperatuur meting (Thermokoppel K, kan tot 1200 C°') - Compressie druk meter (Manometer 0 - 2,5 bar) - Brandstof druk meter (Manometer 0 - 10 bar) - Volt + Ampere meter voor brandstof pomp. Die laatste twee zijn niet noodzakelijk, toeren meting is echter wél noodzakelijk. Deze bepaald namelijk je structurele grens van de turbine. Nu los ik dat op door de controler zoals in model ook op test bank aan te sluiten, ik gebruik hier OrbitElectronic ECU voor. Sommige electr. freaks op dit forum zullen die toeren meting ook zlef kunnen maken??? Voor de kracht meting had ik eerst zelf een veerunster gemaakt mbv een spiraal veer en een aflees plaatje die gecalibreerd was met een electronische veerunster die ik op mijn werk tot beschikking heb. Deze moest echter geregeld opnieuw afgesteld worden en ging maar tot 8kg. (afhankelijk welke spiraalveer je gekruikt) Nu heb ik een eenvoudigere oplossing die mijns inziens nauwkeuriger is en relatief goedkoop: een vis weegschaal voor 7,95 euro. In bijlage enkele foto´s, ik hoop dat eea een beetje duidelijk is, kan er heel gedetaileerd over doorgaan maar wil niet gelijk forum overbelasten... Groet, Gerald