Theodor Heuss, Rettungskreuser.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 22 sep 2019.

  1. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn draadje, "Modelstoomsleepboot Dockyard V, had ik het over mijn tweede schip, zie.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-26#post-3977845
    Het schip heb ik overgenomen van een overleden clublid. SAM_2626.JPG
    Mijn bedoeling is, dat kinderen met dit schip kunnen varen.
    Daar ik maar één zender had om zowel met de Dockyard en dit schip te kunnen varen heb ik een tweede zender aangeschaft. Dit is dezelfde zender, die ik gebruik voor de Dockyard.
    Reden deze heeft ook de functie van telemetrie en ik kan heel eenvoudig de ene en de andere zender, wel herprogrammeren, toepassen.
    Buiten gewoon varen, kan het schip ook de reddingsboot uitzetten.
    SAM_2654.JPG

    Voor het uitzetten van het schip en openen van de dokdeur zit er in dit schip een tweetal motoren, die werken op 6V. De ene voor openen van de deur en de andere voor uitzetten van de reddingsboot.
    Onderstaand de deur aandrijving.
    SAM_2653.JPG

    Voor de besturing van de aandrijving en het uitzetten van de reddingsboot heb ik de onderstaande componenten gedacht,
    SAM_2656 bewerkt NL.jpg
    Nu mijn probleem, waarvoor ik advies vraag:
    Bij tussenstanden van de schroef motor hoor ik een "fluit" geluid.
    Daar ik geen zin heb om, voor een schip voor het varen door kinderen, een duurdere regelaar te kopen, is er misschien een mogelijkheid om met een ferriet kern, condensatoren het fluiten te beperken?.
    Overigens, dat de 2C Lipo vaarregelaar werkt bij zowel een 3 of 2 Lipo komt omdat ik de voedingsspanning van deze regelaar haal uit de BEC, 5V,2A van de New Rain speed controller.
    Gaarne advies.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.723
    Locatie:
    Salland
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.481
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie oplossing voor het 'huckepack' mechanisme. Bijbootje is natuurlijk junk. Haha... dondert niet.

    Tedje... Moet daar nog een spantenplan van hebben.

    Hier mijn oude Heussje van voor de ontmanteling op weg naar meer schaal... 2003.
    Project ligt al jaren stil.
    De romp is niet schaal, maar een Graupner verzinsel. De Bermpohl romp is overigens ook niet schaal. Dat heeft wel aanzienlijk voordeel voor rc inbouw.

    DSCN1862.JPG

    Plan was er 3x monoperms+pile 3:1 in te bouwen en speedschroeven. Op 10v zoiets.
    Daarmee zou het al ruimschoots in over-speed varen. Iets van 10 kmh.

    Gelukkig staat er thans veel meer over het schip op internet. Dat was in de jaren 70 anders.
    Informatie toen amper te vinden.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2019
  4. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De romp van het schip is polystyreen. Als je er hard naar keek, dan zat er als een deuk in.
    Om de romp harder te maken heb ik deze voorzien van twee lagen polyester met twee hele dunne doek inlagen(oude nylon kousen).
    De details van de berghouten zijn nu niet meer zo duidelijk, maar de romp kan nu tegen een stootje.
    Over de uitzetbeweging van de hulpboot.
    De hulpboot staat op een uitschuifbare met draadspindel aangedreven helling, zie onderstaande foto.

    SAM_2663.JPG

    Hierdoor kan ik de hulpboot te water laten. Voor een indruk hoever de hulpboot naar buiten gebracht kan worden, zie onderstaande foto.

    SAM_2665.JPG

    Wat ik bijna zou vergeten.
    De oorspronkelijke dokdeur was ook van polystyreen. Het drijfvermogen van deze deur was zo groot, dat als deze open ging het achterschip omhoog ging, gevolg hulpboot kon niet uitgezet worden.
    Daar ik metaal bewerken fijn vind, heb ik een nieuwe dokdeur geklopt uit een stuk plaat, roodkoper dik 2mm.
    Nu blijft het achterschip mooi opdiepte, als de hulpboot wordt uitgezet.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.481
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Origineel is idd het zo lek als het maar kan. Geen draagvermogen maar echt een helling met geleiders.

    Dat is het ook bij de latere ARF versie van de Heuss geworden. Dat hebben ze mooi in China nagebouwd. Vrijwel schaal. Deze ARF is in niet al te beste staat. Zo overgenomen. Mooie, maar zeer povere bouwtechniek. Wijst er naar en het knikkert er al weer af...

    DSC_1926-LR.jpg

    Voor het binnenhalen van het bijbootje zijn in het verleden veel oplossingen bedacht. Heb daar ook wat boekjes over. Alleraardigst.
    Zo een als deze bij jou nog niet eerder gezien. Spindel. Maar de grijper is het leukst.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2019
  6. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Tot op heden heb ik ontvanger en motorregelaar gebruikt, die ik overhad van de Dockyard.
    De ontvanger was een verkeerd gekochte en de motorregelaar was de regelaar van de stoomafsluiter, die ik uit de Dockyard heb gesloopt.
    Daar Ik kinderen met dit schip wil laten varen, wil ik zo min mogelijk kosten maken. Zeker vanuit de volgende gedacht.
    Volgens mij zijn er drie niveaus van fout bestendigheid:
    1 - Fool proof,
    2 - Operator proof.
    3 - KIDS PROOF.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.481
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goede inzet, denk ik. Succes! :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2019
  8. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vraag, is dit het spantenplan van de hulpboot?
    Zo ja, kan je deze opsturen?
    Sorry, dat ik zo laat reageer, maar het maken van de nieuwe stoomketel voor de Dockyard V nam meer tijd in beslag, dan verwacht.
    Terug komend op je bericht, Indien mogelijk, dan kan je via een PB mijn Email opvragen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.481
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dat was het spantenplan van de 'Beiboot' Tedje.
    Ik moet het even vers scannen, die ik getoond had waren kopietjes uit de jaren 70, die ik toen gemaakt heb. Ben echter gereserveerd in het plaatsen van deze, daarom weer weg.
    Voordat de houdbaarheidsdatum vervalt, schoon ik het hier weer op, zet het beeld daarom op je harde schijf.

    Op zolder heb ik verse plannen liggen. Wel is de schaal groter en kun je ze verkleinen naar wat het moet zijn.
    Ik kan de scans als PDF voor je opslaan. Geef me wel even wat tijd. Als het wat zwaar wordt kan het per WeTransfer naar je toe.



    Een Tedje kit zag er zo uit. Dunne eierschaal dieptrek. Deze plaatjes zijn van het internet.

    $_57-14.JPG


    De komma in de prijs kan 1 stapje naar rechts, soms is de vraagprijs x 2...
    Schaarste en gekte... Zeer geliefd model in Duitsland. Niet in Nederland.
    Een scheepje voor kinders raad ik daarom af? Mooie restauratie is beter?
    De zwanenhalsjes aan dek zijn bijzonder en kwetsbaar. Koesteren.
    Heb een keer een setje voor rond 100 euro zien wisselen van eigenaar. Is maar een weet.
    Mooi item voor 3D. Ik heb het model sinds 1972/72...


    $_57-13.JPG

    Waar ik het deels uit scan is dit Bauplan. Geeft een goed beeld voor het schip.
    Is echter 1:25... de Graupner is dacht ik 1:20...
    Schip had 3 zusterschepen. Hamburg, Ruhr Stahl, H.H. Meier.
    De H.H. Meier staat op het droge in Müchen. Deutesches Museum.
    Heb het met de conservator 2x mogen bezichtigen. Ben er dus in geweest.
    Alle schepen bestaan nog. De Ruhr Stahl is er slecht aan toe, duikschip.
    De Heuss is sinds decennia een jacht geworden. Frido Spatz, genoeg over te vinden.

    Bauplan Heuss, origineel Graupner, af en toe op eBay.de

    http://www.aero-naut.de/produkte/produktsuche/single-view/?tx_edxproductman_pi1[product]=489200&tx_edxproductman_pi1[searcharray][subject]=hamburg&tx_edxproductman_pi1[action]=show&tx_edxproductman_pi1[controller]=Product&cHash=5d2adc61dfec6efe013ebb0db06c3518
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2019
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.481
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit-
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2019
  11. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor het opsturen van deze tekening.
    Volgens mij heb ik hier voldoende aan om de bijbootje te maken.
    Vandaag bezig geweest met de besturing van het hoofd- en de beide zijroeren.
    De kunststof schroefjes bij de zijroeren heb ik niet gemonteerd.
    De nieuwe hoofdschroef in messing geeft met een 2 LIPO meer dan voldoende snelheid.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.481
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit-
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2019
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.481
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit- :thumbsup:

    Nou! Succes met het uitwerken.
    Lees graag de ontwikkelingen t.z.t.
    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2019
  14. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Door een opmerking in het draadje:In mijn draadje "Vragen aan Stoompomp":
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/vragen-aan-stoompomp.255910/page-20#post-3992199
    Kreeg ik opmerkingen, die eigenlijk sloegen op de Rudolf Heuss, eigenlijk een restauratie project van een overleden clublid.

    In het schip was alles gemaakt voor een 6V loodaccu.
    Ik wil als spanningsbron een 3LIPO, Waarom, de nieuwe reductie motor voor het openen van de dokdeur werkt op 12V.
    Bij deze spanning 12V is het openen van de dokdeur realistisch.
    Op de onderstaande foto is mijn oplossing voor he uitzetten van de hulp boot te zien. Ik heb gekozen voor een uitschuifbare helling, die de bijboot in het water zet en ook weer terug kan halen(nog uit te werken).

    SAM_2719 bewerkt.jpg

    In mijn draadje : https://www.modelbouwforum.nl/threads/vragen-aan-stoompomp.255910/page-20#post-3992186
    geef ik aan, dat de aandrijfmotor op schaalsnelheid het mooiste draait op 6V.
    Vandaag weer getest.
    Het blijkt, dat ik op de zender de "Trottle curve" zo kan instellen, dat bij gebruik van een 3 LIPO, 11,1V de maximale spanning op de aandrijfmotor kan verlagen.
    Op de onderstaande foto de curve, aan de linkerkant max. 80% van de aangelegde spanning.
    Morgen verder testen met een andere vaarregelaar, zonder brake.

    SAM_2721.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2019
    kaapstander en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.481
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.481
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Algemeen: Een regelaar verlaagd toch niet de spanning dacht ik? Spanning gelijk maar takt op de stroom?

    Maar de motor wordt dan wel minder belast.

    Daarmee gaat de regelaar flink aan het werk... en de FET's genereren warmte.
    Dat is kachelwarmte...

    Maar voor het doel bomt het niet... en de motor komt uit de oude voorraad...
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2019
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.706
    Locatie:
    Oostvoorne
    De huidige regelaars geven korter of langer de volle spanning. Resultaat hoog koppel. Geen idee of een 6 Volts motor die hogere (piekjes)spanning lang verdraagt. Gewoon maar eens voelen of de motor heet wordt bij een redelijk toerental. Wel belast (in het water) testen. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.481
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep... choppen het voltage... niet amperage! Dat was het... dank!
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat is correct, Ik heb de curve van de uitsturing van de joystick aangepast. Bij volledige uitsturing van de joystick geeft deze maar een signaal af van ca. 50%. Dus "vol gas" is halve uitsturing op de vaarregelaar.

    Als vaarregelaar heb een 160A uitvoering toegepast.
    De motor vraagt bij vollast op 12V, ca. 2A. Maar dan vaart het schip, zoals eerder aangegeven, ver boven de schaalsnelheid.
    Hierdoor ga ik ervan uit, dat de belasting van de FET's zal meevallen.
    Als voeding gebruik ik een 3 LIPO.
    Door scha en schande wijs geworden, plaats ik nu een zekering tussen de LIPO en de scheepselektronica.
    Voor een indruk, zie het printje dat gebruikt wordt tijdens testen.

    SAM_2722.JPG
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.706
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Als er een probleem ontstaat dan is het in je motor. De regelaar levert korte of langere pulsen met (bijna) batterijspanning. Geef je meer gas, dan worden pulsen langer en maakt de motor meer toeren. Je accu kan het leveren en je regelaar ook. De vraag is of je 6 Voltmotor deze hoge pieken op termijn verdraagt. Je zou eens op de collector de spanning kunnen meten. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina