Hallo Gezien het vandaag een uitstekende dag was voor alleen indoor vliegen maar naar Alphen toegereden. Daar met Bert en Emile gesproken over o.a. de Ultimate en de GWS 350 aandrijfset. Ook kwam het item timing ter sprake. Hoe kan ik (fysiek) zien wat de timing van de moter is. Setje is afkomstig van Nipon Dave en geleverd in 2 delen, losse overbrenging en losse moter. Bij de moter zijn de ontstoor condensator's en draaden reeds aangebracht, was bij Emile volgens mij niet. De draden zitter er al goed op, zwart (min) op het contact met de rode punt. Zie ook onderstaande foto. Of kan nog eens extra 3mm verdraaing met de klok mee geen kwaad. Bij voorbaat dank Rick
Hmm, ik weet niet hoe je dit fysiek het snelst kunt zien, maar wanneer ik jou achterplaat met die van mij vergelijk dat lijkt het erop of ie nog niet vertimed is. Wanneer ik namelijk kijk naar positie rode puntje t.o.v. inkeping buitenmantel dan zit daar verschil in ... ik weet echter niet of dit machinaal zodanig gemaakt wordt dat het bij iedere motor identiek is. De snelste methode is een vaste spanning aanbrengen en toerental meten, deze vervolgens vergelijken met iemand anders. Ligt jou toerental lager, dan moet je hem van achter op de motor kijkend met de klok mee verdraaien. Dit is normaliter zo'n 3mm, simpelweg zover totdat het max toerental bereikt is. Klopt maar ik ga er komende week wel 2 condensators op solderen, niet dat het nou zo belabbert vloog, maar ik vind ieder storingsTIK één teveel. Succes, Emile 8)
hmm, wie was jij daar zo? timing tutorial: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=97414&highlight=timing+AND+adjust timen spd400 http://members.lycos.nl/franshop/tip25.htm
effe op de onbelaste motor 2 a 3 V aansluiten, goed luisteren. Dan spanning andersom aan sluiten, weer goed luisteren. Als toerental in beide situaties hetzelfde klinkt is de motor ongetimed, en win je wat door m voor de gewenste draairichting te timen. (achterdeksel iets tegen draairichting in verdraaien mbv punttang in de 2 gaatjes) Als toerental in 1 situatie hoger klinkt (meer toeren) dan andersom, is de motor voor die richting getimed.
Ha Joost, Hadt niks te vliegen bij, de Ultimate wordt mijn eerste Indoorkist. Na 2 niet succesvolle pogingen met een Manta. Ik liep vooral in de rondte met Marcel van Raak, misschien bekend. Hadt een blauwe jas aan. Jij bent degene die een VTO deedt met een soort van Depron IFO. Groetjes, Rick
ja, en dus niet op die van mij, wil je hem terug? Marcel van Raak ken ik wel ja, gaf mooie heli demo op Fly In, gister nog even mee gesproken.
De nieuwe GWS 350 motor is de eerste en enige getimede GWS motor en dan wel getimed voor gebruik met de vertraging.. Dat is dan ook de reden dat dit setje zo'n enorme trekkracht heeft Info: www.gws.com.tw Peter