Tipje draadsnijden m.b.v. Draaibank

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Martin '70, 12 feb 2006.

1. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    In navolging op de heer van Gent met de blinde tappen :wink: ook een kleine tip van mij over het draadsnijden middels een snijmoer en met behulp van de draaibank.

Je kunt natuurlijk ook draad snijden middels een beiteltje op de draaibank, maar onder de luie modelbouwers onder ons dient gemak de mens niet waar, dus kan het ook met snijmoer.

Klem het werkstuk in de klauwplaat, zet de snijmoer tegen je het materiaal waar de draad op gesneden moet worden en druk voor zichtig de boorkop tegen het wringijzer.
    Het support dient als middel om het wringijzer tegen te houden, en met de hand draai je de klauwplaat zadat de snijmoer zijn werk doet. Door met de boorkop de druk op het wringijzer te houden krijg je met als eind resultaat een keurig recht draadje :wink:

de foto's als resultaat van een stukje M2 draad.

Gr Martin

2. Guest

Guest Guest

Wat ook goed werkt met kleine dingen is de snijmoer in de klauwplaat
    en het werkstuk in de boorkop.

3. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004

En een tafeltje er bij zie voorbeeld is ook gemakkelijk in plaats alleen de boorkop het is gladder en meer oppervlak he gr Frederik

4. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Martin,

Zie ik daar een Black & Red Metalworker?! :D

Groetjes, Danny.

5. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    @ danny, Je mag nooit meer raden :wink:

ben jij ook in het bezit daar van ?? :lol: Het enige wat ik nog wil hebben van dat ding is een 4 klauw en een draad snijklok maar die laatste pfff daar moet wat moeite voor gedaan worden hoor. Die wordt namelijk niet standaard geleverd bij dat ding. Is volgens de heren verkopers niet nodig :evil: nou dan moet je mij maar eens uitleggen hoe ik een draadje snij als ik niet weet waar ik weer aan het begin in mijn werk moet vallen :D. Maar er is goede hoop dat ze bij de volgende levering een klokkie mee laten komen uit verweggiestand :D. Maar verder een primma bankie voor de hobby als je niet al te hoge eisen stelt :D:D

Gr Martin

6. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Martin,

Ik heb inderdaad ook zo'n ding, nou ja niet helemaal. Ik heb een kloon van de Black & Red Metalworker 200, maar het enige verschil is dat mijn draaibankje een wit kleurtje heeft in plaats van rood.

Inderdaad een leuk dingetje voor de modelbouw, het enige probleem wat ik heb is dat de bijtel zo af en toe een duikvlucht maakt :?. Als ik de beitel tegen het werkstuk beweegt duikt de beitel ineens een milimeter naar beneden :(. Er zit dus wat speling op het suport, ik heb al geprobeerd om dat eruit te draaien, maar als ik die drie imbusjes strakker zet is de boel bijna niet meer te bewegen :(.

Heb jij trouwens ook zo'n snelwissel bijtelhouder, echt een verademing dat ding :D .

Groetjes, Danny.

7. Rene Witteman

Rene Witteman

Lid geworden:
    12 aug 2005
    Beste Martin,
    Je hebt inderdaad geen klok nodig om draad te kunnen snijden.
    Je moet de draadsnijbeitel in het werk laten staan en dan terug uit draaien e.e.a. natuurlijk in dubbelwerk (zeer laag toerental) .
    Maar de truc is dat je de beitel een paar tiende terug draaid bij het terug
    lopen van de beitel naar het begin van de draad.
    Onthoud wel waar hij opstond (op de nonius) en geef bij de volgende snijbeurt iets meer.

Als je ooit een linkse draad moet snijden wordt het allemaal iets makkelijker je kunt dan namelijk van af het werkstuk zo dicht mogelijk
    bij de klauwplaat naar rechts snijden richting de losse kop.
    je beitel loopt dan dus altijd uit het werkstuk.

Let wel dit alles gaat alleen maar als je bank werkt op 380volt
    je kunt deze namelijk direct terug schakelen zodanig dat je beitel niet vast loopt in het eind van het werkstuk.

mvg Rene

8. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004

Ik heb op mijn hobbymat een slinger germaakt
    zo dat ik met de hand draad kan snijden
    en dat gaat fantasties[img]

Beste Martin,
    Je hebt inderdaad geen klok nodig om draad te kunnen snijden.
    Je moet de draadsnijbeitel in het werk laten staan en dan terug uit draaien e.e.a. natuurlijk in dubbelwerk (zeer laag toerental) .
    Maar de truc is dat je de beitel een paar tiende terug draaid bij het terug
    lopen van de beitel naar het begin van de draad.
    Onthoud wel waar hij opstond (op de nonius) en geef bij de volgende snijbeurt iets meer.

[En zo doe ik dat dus met de hand hobbymat]

9. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004

Hier een voorbeeld er van

10. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @Danny Bimmel.
    Hallo Danny ,hier even een welgemeend berichtje van mijn kant :aan jou
    Ik las in een anderdraadje; als dat je problemen had en heb met je beitel die zou kantelen als je hem tegen je draaiwerk aanzet. :roll:
    Laat ik het nu even kort zeggen Danny als je niet kan werken met een honderste hoe dan ook. :!:
    daar bedoel ik de bank mee he kan je dat van die V .S .P. Wel vergeten hoor. En dat is zonde van je materiaal he :!: dus eerst je bank[je] in orde maken he anders is het werken voor het kerkhof en teleurstelling is echt niet leuk als je er zoveel werk aan gedaan heb. :evil:
    verders de gr van Frederik.
    want je zit met de V S P.s dichtbij een klokkenmakers uurwerk aan hoor
    Van de week nog een asje voor de buurman gemaakt voor een klok zo.n klok in de hal heb het twee keer over moeten doen eer het naar mijn zin was.

11. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004

Deel Deze Pagina