Tips om gebroken schroef te verwijderen?

Beste allen,

Afgelopen week heb ik door een windvlaag en een te late correctie heel zacht met de staartvin van mijn trex 450 de grond geraakt. Ondanks dat het niks voorstelde bleek ik toch schade te hebben. Eén van de schroeven die de tail belt unit om de tailboom klemt bleek tot mijn grote verbazing gebroken te zijn (zie foto's).

Vandaag eerst geprobeerd om het stuk van de schroef die in de tail belt unit is achtergebleven er met een tang uit te draaien. Helaas niet gelukt. Daarna eerst verwarmd ivm de loctite, toen nogmaals met een tang geprobeerd. Helaas met als enige resultaat dat er nu helemaal niks meer van de schroef uit steekt. Ook geprobeerd uit te boren met een dremel, maar ik kom er helaas niet doorheen.

Heeft er iemand misschien een gouden tip om toch het achtergebleven stuk schroef eruit te halen? die tail belt unit is toch weer 23 euro....

Alsmer nog een ministukkie uit steekt, kun je met de dremel een dwarsgootje in de bovenkant slijpen. Dan kun je met een platte schroevendraaier proberen hem alsnog los te krijgen

Wat ik ook nog wel eens doe, met een kleiner boortje door het midden boren.
Dan kun je vaak met wat pielen met kleine schoevedraaiertjes of de boormachine in zijn achteruit dat ding verwijderen
Al zal het moeilijk zijn voor dat plekje een kleiner boortje te vinden...

Anders even iets aan het uiteinde plakken met secondelijm ofzoiets en dan er zo proberen uit te draaien.. Moet je wel zien dat je de kanten niet mee lijmt..

@Jelleeee: mag ik vragen hoeveel afgebroken schroeven je met die methode al succesvol hebt verwijderd?

@Maarten112: er bestaat wel speciaal gereedschap om afgebroken schroeven te verwijderen, (voorbeeldje: [URL="
[/URL]), maar ik ben bang dat dit schroefje gewoon te klein is (ik schat M2 / M3?) Je zou inderdaad kunnen proberen door het midden te boren, maar dan heb je wel een heel klein boortje nodig en het centreren op een afgebroken oppervlak is vaak niet te doen. Ik ben bang dat dit niet gaat lukken zonder het onderdeel zelf te beschadigen.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Jelleeee: mag ik vragen of je uberhaupt wel eens gehoord / gezien / gelezen hebt, dat iemand met de door jou genoemde methode succesvol een afgebroken schroef of bout heeft verwijderd?

Maarten,
De kans dat het met deze tips gaat lukken is klein, maar proberen kan altijd
Hou er rekening mee tijdens dat proberen dat je altijd nog met een boutje en moertje kan gaan werken (dikkere maat en er doorheen dus) dan heb je 2 kansen
Gr. Richard

Alsmer nog een ministukkie uit steekt, kun je met de dremel een dwarsgootje in de bovenkant slijpen.

Wat ik ook nog wel eens doe, met een kleiner boortje door het midden boren.
Helaas was het stukje wat uitstak zo klein, dat ik met het dwarsgootje slijpen het hele schroefje weg geslepen heb.:D Ik heb het met een 0.8 mm en een 1.2 mm boortje van dremel geprobeerd (dremel precisie set) maar dat komt helaas niet door het staal heen.

Anders even iets aan het uiteinde plakken met secondelijm ofzoiets en dan er zo proberen uit te draaien.. Moet je wel zien dat je de kanten niet mee lijmt..
Nog nooit geprobeerd, maar ik denk niet dat dat gaat lukken...waarschijnlijk houdt dat nooit. Wel heel erg bedankt voor het idee!

@Maarten112: er bestaat wel speciaal gereedschap om afgebroken schroeven te verwijderen, maar ik ben bang dat dit schroefje gewoon te klein is (ik schat M2 / M3?)
Is helaas inderdaad M2, dus ook geen optie:(

ik zou proberen het spul uit te frezen met een dremel.
He Marc, met welke dremel frees zal ik dit het beste kunnen doen(KLIK)? Ik heb zelf inmiddels ook het idee dat met de frees de enige manier is....

Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken!

de schroef goed heet maken met een soldeerbout zodat je zeker weet dat alle locktite kapot is. met een klein boortje vanaf de achter kant terug boren. met een beetje geluk is dan de weerstand van je schroefdraad kleiner dan van de boor en zal je schroef losdraaien. indien je schroef te vast zit en er werkelijk uitgeboord moet worden kun je een drupje olijf olie gebruiken als boor olie.

heel simpel gezegd met de kleinste die je hebt.
ga anders eens naar de bouwmarkt en kijk wat die hebben.
kijk anders eens bij proxxon, die hebben zo'n beetje dezelfde spullen maar iets leuker geprijsd.
alleen zijn daar de asjes iets dunner van.

ik zie trouwens net de foto's.
is het anders een optie om wat materiaal rond het schroefje weg te halen ?
of veranderd dan de balans te veel ?

en misschien een handige tip.
er zijn m2 boutjes met een zeskant kop. die zijn makkelijker los te krijgen mocht het ooit nodig zijn

de schroef goed heet maken met een soldeerbout zodat je zeker weet dat alle locktite kapot is. met een klein boortje vanaf de achter kant terug boren. met een beetje geluk is dan de weerstand van je schroefdraad kleiner dan van de boor en zal je schroef losdraaien. indien je schroef te vast zit en er werkelijk uitgeboord moet worden kun je een drupje olijf olie gebruiken als boor olie.
Ook reeds gisteren geprobeerd (behalve het drupje olie). Ook geen succes....overigens was de andere schroef, die niet gebroken is, behoorlijk krom toen ik hem eruit draaide. wellicht dat de schroef daarom zo vast zit.

heel simpel gezegd met de kleinste die je hebt.
ga anders eens naar de bouwmarkt en kijk wat die hebben.
kijk anders eens bij proxxon, die hebben zo'n beetje dezelfde spullen maar iets leuker geprijsd.
alleen zijn daar de asjes iets dunner van.

ik zie trouwens net de foto's.
is het anders een optie om wat materiaal rond het schroefje weg te halen ?
of veranderd dan de balans te veel ?

en misschien een handige tip.
er zijn m2 boutjes met een zeskant kop. die zijn makkelijker los te krijgen mocht het ooit nodig zijn

Hoi Marc,
Net geprobeerd met allerlei verschillende kleine freesjes....inderdaad van proxon. Haalt ook niet veel uit, ze komen er gewoon niet doorheen...dat staal is blijkbaar harder dan je verwacht. Ik zit er inderdaad ook aan te denken om gewoon een stukje weg te slijpen. En misschien moet ik maar gewoon niet zo moeilijk doen en een hele nieuwe unit bestellen, heb ik deze nog voor reservere onderdelen aangezien alles verder perfect is. Toch verbazingwekkend dat zo'n ongelooflijk zachte crash de schroef heeft doen breken. Stelde namelijk echt helemaal niks voor....heb 't zelfs op camera staan en nog even terug gekeken...

Soms heb je geluk, soms heb je pech....

Probeer hem anders met een 2mm boortje dwars door uit te boren
Nee heb je, ja kun je krijgen

Ik geef het op en neem m'n verlies....vraag me niet hoe het kan maar ik krijg het schroefje er helaas met geen mogelijkheid uit. Dan toch maar een nieuwe tail belt unit bestellen. Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.

Tip, als je een nieuwe binnenkrijgt: Stook alle schroefjes warm met de soldeerbout en draai ze er dan uit, loctite erop en er terug in want KDS kennende gooit er veel te veel lijm in!

Ik heb zelf een stukje aluminium weg gevijld. Zodat ik met een tang het schroefje er uit kon draaien. Vervolgens het weg geveilde aluminium opgevuld met een klein moertje.
Let wel op dat je precies evenveel wegveild als wat het moertje dik is.

Back