Tips voor de beginnende slingeraar

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Niels1275, 21 apr 2013.

1. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Hallo allemaal,

Vanmiddag weer heerlijk 2 uurtjes kunnen oevenen.... Het gaat al beter maar heb wel een paar vragen.

Vlak weg slingeren lukt al beter, frans bedankt voor de tip om hoog te beginnen!!
    maar als ik wat meer kracht in mijn slinger zet dan rolt hij soms links om op zijn kop. Het gebeurt me niet vaak maar ik kwam er niet helemaal achter wat ik fout doe.... Ik denk iets te laat loslaten.... Klopt dat?

Het werd op een gegeven moment ook wat thermisch, het lukte af en toe om wat stijgen te vinden, net als bij 1:1 zweefvliegen, gewoon snel naar de kant sturen die omhoog wordt geduwd, centreren lukte voor geen meter, lastig spelletje zeg! Record 1 minuut 18 sec!!

Wat ik lastiger vond dat je soms in hele turbulente lucht komt met wat meer zakken.... Wat doen jullie dan? Weg draaien of neus naar beneden en door steken.....? Met 1:1 zweefvliegen zat na het zakken meestal het stijgen.... Maar met dlg vliegen heb ik het gevoel dat ik er niet kom.....

Na 2 uurtjes schade aan de neus opgelopen (is al hersteld), overtrek in de bocht op lage hoogte, was maar goed want ik voelde de spieren lekker!! Mischien van de zomer toch nog strak het strand op ;-)

2. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Je conclusie over het werpen klopt als je het mij vraagt;te lang vasthouden resulteerd vaak in afbuigen naar links.(je bent rechts, neem ik aan?) voor de rest kan het centrum van n bel zoeken heel lastig zijn, goed je model ''lezen'' in de lucht en netjes knuppellen helpen hierbij..;) wat wat wind kan het soms helpen om wat ballast in je model te stoppen zodat je wat meer massa hebt om ''door te steken'' op slechte stukken, zelf vlieg ik bijna altijd met minimaal 30 gram...alleen bij heel rustig weer en weinig turbulentie haal ik het eruit...maar da's natuurlijk wat bij mij werkt, niet iedere kist en piloot werkt en vliegt hetzelfde..
    Veel plezier!

3. fireforx309

fireforx309 Guest

aan je uitleg te lezen ben je rechtshandig, ook vincent vermoed dit.
    moest je linkshandig zijn en je toestel gaat naar links dan zit er wat anders mis.

het is zo dat je bij het lanceren op een gegeven moment een juist punt komt waar je lost.
    los je hem een fractie van een seconde te laat dan zit je voorbij het "perfecte" punt en houd je gewoonweg het toestel weer tegen.
    je geeft em nog een klein rukje aan het werpblad zeg maar.

het gevolg is dat je model EN je arm verder in die draaiende beweging gaan willen zitten.
    je toestel rolt dus naar links en gaat redelijk fel met de neus naar boven...

het is dus zoeken naar dat ene perfecte moment waarin je je toestel moet loslaten.
    het helpt om bij het loslaten je hand en arm te strekken in de lijn waar het toestel heen gaat.
    niet met je arm verder doordraaien maar het toestel volgen.

filmpjes kijken op joetjoep helpt je.

zelf heb ik in de eerste maanden uuuuren versleten met filmpjes te kijken van goede werpers en mezelf gefilmd om te kijken waarin ik precies afweek waardoor het slecht ging.
    heefte me super geholpen.

en uiteraard zit de kunst van het werpen in de rotatiesnelheid, niet in de kracht.
    hoe sneller je rond kan draaien hoe harder dat ding vooruit knalt als je het lost! ;)

4. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
    Als gelukkig hoef ik minder hard te draaien om de zelfde snelheid te krijgen, ben bijna 2 meter :lol:

5. fireforx309

fireforx309 Guest

het gaat om de BREEDTE ;) als je 2meter breed bent (en ook dat ben je door je lengte , strek de armen maar een keer) heb je voordeel ;) dan is de snelheid aan de buitenkant sneller als een doorsnee mens!

de lengte is eerder een voordeel in het feit dat je al een halve meter hoger lost ;)

6. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Hallo, bedankt voor de reacties!

Ja inderdaad rechts handig! Ik zal volgende keer eens oefenen met het nawijzen.

Ik heb een hobbyking altimeter, ik zal die er eens in zetten en kijken of ik mijn prestaties kan meten.

Groetjes

Niels

7. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Dat hangt helemaal van je aapfactor af :)
    Aapfactor - Wikipedia

Mijn factor is groter dan 1.0 :)

8. fireforx309

fireforx309 Guest

dus hoe meer je de aap uithangt hoe beter je kan slingeren? ;)

kan je dit ook beinvloeden door elke dag een uur aan een ijzeren stang te gaan hangen? (dan start ik morgen! :D)

9. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Op Wikipedia staat: "sommige klimmers hebben aangetoond dat de verhouding door oefenen verbeterd kan worden."

Dus: Meteen doen :)

10. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Niels, het naar links wegtrekken op het moment dat je extra kracht in de worp wilt leggen klinkt heel bekend, ik denk dat velen hier dat in het begin hebben gehad.
    Wat je waarschijnlijk doet op het moment dat je krachtiger wilt gaan werpen is dat je je elleboog en pols teveel gaat gebruiken. Alle kracht moet echter uit de schouder komen, de rest van de arm moet zo slap mogelijk blijven. Je arm moet helemaal recht blijven, je mag niet je elleboog knikken. Verder kan je de neiging hebben meer spanning in de vingers te leggen bij krachtiger worpen, waardoor je je vliegtuig te laat loslaat met als gevolg dat het vliegtuig naar links trekt.

Hou in je hoofd dat je snelheid wilt opbouwen, aan pure kracht heb je niets. Draai de eerste helft van je draai je lichaam op, vliegtuig blijft ver achter (als je naar links kijkt moet je je staartvlakken kunnen zien), in de 2e helft van je pirouette draai je je lichaam terug en laat je je arm zo snel mogelijk rondzwaaien. Kracht komt alleen uit je romp en je schouder, niet uit je elleboog en pols.

Maak indien mogelijk eens een filmpje (liefst met hoge frame rate en vertraagd afgespeeld). Je zal dan mogelijk hier veel commentaar krijgen, maar het is enorm leerzaam.

11. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Hoi Fotor,

Bedankt voor je uitleg, ik herken vooral het gene wat je over de vingers zegt!
    Ik merkte dat ik in het achterste deel van de slinger, zeg maar als je aan de laatste 180 graden begint, ik de neiging had met mijn duim de tip in te klemmen, dus wijs en middelvinger om de peg en dan met mijn duim op de tip duwen, alleen dat al was bizar lastig om niet te doen!

Wat je zegt over eleboog en pols moet ik de volgende keer eens op letten, ik kan het me wel voorstellen ja!

Bedankt en ik zal proberen de volgende keer een filmpje te maken!

Groetjes Niels

12. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    nieuwe sessie

Hallo allemaal,

Hier de resultaten van mijn nieuwe sessie

ik heb de altimeter van Hobbyking mee genomen, de hoogste start was 28 meter en de langste vlucht net onder de minuut, de meeste worpen zitten net boven de 20 meter.

ik heb een klein filmpje gemaakt van 2 worpen, voor de tweede worp even door naar 1:16 ( het lukte me niet om te knippen)

ik denk dat ik nogsteeds iets omhoog gooi! ik heb meer gelet op mijn arm slap houden en dat lukt wel redelijk
    het rollen naar links is nog maar 2 keer gebeurd, dus dat gaat al beter

leuk om te merken dat je al hoger komt

Mini worp - YouTube

tips zijn meer dan welkom

groetjes

Niels

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. fireforx309

fireforx309 Guest

inderdaad , je gooit nog omhoog...
    3/4 van je draaien zit goed, enkel het laatste kwartje gaat nog niet zuiver.

vooral proberen sneller rond te draaien... snelheid in het ronddraaien geeft snelheid in het weggooien (extra meters..)

heb je ook een startstand? zodat ie niet TE stijl klimt, maar onder 45°?

14. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    lijkt er op dat je veel te veel up hebt staan in de werpstand. Misschien ook nog eens zwaartepunt te ver naar voren ?

15. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Hallo,

Ik gebruik op dit moment geen start stand, hij klimt vanzelf naar een hoek van bijna 90 graden omhoog.

Is een hoek van 45 graden naar boven beter? Ik kan me voorstellen dat je recht omhoog een kortere weg af legt en dus meer hoogte pakt?

Ik merk dat als ik netjes gooi dat er op richting eigenlijk geen correctie nodig is, dus dat gaat wel goed, nu nog leren om netjes te slingeren als ik probeer wat meer snelheid te maken.

Ik heb voor het zwaarte punt een duik test gedaan, de radius is nu ongeveer 30 meter (beetje lastig schatten) denk je dat die nog iets naar achter moet?

Bedankt voor de tips

Laatst bewerkt: 28 apr 2013
  16. fireforx309

fireforx309 Guest

beter... neen. maar je kan je klim wel beter controleren.
    je zal ook minder snel in stall gaan als je te laat plat stuurt.

ook net omdat je een voorwaartse beweging hebt kan je beter inschatten wanneer het toestel zijn vliegsnelheid bereikt om hem plat te leggen...

wat het CG betreft... haal er is 2gram uit... en nog eens 2 , en nog eens 2.... tot je vind dat het minder prettig gaat vliegen. dan doe je er weer 2gram in.

17. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005

Op de video kan je goed zien dat het model in het eerste deel van de draai mooi horizontaal ligt. In het laatste kwart gooi je het model zo onder 45 graden omhoog.
    Met het zwaartepunt zo'n beetje op de juiste plek zal de MiMi horizontaal gegooid zonder gebruik van een preset vlak "omhoog" gaan.
    Zonder preset wordt de stijghoek namelijk in grote mate bepaald door de hoek waarmee het model wordt losgelaten.

Afgelopen zondag weer eens met een MiMi gevlogen. Bij de eerste starts (vlak of horizontaal gegooid) ging het ding als een dolle rechtuit. Geen preset namelijk. Maar met omhoog gooien ging het als van ouds.

Voor een mini is omhoog gooien niet zo'n ramp.
    Met een full-size is omhoog gooien soliciteren naar een tip-strike.

Niels, je gooit al best netjes. Net wat Didier schrijft, probeer sneller te draaien.

Groet

Frans

18. fireforx309

fireforx309 Guest

als de stabilo 1-2° heeft tov de vleugel, dan zou hij moeten stijgen ondanks het platte gooien.

19. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Whou Frans, wat mooi in beeld gebracht, bedankt!!! Ik had al moeite met het knippen van mijn filmpje.

Het viel me op de youtube filmpjes op dat de werpers eerst hun schouder naar voor draaien waarna de arm in een slinger volgt, ik zal dat ook meer proberen samen met vlakker gooien.

En zal mijn gewicht in de neus in stukjes knippen zodat ik er voorzichtig eens wat uithalen

Bedankt voor de tips, ik laat jullie mijn vorderingen horen!
    Groetjes

Niels

20. fireforx309

fireforx309 Guest

niet alles in stukjes knippen ;) gewoon elke keer een klein stukje er af halen...
    kleine stukjes durven als is in het rond schuiven.
    (al prop ik altijd een stukje foam achter mijn accu en lood...)

en inderdaad erg knap gedaan dat in beeld brengen!
    zo zie je perfect wat je doet... beter nog dan op film

Deel Deze Pagina