Tips voor geluids demping

• Topicstarter Topicstarter andry
  • Startdatum Startdatum
A

andry

Guest
Hoi

Zoals sommige mensen weten , heb ik een heel oud motortje met de orgingele demper van 20 jaar oud ( ja echt waar) .
Vroeger waren de geluids regels niet zo streng als nu , en daarom wil ik weten wat de beste manier is om het geluid te dempen ?
Het moet niet duur zijn dus geen nieuwe uitlaat !! gewoon andere tips .
Ik schat dat het geluid rond de 89 a 90 decibel is ( leuk )

Sorry

Maar dat is een nademper ik wil nog meer vormen van geluids demping

goede prop, kleine diameter grote spoed. :wink:
inlaat in de romp aan laten zuigen :wink:
motor op rubbers :wink:

Dag Andry:

In deze volgorde:
1. Nademper
2. APC propellor in de zwaarste maat die de motor nog kan hebben, zonder heet te lopen (prop balanceren)
3. Motor op rubbers

Groeten,
Gerben

Ook een uitstekende manier om het uitlaat geluid te dempen is om de uitlaatbus op te vullen met staalwol of een pannenspons. Wel uitkijken dat het niet in de motor kan komen.

Groetjes Hans.

Zoef de Haas. zei:
Ook een uitstekende manier om het uitlaat geluid te dempen is om de uitlaatbus op te vullen met staalwol of een pannenspons. Wel uitkijken dat het niet in de motor kan komen.

Groetjes Hans.

Moet je wel wat op voorraad nemen, na een 5 liter brandstof er door stoken, zit het verstopt en loop je motor erg beroerd

Gerben zei:
Dag Andry:

2. APC propellor in de zwaarste maat die de motor nog kan hebben, zonder heet te lopen (prop balanceren)

Groeten,
Gerben

Kleine diameter grote spoed

Geluid hangt ook af van het model waar de motor op staat, als er weinig aan zit dat kan meetrillen heb je automatisch minder lawaai.

Dus zet dat ding op een 'stevige' kist.

Ik heb een OS.46 (oud model met 1 kamer uitlaat) op een 'stevige' westerly (vensters toegebouwd enzo), de motor gewoon op een triplexen plankje gevezen, zonder rubbers, die haalt amper 68dB op 7meter, terwijl een nieuwe OS.46 met 2 kameruitlaat en op rubbers op m'n Telemaster 73dB produceert...

Kris

wat voor meter hebben jullie dan?
mijn electro motor maakt al 68 db (a) volgens mij
Ik vind dit eerlijk gezegd wel een heel sterk verhaal.
Je moet de motor ook volgas laten draaien tijdens het meten :wink:

hehe, mijn elektrisch benzinepompje haalt al meer dan 68dB op 7 meter...

Dat is wel echt verschrikkelijk weinig en heb ik nog bij geen enkel toestel gemeten. 73dB vind ik al een knappe prestatie. Maar des te beter als het je lukt.
Met een 1 kamer uitlaat kom ik op ongeveer 86 dB uit op 7 meter, met een uitlaat met 2 kamers met nademper + op rubbers en grote schroef met flink wat spoed zit ik op 76 a 77 dB. Ik kan voorlopig alleen maar dromen van 73 dB, laat staan 68.

@ Andry

Bij die oude dempers van OS kun je, ter hoogte van de uitlaat, een koperenbus met een kleinere diameter inlijmen met UHU plus of een silcone bocht (deflector) op zetten van Dubro. Je verliest wel wat vermogen maar het scheelt een 3 à 4 dB (gelet op de logaritmische dB schaal is dat een hele stap).Tevens zijn dit oplossingen die weinig of geen drastische ingrepen vergen en goedkoop zijn. 68 dB is inderdaad onmogelijk te halen en een compleet verkeerd cijfer.

Stevo

da's eigenlijk een halvering van het geluidsniveau, alleen jammer dat ons gehoor ook logaritmisch werkt

...behalve bij mijn vrouwtje, daar is het precies op de verkeerde momenten exponentieel :D ..

Ik heb een OS.46 (oud model met 1 kamer uitlaat) op een 'stevige' westerly (vensters toegebouwd enzo), de motor gewoon op een triplexen plankje gevezen, zonder rubbers, die haalt amper 68dB op 7meter, terwijl een nieuwe OS.46 met 2 kameruitlaat en op rubbers op m'n Telemaster 73dB produceert...

Met een belgische dB(a) meter zeker?? :P

Zoals hierboven al is gezegd: grootste prop mogelijk (gebalanceerd), motor op rubbers, nademper...

Dat zijn de effectiefste dingen, zelf had ik een X-tra en die maakte 74dB(a) op 7 mtr en deze motor draaide 7000 toeren met een 15,5x12 vierblads (kon wel meer draaien, dit was hard genoeg) en hing compleet op rubbers, KS resonantiepijp door de romp gebouwd en hij zoog zijn lucht aan vanuit de romp....

68 of 73 dB haal je nooit met de motoren die jij beschreef en zeker al niet met de standaard uitlaat, hoogste tijd om de dB(a) meter na te laten kijken :roll:

Staalwol in je uitlaatje proppen lijkt me de effectiefste manier om vermogen kwijt te raken.... geluid dan automatisch ook natuurlijk, maar ook vermogen :wink:

Richard

Je MOET steeds de luidste bron aanpakken. Aanpakken van andere bronnen heeft geen zin, het geluid zal hetzelfde blijven. Als je de luidste bron stiller hebt gemaakt, is er weer een nieuwe luidste bron, die pak je als volgende aan. Denk eraan dat de carburateur een forse bijdrage levert aan het geluid. Siliconeslang tussen uitlaatbochtje en pijp zo kort mogelijk, dit is een geluidslek. Eventueel een pijpje in de siliconeslang aanbrengen zodat je nog slechts twee smalle geluidslekken hebt, één voor en één na het pijpje

Denk eraan dat de carburateur een forse bijdrage levert aan het geluid

Hier was ik ook altijd van overtuigd, maar zelfs op een 160FX is het geluid van de carb te verwaarlozen... bij benzinemotoren ligt dat overigens wel even anders.

Richard

Hobby-in zei:
motinbouwatra.jpg

motinbouwatra2.jpg

motinbouwatra3.jpg

motinbouwatra4.jpg

Linkerzijde. De resonantiepijp is in een tunnel gemonteerd. Voor extra geluidsdemping wordt de verbrandingslucht uit de romp aangevoerd.

Back