Ik weet dat Jan Bakker ze meenam uit Engeland als hij ze nodig had. Ik zou hem kunnen vragen. Verder leert de website van Trexler dat ze waarschijnlijk niet rechtstreeks aan particulieren leveren, maar wel aan SIG. Als mijn geheugen me niet bedriegt heb ik wel eens met succes spullen rechtstreeks bij SIG besteld. Je kunt in ieder geval op hun website (www.sigmfg.com) uitzoeken wat je nodig hebt (maat) en de prijs daarvan in de VS. Kijk onder aircraft accessoires - landing gear - wheels en dan bijna onderin het lijstje en klik op Trexler Balloon Wheels. Klik dan kop het uitklappijltje aan het eind van de balk. Wielen van 2,5 inch zijn wel 15 dollar (ongeveer 12 euro) per stuk (niet per set!) in de VS. In het vakje ernaast ('pneumatic balloon wheels) staan de grotere versies van 3, 3,5 en 4,5 inch. De laatste zijn wel 24 dollar (ruim 19 euro) per stuk! Je zou ze dus rechtstreeks kunnen bestellen, maar Hobby Inn in Waalwijk importeert SIG in Nederland. Ik heb via hen SIG LB-bouwdozen besteld en stond er versteld over dat ze die vrij snel in huis hadden (week of 6) en voor een prijs die ongeveer overeenkwam met wat ik er aan de toonbank in de VS voor zou hebben moeten betalen. Dus ik zou Hobby Inn eens bellen met de vraag of zij ze voor je willen bestellen. Hou er dan wel rekening dat zij het ook weer naar jouw huis moeten sturen, dus daardoor kan het duurder worden dan rechtstreeks bestellen. Het zou trouwens kunnen dat ze wel wat Trexler wielen op voorraad hebben omdat ze natuurlijk ook wel voor oldtimer RC-kisten gebruikt worden.
Trexler is wel bekend geworden als producent, maar ik hoorde afgelopen vrijdag nog op de bouwavond van Condor in Zwolle (een vrije vlucht club van voornamelijke wakefieldvliegers waar ik nu twee jaar lid van ben), dat de voorzitter, Henk van Hoorn, onlangs op een tijdschriftartikel, ik meen uit 1937, was gestuit, waarin beschreven werd hoe banden voor wielen (waarschijnlijk dus ballonbanden) gemaakt werden uit fietsbinnenbanden. Het was een heel ingewikkeld proces zei hij. Als je het wilt proberen kan ik je met hem in contact brengen voor een kopie van het artikel.
Kijk, zó doe je dat! Gefeliciteerd. De Hobby schijnt een prima motortje te zijn. Ik heb er twee, eentje met aanzuiging via de venturi voorop door de holle krukas, maar niet de versie met het gestroomlijnde carter (geloof ik, want ik heb hem niet bij de hand) en éénmaal de RS uitvoering met 'flatterventil'. Daarvan heb ik de tweede versie. De eerste daarvan is superzeldzaam en daarom duur, vooral bij Duitse verzamelaars. Niet dat ik dat een voordeel vind, eerder een nadeel. Ik doe ze toch niet weg en ze zijn voor mij alleen duur om aan te schaffen. Weet je dat er recent nog een mooi boek van een Duitse verzamelaar over Taifun motoren is uitgekomen? Daar staan ze allemaal in. Als je het niet kent kan ik titel en auteur voor je nakijken thuis.