Trillingen ZDZ-80

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door f.cox, 13 okt 2004.

1. f.cox

f.cox

Lid geworden:
    4 aug 2004
    Hallo iedereen.
    Ik heb een ZDZ-80 een cilinder met een Krumscheid reso in de romp van mijn nieuwe Rowi Pitts met een spanwijdte van 2.03 meter en een gewicht van 12.6kg. Deze kist gaat hiermee onbeperkt omhoog.
    Alleen bij 40% gas komt de romp in resonantie in vibreert het achterste van romp minstens 5 mm heen en weer. De motor heeft nu 3.5 uur gelopen en staat ook nog wat vet maar de vibraties zijn toch wel erg heftig als hij in resonantie komt. Hij is wel wat weker geworden maar niet voldoende vind ik.
    In het begin had ik hem op 4 rubbers staan en was het nog erger. Nu staat hij op 6 rubbers en is het wat beter.
    Ik denk dat een ZDZ nu eenmaal iets meer vibreert als B.V. een 3W maar ik wil toch wel van de ergste trillingen af.
    Propeller heb ik natuurlijk wel uitgebalanceerd.

Heeft er iemand ervaarring met hydromount in samenwerking met een ZDZ-80 een cilinder?
    Zijn de trillingen dan (ver) weg?
    Houd het hydromount deze krachtige trillingen uit?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Grtjs
    Frank Cox

2. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    misschien even wat foto's van de constructie neer zetten om vragen hierover te voorkomen?

3. f.cox

f.cox

Lid geworden:
    4 aug 2004
    Wilde ik ook maar kreeg ze niet in de tekst. Hoe moet dat?
    Als ik op img klik komt dat in de tekst en dan?
    Ik heb de foto's kan wel mailen.

grts
    Frank

4. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Frank effe uploaden via www.modelbouwupload.tk en dan de bovenste link naar je post kopieeren.
    Je kan dan maximaal 10 foto's per post plaatsen dacht ik.

5. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Alleen rubbers is niet genoeg. Het is beter om er hydodempers bij te plaatsen. De dempers dempen het schudden. De rubbers zorgen ervoor dat er minder felle trillingen aan de romp doorgegeven worden. Ik heb het systeem meerdere malen met de ZDZ 80 toegepast gezien in de duitse F3A-X. Let wel op dat je de hydromount ontwerpt via de goede regels.

De regels in het kort:

1) De rubbers moeten symetrisch geplaatst worden om het zwaartepunt van de motor (dit is bijna nooit de as van de motor maar meer richting cilinderkop.
    2) Probeer de afstand tussen de rubbers zo groot mogelijk te houden
    3) Plaats de dempers tangentieel aan de draaibeweging die de motor tijdens het trillen beschrijft. Dit is een cirkelvormige beweging rond het zwaartepunt van de motor.

Voor de details (en ook die heb je nodig) zie de website van Tony Clark. Ga nog even op zoek naar de link met de PDF over hydomount

Gevonden :D

ftp://www.toni-clark.com/z4562k03.pdf

Succes ermee

Mark

6. f.cox

f.cox

Lid geworden:
    4 aug 2004
    Dankjewel Marc.

Ik kan het pdf bestand op de site van TC niet open krijgen misschien kun je het als bijlage naar mij mailen?

Ik heb de vraag ook bij TC en wacht nu op antwoord.

Ik heb de foto's geplaats een kijken of dat goed gaat en het zal het een en ander verduidelijken.

grtjs
    Frank

7. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Ik kan heel moeilijk uitleggen hier wat tony allemaal schrijft. Tevens is het soms duidelijker om af te kijken bij een voorbeeld dat te lezen op een forum. Ik weet niet waar je woont (woonplaats of regio invullen in je profiel) maar als het in de buurt is kunnen we rustig eens afspreken. Niets is vervelender dan de boel in de hoek smijten door trilling en het gevolg daarvan als het toch gewoon op te lossen is.

Als je me een e-mail adres geeft kan ik proberen de pdf te sturen.

Groetjes

Mark

8. f.cox

f.cox

Lid geworden:
    4 aug 2004
    Ik woon zoals nu iedereen kan zien in Urmond (Sittard Limburg).
    Als het goed is kan nu ook iedereen mijn e-mail adres zien en anders staat het hier;
    cox_frank@hotmail.com
    Ik hoop dat je me de PDFjes kunt mailen.

grtjs en bedankt
    Frank Cox

9. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Je hebt mail

10. f.cox

f.cox

Lid geworden:
    4 aug 2004
    Hallo Marc,
    Sorry ben in het weekeinde weg geweest en mijn mailbox was nogal vol.
    Ik denk dat je de mail terug hebt gekregen niet?
    Ik weet niet hoe groot het attachment was maar als het groter is als 1MB mail het aub naar f.cox@srl.nl

Bedankt en de grtjs
    Frank

11. jacques

jacques Guest

@f.cox

Mooie afwerking Frank [​IMG], wat heb je gebruikt solar film airbrush?

Gr

Jacques

12. f.cox

f.cox

Lid geworden:
    4 aug 2004
    De vleugen en het hoogteroer zijn met oracover gemaakt daar er een benzine motor opzit worden deze toch nooit vuil en blijft de folie zitten en bovendien is het niet zwaar.
    De romp is gespoten met 2K lak. Lang moeten zoeken naar de juiste kleuren maar toch voor 99% gevonden.

grtjs
    Frank

13. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Ik ben momenteel ervaring aan het opdoen met een hydro-mount achtig systeem voor een 58cc MVVS. Na +/- 10 vluchten begint het er naar uit te zien dat het een goed concept is. De trillingen in de romp zijn enorm verminderd t.o.v. de harde bevestiging, en zo ver heb ik nog geen eigen frequentie's gezien.

Ik denk dat het gebruik van schokbrekers deze eigen frequentie enorm dempt.

Kan je evt een foto sturen.

14. f.cox

f.cox

Lid geworden:
    4 aug 2004
    Hallo allemaal,
    Ik heb vorige week een HM van Toni gekocht en passend gemaakt op de zdz en de pitts met de aanwijzingen van dhr Gerard Reinsch en van jullie allemaal.
    De trillingen zijn nu voor 80 % weg en resonantie uit de romp is helemaal verdwenen.
    Ik kan alleen maar met veel lof spreken over de hulp en de spullen van TC.
    Ik ben nu blij met mijn pitts hij heeft power zonder einde, vliegt als een plaatje en land als een charter wat wil je nog meer.

grtjs en bedankt voor jullie hulp

15. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    En alweer verlaat een tevreden klant het pand.
    hartstikke mooi

Mijn stelling was altijd al: Als je een groot toestel bouwt gebruik dan altijd de hydromount. Niet alleen voor het geluid maar ook voor de levensduur van je eigen toestel. En ziehier een mooi nieuw voorbeeld :)

Veel succes en plezier

Groetjes

mark

16. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Ik heb de motor van Hans overgenomen (zdz 40) en ben een proefopstelling aan het maken om trillingen de baas te blijven.

Ik zie echter nergens (ook niet op andere forums) dat men de oplossing zoek in het monteren van een juist ongebalanceerde propellor.

17. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Misschien wel een idee ja. Alleen de vraag is of het zo "simpel" is.

Want:

1) Is de trilling afkomstig van een cirkelvormige onbalans en kun je die dan oplossen door het plaatsen van een tegen balance? Of hef je het ten dele op en introduceer je nieuwe??

2) Wat wordt de belasting op je lagers? Lijkt mij niet fijn.

Misschien moet je eens gaan kijken naar een 6 punts ophangign. Alex heindel vliegt daar al jaren mee. Ook in de USA word dat bij grote 1 cilinders (soms wel 200cc) toegepast. Bij deze laatste groep vooral omdat een hydodemper dan echt niet meer helpt.
    De 6 punts ophanging gaat uit van het gelijke principe van de hydomount. 4 rubbers achter de motor op de juiste maniet t.o.v. het zwaartepunt van de motor. De twee extra rubbers worden geplaatst aan de voorzijde van de motor. Ook weer in de lengterichting. De grote slagen die een motor kan maken door enkel de ophanging aan de achterzijde word nu afgevangen door de twee rubbers aan de voorzijde.

Voordeel: Geen "dure" hydodempers meer.
    Nadeel: Er moet een additionele constructie komen om een solide bevestiging voor de voorste rubbers te creeren.

Groetjes

Mark

18. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Sja inderdaad misschien een optie. Heb je daar ook een voorbeeld van ? (plaatje ofzo) Ik ga de ZDZ in een "1,35 maal" calmato plaatsen.

19. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Even snel wat in elkaar geflanst (motortje had ik al alleen spantjes gecreeerd)

Kijk maar even wat je ermee kunt.

Mark

20. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Waarom doe je het niet op dezelfde manier, als ik op de hektor van mijn broer gedaan heb?
    Dit werkt perfect.
    Is erg goedkoop.

Deel Deze Pagina