Goedenavond allen! Ik ben Robert en ben compleet nieuw op dit forum. Ben een beetje aan het bekijken hoe alles hier gaat en werkt. Ik ben sinds een tijdje bezig om een model te maken van een zwaardvis-klasse onderzeeboot van onze eigen KM. Als eerste heb ik een statisch model gemaakt, maar ik werd aangestoken door iemand anders, die ook op dit forum zit (voor niks nie bang nie boot), om er eentje te maken die afstandbestuurbaar is. Na er een tijdje over na te hebben gedacht heb ik gewoon de gok gewaagd en ben nu dus bezig. Omdat ik niet erg veel tijd voor mij hobby heb, i.v.m kids en werk, duurt het altijd ff bij mij, maar daar weet Fred wel meer van. In principe mijn steun en toeverlaat op dit duikbootgebied. Ik ben bijna klaar met het model zelf, het werken met poly ging me aardig af, al zeg ik het zelf en ben nu zo'n beetje met de inrichting van het geheel bezig. De machinerie zeg maar. Omdat ik zelf totaal geen technische achtergrond heb, sluit ik me bij Fred aan en probeer gewoon alles zo simpel mogelijk te houden. Maar uiteraard blijf ik ook met vele vragen zitten. Tot zover heb ik 2 vragen openstaan waarmee ik binnenkort aan het werk moet. Dus als iemand me kan helpen, of ideeen heeft, ik hoor ze graag! Vraag 1: Boven op de romp van de zwaardvis, zitten inkepingen van luiken en van rails voor een veiligheidslijn o.i.d. Deze zijn vrij goed te zien. Heeft iemand een idee hoe deze 'lijnen' zijn te verwerken in het model??? Denk zelf aan frezen m.b.v multitool, maar ben bang dat er verschillen in diepte ontstaan dan. Ideeen iemand???? Vraag 2: Weet iemand een bedrijfszekere oplossing voor een trimtank? Ideeen zijn welkom. Ik kan altijd een bestaande trimtank in Duitsland bestellen, maar vind deze nogal prijzig, vandaar...................... Bij voorbaat dank!!!!!!!!!!
Ahoi, Robert Zwaardvis!!! welkom aan de 'verkeerde kant' van de waterspiegel!!! Zo langzamerhand gaat het in Friesland nog druk worden met onderzeeƫrs zeg... Daar zal de rest van Nederland wel iets aan moeten gaan doen, want voor je't weet is de Seabottom Subsail van 2010 in 't Snekermeer... Jouw vragen: 1) Het frezen: uit de hand frezen met de multitool (proxxon, dremel etc.) is altijd een risico, ook al gebruik je'm langs een lat of liniaal, omdat je de exacte diepte niet kunt bepalen. Stukje huisnijverheid is hierbij noodzakelijk. In Modelwerff van vorige maand stond een leuk zelf te bouwen 'tooltje' dat er voor zorgt dat je uit de vrije hand met de multitool altijd gaten onder 90graden kan boren. Als je iets dergelijks bouwt voor je multitool met freesboortje, kan je door het dieper of hoger inspannen van je frees bepalen wat de diepte van de sleuven wordt. Het tooltje zorgt er dan voor dat je altijd even diep komt (zolang je een beetje ruimte hebt om te bewegen). Fotootje scannen en mailen? Dan s.v.p. even een emailadres naar mij PB'en.. 2) Bedoel je met trimtank echt trimtank of ballasttank? Voor een trimtank is een gemodificeerde injectiespuit met spindel en motortje ideaal. Voor een goedkoop en goed ballastsysteem verwijs ik je even naar Lex Verkuijl. Neem maar 's contact met 'm op. Jos
Voor wat betreft het aanbrengen van die "lijnen" kun je ook proberen dit te doen doormiddel van "Scribing" Je gebruikt hiervoor een scherp instrument (mespunt, tandarts haakje o.i.d.) Plak of geef de te vormen lijnen aan met plakband of ander tape en volg de tape met je uitgekozen scherpe instrument om voorzichtig een laagje weg te halen. Gaat het verkeerd vul je de naad weer op en begint opnieuw. Als het goed gaat verwijder je het materiaal in een soort "krul". Hoe meer je verwijderd hoe dieper de lijn. Op Engelse sites staat dit vaak onder de noemer "Hullscribing" .Je kunt ook een flexibele lineaal gebruiken gebruiken om je instrument te leiden.(ligt aan de vorm van je boot). Voor de trimtankvraag verwijs ik naar het antwoord van Jos( maar ben je handig is alles mogelijk) Groeten, U-Kater
@ toneburst : niet iedereen weet meteen wat PB-en is ;-) PB = persoonlijk bericht, zie onder "je hebt geen nieuwe berichten" links rechts dus boven op elke webpagina van het modelbouwforum. overigens, er komt een artkel aan van vir niks nie bang nie boot over het zelf maken van een romp. dat stuk gaat ook in op het aanbrengen van details. "coming soon" op www.duikboot-vaargroep.nl groeten, Ronald
Wel de omgekeerde links (rechts dus) bovenin tussen het a; die andere links bij elkaar verzameld Welkom op het forum, en ben benieuwd hoe die eruit gaat komen. MvG, Erwin
de lijnen kun je gewoon inkrassen met een kraspen. dit doe ik al jaren met groot succes. De lasnaden kras ik ook in, maar erg dun. De andere lijnen van de veiligheidslijn doe ik diep en daarna nog een driehoekvijltje erdoor heen halen