Triplex

• Topicstarter Topicstarter mitch-L
  • Startdatum Startdatum
M

mitch-L

Guest
Hey....

Ik had een vraagje even tussendoor..
Ik zou graag willen weten hoe je triplex buigt zonder het te breken..
met water? of gewoon druk erop zetten..
Ik dacht ik vraag het maar even :roll:

Alvast bedankt

Grtz mitch

mitch-L zei:
Ik had een vraagje even tussendoor..
Ik zou graag willen weten hoe je triplex buigt zonder het te breken..
met water? of gewoon druk erop zetten..

Gewoon druk zetten zou kunnen, als je heel veel geduld hebt.. anders breekt het, of houdt het geen vorm.

Het kan idd. met behulp van water, of een combinatie van water en warmte (warm buigen).

Nou wat is veel geduld gewoon 2 dagen laten zitten met druk erop?
En gaat het hout dan niet rotten als je het met water gaat bewerken?

Ik hoor het wel

Grtz mitch

triplex buigen met water of ammonia en warmte. wel effe kijken of het watervaste triplex is anders laat de lijm tussen de laagjes los en ben je verder van huis.

mitch-L zei:
Nou wat is veel geduld gewoon 2 dagen laten zitten met druk erop?
En gaat het hout dan niet rotten als je het met water gaat bewerken?

Nou wel als je het een week lang in een teil water laat liggen en vervolgens in een vochtige ruimte laat drogen ;)

Gewoon met beleid water gebruiken en in een droge ruimte laten drogen, dan gaat het niet rotten.

Ik denk als je het 2 dagen onder druk laat staan dat je best de vorm er in zou kunnen hebben (als je niet teveel wilt buigen) maar dat diezelfde vorm er dan 2 dagen later ook weer helemaal uit is..

Dus alles even op een rijtje

1. In water leggen + warmte
2. In ammonia leggen + warmte
3. Lange tijd onder druk zetten(met kans dat je vorm er dan weer uit gaat)

En goed opletten of het watervaste triplex is...

Oke.. ga het proberen
Maar nog 1 vraag (wil overal zeker van zijn)
Met wat verwarm je het?

Ik hoor het wel

Grtz mitch

Gewoon heet water gebruiken, het liefst van al stoom. Hoe je water verwarmt daar weet je zelf wel het antwoord op :wink:

Stevo

Leg het triplex enkele minuten in goed warm water. Haal het er uit en zorg er voor dat het goed uitgelekt is (geen gedruppel).
Zet het triplex aan één kant vast in /aan / tegen / tussen de mal. Maak met stoom de plaat triplex goed heet dat hij daardoor weer nat wordt geeft niets. Buig nu voorzichtig het triplex om de mal en als dat moeilijk gaat stop dan anders breekt de boel. Maakt de moeilijk plek met extra stoom warm(er) net zo lang tot het netjes langs de mal buigt.
Als het triplex helemaal netjes rond de mal zit zet het dan vast met klemmen / spijkes / elestieken of zie maar. Laat nu de hele zaak grondig drogen. Dat zal wel eventjes duren want het triplex is tot binnen in nat. Voordat het triplex ook van binnen helemaal droog is kan wel eens een paar dagen duren!
Als alles netjes droog is kan je het troplex van de mal halen en heb je een netjes gebogen plaat die niet meer van vorm veranderd.

Als je kleine stukken dunne triplex moet buigen, is het misschien eenvoudiger om enkele lagen fineer ineens in vorm te lijmen. Je kunt ipv fineer ook dunne vliegtuigtriplex gebruiken, dit buigt ook heel goed, en eens enkele lagen over een mal gelijmd zijn, verroert dit nooit meer. Al dan niet watervaste lijm gebruiken.

Als je de triplex al nat hebt gemaakt, kan je ook met een verfbrander of strijkijzer het hout verwarmen en dan voorzichtig buigen.
Mijn ervaring is dat het met een stoomstrijkijzer het makkelijkste gaat.
Gewoon droog triplex, stoomstrijkijzer op stoom zetten en de plaatsen waar je wilt buigen goed met de stoom bewerken.
Als het triplex in vorm is de stoom uitzetten en het hout droog strijken.
Het voordeel is dat niet je hele plaat triplex kan gaan vervormen door het water, maar alleen die plaatsen die jij wilt.

Top!!!

Dit is wat ik nodig had.. was nu al een paar daagjes aan het wachten op een antwoord, kan ik beginnen met hout buigen 8)
Veel tips, kan ik veel mee

Jullie horen van me als het gelukt is :D

Bedankt nog!

Grtz Mitch

yihaa

Het is gelukt 8)
En nog goed ook, had het eerst uitgetest met een klein stukje triplex, oen met het bedoelde stuk :)

Zo weer wat geleerd..

Nogmaals bedankt allemaal...

P.S heb trouwens alle manieren geprobeerd
klein----> strijkbout
groot----> warm water + stoom

Lukte allemaal:D

Hallo allemaal,

kun je deze methode ook gebruiken voor het buigen van Balsa??

groeten,
Barry

Back