turbine in een bigscale

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door mgr, 16 feb 2008.

  1. mgr

    mgr

    Lid geworden:
    26 jan 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    rotterdam
    hallo allemaal eerst even voorstellen ik ben marcel maar kom eigenlijk meer bij het bigscale gedeelte rijdt met een fg truck in nk verband en enkele klubwedstrijden maar goed
    de vraag
    een mede rijder heeft een project gestart met een brushles motor een enorm bolido kreng en een berg lipos de eerste test zijn geweest en het gaat goed (nu hoor ik jullie denken wat moet dat nu op deze afdeling)nu was ik vandaag bij de locale hobby shop en zag daar een speedboot met een turbine nu wist ik dat er van deze schatjes ook gebruikt worden in de tractorpulling (op schaal)(waaar gaat dit over)
    nu het volgende zou het mogelijk zijn om een turbine in een wedstrijd big-scale auto te zetten en ermee te racen
    vind een turbine het fijn om wisselende toerentallen en belasingen te maken de motoren die we nu gebruiken zijn rond de 5 pk en draaien onbelast 21000 toeren belast 17000 einde rechte stuk
    of gaat dit gewoon echt niet lukken


    groetjes marcel
     
  2. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Marcel.

    Ik ben de gene die tractor pulling doet met deze kleine turbines.

    Dat is absoluut geen probleem.

    Ik zal je een verslag sturen met daarin een een fg truck ,met een kj66 turbine .
    Is al oud hoor ,maar geen probleem ,en je kan net zoveel gas geven ,en gas terug doen als je zelf wilt.
    De electronica regelt alles,je kunt bijna niets fout doen.

    Geef even je gewone email adres ,en dan kan ik je dat stukje sturen van die fg met turbine.

    Groetjes,

    Martin.
     
  3. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Martin & Marcel,
    Zal er niet een luchtfilter oid op de turbine inlaat moeten? het lijkt me dat als je met meerdere auto's rijdt je het zand om de oren vliegt.
    Maar gaat dat? een luchtinlaat filter op een turbine?

    Eric.
     
  4. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    mag dat verslag ook hier op het forum? vind ik wel mooi om te zien!:D

    gr,
    niels
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    luchtfilter is niet nodig ,alleen een fod screen voor het grove vuil.

    Bij mij zit er ook een gaas voor ,en de turbines zuigen per jaar ongeveer een halve kg zand naar binnen.

    Je moet wat vaker een nieuwe compressor er in zetten ,das alles, turbine gebeurd niets mee.


    Groetjes,

    Martin.
     
  6. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    ik denk niet dat het gaat lukken waar marcel hem voor wil gebruiken.

    Hij geeft aan dat hij de turbine wilt gebruiken voor een wedstrijd auto, en daarmee ook te racen.
    De traktor-pulling, kan je de turbine op toeren laten komen, en daarna gaat de wagen rijden. En zover ik bekent ben met deze takt van sport, gaat het om de afstand die de wagen met sleepwagen aflegt. En is het niet om elkaar op ronde tijd te verslaan.
    Ga je een big-scale auto ombouwen naar wedstrijd auto, en daarmee racen. Dan kan de turbine niet tegen de benzine auto's op. Dit gezien de acceleratie. Kwa power zal hij het misschien wel winnen. Maar als je niet mee kan accelereren, dan heb je ook niet veel aan je power
     
  7. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Nou ,dat ben ik niet helemaal met je eens Paul.

    IN deze turbines zit namelijk iets heel moois ,en dat is de freepower.

    Je denkt mischien
    dat een turbine traag is ,maar dan heb je het fout.

    Hoe je het moet doen is alsvolgd.

    Bij tractor pulling gaat het erom ,om aan het begin zoveel mogelijk snelheid te maken ,maar hoe doe je dat met een turbine?

    Daar hebben ze jaren terug in Amerika een antwoord op gevonden.

    De turbine ,en dan heb ik het over het gasgenerator gedeelte, toeren ze op 80 % van maximaal toerental.

    Ondertussen word het freepower gedeelte vast gehouden met een zoge naamde priseas rem.

    Als nu de rem los gelaten word , is de de snelheid van de banden ,soms hoger dan multi v8 motorige machines, je word dus echt afgeschoten.

    Als je dit wilt zien dan moet je echt naar AHOY komen ,altijd een spectakel.

    Maar zo kan Marcel het dus ook doen .
    Het toerental van de gasgenerator blijft continu hetzelfde ,maar met remmen van de freepower kan je de auto langzamer en sneller laten rijden .

    Wat tegenwoordig ook nog kan is een governor er op zetten ,dit wil zeggen een automatische toerenregeling voor de freepower die in verbinding staat met de ecu van de motor.

    Je kan dan zelfs automatisch het toerental van de motor laten zakken als je de freepower te veel zou remmen.

    Ja ,er is tegen woordig veel mogelijk hoor ,in de modelbouw turbine wereld.

    De governors gebruiken ze voor de modelhelikopters.

    Ik heb van Mike ,begrepen ,dat toen ze de motor vol optoerde ,en weer terug lieten zakken ,dat er gelijk een flame out was , dit kwam omdat de rotor zoveel snelheid had dat de motor uitgezogen werd door het freepower gedeelte.

    Hij werkt dus ook met een rem ,en een governor .

    En qua vermogen wint een turbine het altijd van een zuiger motor , maar het punt bij mij is om het aan de grond te krijgen.

    Groetjes,


    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2008
  8. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Als een gasturbine 80% van het toerental draait is dat het stationair toerental.
    Bij 92% gas generator speed levert een turbine half vermogen en bij 100% speed vol vermogen.
    Ik kan me voorstellen dat bij tractor pulling de power turbine wordt vastgezet tijdens de start zodat al de juiste versnelling wordt gekozen en geen koppeling hoeft te worden bedient. De rem op de power turbine is zeg maar de koppeling.
    Zodra ze dan van start gaan wordt de rem er af gegooit en onmiddelijk begonnen met optoeren van de turbine. Dit scheelt koppelingen.
    Vaak genoeg heb ik gezien bij tractor pulling dat de turbine genoeg vermogen heeft maar de start langzamer is dan van een zuiger motor.
    Dit zal bij een big scale hetzelfde zijn. Op het rechte stuk zal de auto het snelts zijn van allemaal maar bij het uit accelereren van een bocht zal de turbine tijd nodig hebben om op gang te komen. Een oplossing zou dan zijn om de snelheid met de rem te gaan regelen en de turbine alleen tussen half en vol vermogen te regelen zodat er altijd genoeg vermogen is om de bocht uit te acceleren door de rem los te laten.

    Ik zie dit ook tijdens mijn werk aan industriele gasturbines. Vooral tijdens het opregelen tot half vermogen gaat dit langzaam omdat de turbine tijd nodig heb om op gang te komen. Van half vermogen tot vol vermogen kan de turbine makkelijker een groote stap in belasting aan.

    Suc6 met je keuze zou wel een leuk project zijn om een auto met turbine uit te voeren.
     
  9. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Nog even terug komend op het stukje over een luchtfilter op een turbine.

    Ik ben met proeven bezig om de motor op stationair toerental te wassen met water en sop .

    het sopwater moet heel fijn verneveld worden in de compressor( planten spuit), na een poosje zie je het schuim uit de uitlaat komen .

    Soms heb ik in 1 keer een flame out,dus ik moet nog verder testen.

    Maar het gaat wel ,en de motor is brand schoon. scheelt je weer een halve dag sleutelen.

    ik hou jullie op de hoogte.

    Groetjes,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2008
  10. mgr

    mgr

    Lid geworden:
    26 jan 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    rotterdam
    jongens tof voor de belangstelling zie al dat de techniek er van afbruist ik wil eerst even een paar keer komen kijken naar een wedstrijd om een turbine in aktie te zien en kijken wat de mogelijk heden zijn van het hele pakket
    en het is nog al een andere hobby eerst mn eigen er grondig in verdiepen heb geleerd dat 1 hobby genoeg is maar kom zeker ens langs

    groetjes marcel
     
  11. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Moet je proberen om naar de tractor pulling in ahoy te komen op 8maart , dan kun je zowel het grote als het kleine geweld in actie zien .

    Ik ben er de hele dag ,kunnen we rustig praten ,en kan ik je dingen laten zien.

    Groetjes,

    Martin.
     
  12. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Bij de industriele turbines gebruiken wij altijd gedeminraliseerd water icm met zok of firewash (zeep). Mengverhouding 1:4. Na het wassen spoelen met demi water. Het wassen gebeurt altijd met de start motor op 20% toerental.
     
  13. mgr

    mgr

    Lid geworden:
    26 jan 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    rotterdam
    dus als ik het goed begrijp is het zaak om de turbine constant tussen de 95 en 100 procent te laten werken en met het freepower gedeelte de acceleratie te regelen samen met het optoeren van die 5 procent.
    maar ik denk als ik dat rondje na rondje vol wil volhouden de rem van het freepower gedeelte een apart verhaal wordt het is namelik zo dat met een auto op het moment dat je bv voor een bocht het gas loslaat je wilt dat de koppeling gelijk loslaat dus geen drive meer geeft om de reden dat de auto dan gaat pushen en wijd gaat je kan dan gewoon niet scherp insturen.
    onze koppeling is welliswaar instelbaar maar deze geeft geen drive meer onder de 8000 toeren.
    de mijne is in ingestelt op 11000 toeren aangrijp dit is in ons geval erg laat maar je hebt dan ook minder push.
    maar als ik bocht na bocht de rem van het freepower gedeelte aanspreek deze erg heet word en als ik het goed lees in andere draadjes dan geeft een wn45 rond de 160000 toeren met freepower 70000 om tot ene acceptabele verhouding te komen zit ik rond de 1/3 tandwielverhouding kom ik uit op een 23333 toeren dit is hoger dan wat we nu doen maar met de auto verhouding goed te doen.
    dit komt neer bij gas los de rem van het freepower gedeelte van 70000 naar 20000 toeren moet in een split second.
    maar nu komt het
    het gas er op bij bocht uit ik geef dan geleidelijk volgas in iets minder dan een seconde en laat ik het freepower gedeelte los dit gaat mn aanrijving niet leuk vinden ik schat 6 of 7 pk op de as
    ik ril bij de gedachte gaaaaaaaaaaaaaaaf kan je het geluid voorstellen op een race baan
    groetjes marcel

    weet misschien iemand een draadje waar de werking en functie van de ecu word uitgelegd
    @ martin wat weegt jouw turbine freepower vertraging unit compleet
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2008
  14. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Marcel.

    Een ecu is gewoon een computer die een paar parameters van de turbine in de gaten houd ,en ook zorgd voor veiligheid.

    Er zit dus een brein in ,en die regelt je veilige toerentallen ,en temperaturen , je moet hem natuurlijk wel eerst zelf instellen,maar als het zover is bij jou en je wilt verder dan kan ik je daar wel bij helpen .
    Kijk maar eens op Gaspar Espiell web. Gas turbine engines for model aircraft. KJ66,Kamps,Schreckling, Artesjet. , of vraag het maar eens aan Sandor van Digitech turbines ,die verkopen beide deze ecu's.


    De komplete motor van de Childs Play weegt 1300 gram , en het is zover ik weet de lichtste mw54 turboprop tot nu toe gebouwd.
    Heb ontzettend veel reacties van over de hele wereld gekregen om er meer te gaan bouwen ,maar daar heb ik nee op gezegt.

    De reden dat dit een bijzondere motor is , is dat er vol vermogen ,dus 160.000 tpm maar 400 gram stuwdruk uit de pijpen komt.

    Dit is ontzettend moeilijk om dat voor elkaar te krijgen .
    Bij ons bij de micropulling mag een puller niet meer wegen dan 4500 gram , in die klasse dan.

    Ik wou daar graag in rijden ,omdat daar de meeste competitie was.
    De 400 gram word bij het totaal gewicht opgeteld ,dus moest de stuw zo laag mogelijk zijn, anders hou je geen verhangbaar gewicht over.

    En reken maar dat de puller met de neus omhoog staat hoor met dik 8pk op de achter as.

    Bij jou zou het ook goed zijn om de uitlaten boven de achterwielen naar boven te laten gaan ,dan heb je meer down force ,en zal je sneller de bocht om kunnen ,reken maar dat het werkt ,want alle 54 turbo prop motoren zitten tussen de 800 gram ,en 1 kg rest druk uit de uitlaat.

    [​IMG]

    Groetjes,

    Martin.
     
  15. mgr

    mgr

    Lid geworden:
    26 jan 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    rotterdam
    dat is meer down force dan wat ik nu heb want er mogen geen vleugels
    8 pk man wat een brok geweld
    ik kan alleen maar dromen van die aantallen
    al word die van mij al 1500 gram dan kom ik super uit ik moet even kijken wat er afgaat (zenoah enz) en wat er bij komt turbine en aanhang
    maatje van me heeft ene cnc bank en draaibank en we hebben allebei wel kijk op zaken (hij heeft in de marine aan de echte gewerkt) kijken of ik hem zover kan krijgen

    groetjes marcel
     
  16. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    ja, had je niet gedacht he ,zoveel power.

    Ik heb met de turbines al veel bereikt .

    2 jaar Nederlandskampioen , 2 jaar eurocup winnaar ,en 1 jaar Europees kampioen.

    Ik heb daar motoren verslagen met een inhoud van 75 cc ,en die waren goed opgevoerd.

    En heeeeeel veel belangstelling voor deze machine van over de hele wereld.

    De Heat is en blijft de mooiste machine die ik ooit gebouwd hebt , daar zaten namelijk alle begin uitprobeersels in ,en daar is alles mee begonnen ,een soort nostalgie.

    http://img177.imageshack.us/img177/8323/heatyy3.jpg


    Groetjes,

    PS , zie ik je nog in Ahoy?

    Martin.
     
  17. mgr

    mgr

    Lid geworden:
    26 jan 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    rotterdam
    kijken of ik wat kan regelen bij de wederzijdse bekende wil ook met de zoon komen als het lukt 6 jaar dus die word gek ahoy is hier om de hoek

    marcel
     

Deel Deze Pagina