Turbine leek

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Lama, 10 feb 2005.

  1. Lama

    Lama Guest

    Ik weet heleaal niets meer van turbine's dan behalve wat ik hier allemaal lees. Ik weet dat ze zeer hightech zijn duur en zeer zeer snel draaien en duur zijn. Maar ik heb er een zwak voor. Ik krijg kippevel als ik de Atrouste3b hoor starten en toeren hoor maken. Het is de aandrijving voor de Lama helikpter. In het echt dan he. Zo een ( klein ) ding en zo veel vermogen.
    Zo bedrijfs zeker. Mijn droom is om ooit een big Lama te bouwen met een echte turbine motor en die dan ook op de zelfde plaats op te bouwen als bij de echte heli, namenlijk bovenop aan het begin van de staart.
    Maar ooit zal ik moeten beginnen met kennis op bouwen.
    Hoe zijn jullie begonnen en wat doe je als eerste. Moet ik naar een meeting gaan of kan ik eens bij iemand komen kijken die een turbine aandrijving gebruikt voor zijn heli. Ik vind het zeer indrukwekkend en heb respect voor de lagers die het uithouden bij zulke toerentallen. Natuurlijk kan je als je zwemd in het geld zo een ding gewoon kopen. Maar daar zijn ze te duur voor om het zo maar eens te proberen. Misschien weet iemand een nederlandse site waar ik heel veel technische details kan vinden, voor misschien wel zelfbouw.
    Ik heb het karakter en de disipline om zelf aan dat soort dingen te bouwen. En weet ook dat het niet eenvoudig is. Maar als je hem hoort lopen en je kan hem in of met je schaalmodel laten werken is toch alle moeite en alle tijd die je erin gestoken hebt niet voor niets geweest ??

    vriendelijke groeten,

    Bastiaan
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hallo Lama,

    Ook wij zijn eens begonnen met de bouw van een turbine. De inzet was om zo weinig mogelijk te kopen en alles zoveel mogelijk zelf te maken. We hebben toendertijd het boek gekocht van Thomas Kamps waarin een turbine beschreven wordt. We zijn hieraan begonnen en al snel loop je tegen de eerste problemen op. Onder andere is de stuwdruk afhankelijk van je gebruikte materialen. Om een voorbeeld te geven kan het turbinewiel gemaakt worden van verschillende materialen. In het boek staat dan ook beschreven bij welke materialen het turbinewiel qua toerental en druk belast mag worden. RVS is dus mogelijk echter tot een bepaald toerental ik dacht tot 70000 toeren. Een gegoten Inconelwiel is het beste maar ja daar hangt dus een leuk prijskaartje aan. Lagers idem, je kunt gewone SKF C3 lagers gebruiken maar veel beter is om ceramische lagers toe te passen. Let op voor ik weer reacties hierop krijg dat je de veiligheid bij deze onderdelen ook niet moet vergeten.

    Wij zijn echter zeer eigenwijs en namen natuurlijk niet alles klakkeloos aan wat die meneer kamps beschreven had. We zijn dus ook met een RVS wiel begonnen :lol: en de normale SKF lagers! Dit resulteerde in enorme vastlopers hele grote vlammen en uiteindelijk een turbinewiel waarvan het gat 0,05 mm was groter geworden door de extreme krachten die op dit wiel vrij komen. Na maanden van experimenteren hebben we uiteindelijk van Inconel een wiel gemaakt en hiermee hebben we een stuwdruk gehaald van 5kg. Echter was de motor niet betrouwbaar mede doordat deze motor gebruik maakt van externe druksmering.

    Besloten werd om een heheel nieuwe motor te bouwen van het type KJ-66. Ook deze motor word in een boek beschreven van Kurt Schreckeling en deze maakt gebruik van mengsmering. Ook wij willen weleens van onze fouten leren en hebben daarom het turbinewiel, de ceramische lagers en het compressorwiel gekocht! Deze motor loopt inmiddels is ook nog eens betrouwbaar, en haalt op zijn sloffen de 8kg. :oops:

    Resume; mocht je gaan besluiten om een motor te gaan bouwen wat zeker geen onmogelijke zaak is doe het dan anders als wij het gedaan hebben. Namelijk niet opnieuw het wiel proberen uit te vinden. Dat scheelt een hele hoop werk. Ga uit van een KJ-66 en werk zeer nauwkeurig. Ook moet je niet vergeten dat het niet alleen het bouwen van de motor is maar ook de benodigde gereedschappen! Wij hebben oa een puntlasapparaat en een ballanceerbank moeten vervaardigen. Ook is het heel makkelijk als je de beschikking hebt over een TIg lasapparaat. Maar er zijn genoeg mensen hier in Nederland die je met raad en daad bij willen en kunnen staan, ook wij zijn zo aan heel veel info gekomen 8) .

    Groetjes Rob
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ Lama, Gewoon op 4 Juni 2005 naar Sittard komen voor de Jet en rookie meeting aldaar. Je kan dan alles te weten komen wat betrefd de turbine motoren. Aad en Frank Cox zijn fervente zelfbouwers en hebben diverse turbines al gebouwd, en deze draaien allemaal zeer goed.
     
  5. robbedoes

    robbedoes Guest

  6. Lama

    Lama Guest

    Beste Rob,

    onzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord.. dit is wat ik wilde lezen.
    Ben een heel klein beetje wijzer geworden, in ieder geval weet ik nu beter waar ik naar moet zoeken.

    groetjes Bastiaan ( Lama )
     

Deel Deze Pagina