Turbine trainer

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Wessel, 28 jan 2007.

  1. Wessel

    Wessel

    Lid geworden:
    23 jan 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Garijp
    Beste collega turbine / modelbouwers, :)

    Aangezien mijn turbine al wat vorm begint aan te nemen ben ik alvast op zoek naar een bouwtekening van een turbine trainer.
    Zijn er tekeningen van de turbo twin / thundertail achtige modelen in omloop?

    Bvd Wessel
     
  2. Teus

    Teus Guest

    Hoi Wessel,

    Is Ronald zijn model niks voor je? Is ook een zelfbouw, misschien is hier een tekening van bij Ronald.

    gr. Teus.
     
  3. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    van de turbo twin van ronald zijn geen tekeningen
    dat had ik al eens gevraagd aan ronald
     
  4. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Teus, Wessel,

    Inzake de RVS soorten maakt dat niet veel uit, meestal weet ik ook niet wat ik in de handen gedrukt krijg. Maakt voor de kamer niet zoveel uit. Als je de dekseltjes lekker kunt forceren en de gaatjes niet al te moeilijk kunt boren (verbrande boortjes) , nou dan ben je al een heel eind...
    Als je de motor heel vaak gaat gebruiken en je hebt hem helemaal geoptimaliseerd, dan maak je hem eens van inconel. Kan je er ook een Kerostarter van maken. ( wordt nog wat heter in de start ipv bij de gas start).

    Aangaande een goed eenvoudige jet trainer kan je Ronald kontakteren. Ik heb deztijds 3 zelfde kisten (voor Renee, Ronald en mezelf) speciaal voor deze motoren gebouwd, welke eenvoudig op alle velden moest kunnen vliegen. En dat doen ze prima.

    Mijn eigen kist is ook naar Ronald overgedaan en zie ik af en toe op de site voorbij komen als voorbeeld voor andere bouwers en als voorbeeld voor een bouwkit.
    De tekeningen moet ik even kijken, ( is ook nagetekend van een bestaand (Hamburgs)ontwerp en verder aangepast voor de motor en spafles) mogelijk heb ik die nog ergens liggen.

    Teus, tijd niet gezien, leuk dat je eens op het kerostokers- forum deel komt.

    Zal je wel weer eens op een beurs tegenkomen.... ( Dortmund-Sinnsheim)

    Er wordt nog erg mooi gebouwd daar in het noorden he... :thumbsup:

    groet,
    Jacques.
     
  5. Ronald van Aken

    Ronald van Aken

    Lid geworden:
    5 okt 2006
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ha die Wessel,leuk dat je het forum gevonden hebt,goeie tip toch!
    Wat betreft de Turbo Twin ik heb er inderdaad twee en 1 daarvan ligt bij Limme cq WPKEES.
    Hij kijkt er het een en ander ervan af.
    Momenteel vlieg ik al een paar jaar met de grijze TT die je ook wel eens op het DMVC veld hebt gezien.
    Die van VerfbranderJacques heb ik als spare overgenomen want de vliegeigenschappen zijn van dit model ongekent goed.
    Ik doe de spare TT niet weg maar mocht je geinteresseerd dan wil(len) ik (wij) je graag helpen.
    Er zijn ontelbare varianten van deze kist en bijna allemaal vliegen ze goed mits het niet te zwaar word.

    Gr,Ronald
     
  6. Teus

    Teus Guest

    Ik hou het hier ook met een schuin oog in de gaten Jacques 8) Veel bekenden ook hier. Sinnsheim wordt dit jaar niets i.v.m. werk :evil: Dus dat zal misschien Dortmund worden, wie weet......

    gr. Teus.
     
  7. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    welken trainer ik weet van niks :D
    een turbo twin :? zegt me niks
     
  8. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
  9. Wessel

    Wessel

    Lid geworden:
    23 jan 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Garijp
    bedank vor de tip Limme, ik heb aan het begin van de week ookal even met RBC kits gebeld ivm de thundertail.

    grt Wessel
     
  10. robbedoes

    robbedoes Guest

  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Robbedoes,

    Ik heb de Stingray intussen bouw-gereed, zonet gewogen en als kale kist weegt deze 3,4 kg schoon aan de haak. ( kan nog meer gewicht bespaard worden, maar is licht genoeg). Heb de tekening vergroot naar de juiste maatgeving en de spantjes zijn op een avondje over te tekenen en op een ander avondje te zagen ( plaatje berken 5mm van eoa bouwmarkt).
    Intrekbaar neuswiel verder naar voren gebracht (ook beter voor zwaartepunt, hoofdpoten verder naar zwaarte punt gebracht, roteert beter).
    De kist staat zo'n 17cm boven de grond. Een stuk hoger dan de Stingray organiek heeft. Daar strijken de roeren door het gras, zeker bij een nose up landing...
    Men klaagt nogal over lange start afstanden.. geen wonder..
    Canards heb ik als pendelroeren uitgevoerd en zijn derhalve makkelijk afneembaar. Weet alleen nog niet of de staart vlakken demontabel gemaakt worden ( is wel makkelijk zonder dergelijke vlakken inzake opbergen etc).
    Is in de spanten-set reeds rekening gehouden met de 4 graden instelhoek van de motor? ( kontje moet omhoog)Zijn de roervlakken langer/breder gehouden?

    De dubbelstaarter zoals getoond door Limmen is een stuk eenvoudiger te bouwen en tevens heel wat minder hout voor nodig, dus veel goedkoper en de motor staat echt buiten de kist. Tevens vliegt de kist met alle kenmerken van een goede trainer en (vooral belangrijk voor een beginner) heeft perfecte lucht remmen.
    Een delta zoals de Stingray vliegt voor een onervaren vlieger toch beetje anders (niet moeilijker, maar heeft nu eenmaal andere kenmerken/vlieggedrag).

    In ieder geval is de Stingray een imposante kist, waarin je lekker je eigen ideen kwijt kunt. ( vector besturing?) (straal omkering?) ruimte en vleugel oppervlakte genoeg.

    Er zullen best de nodige Stingrays het zwerk gaan kiezen, ik heb de nodige mensen gehoord die er een gingen bouwen... Leuk !

    groet,
    Jacques
     

Deel Deze Pagina