Turnigy 9XR TX welke RX?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door rob007, 30 jun 2023.

1. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
    achter Turnigy TX.jpeg

Ik zal HEEL eerlijk zijn de nieuwe zenders daar heb ik niet zo veel verstand van!

Ik heb dus zo’n Turnigy 9XR TX tweedehands gekocht,

En ja ja weet wel normaal gesproken koop je geen tweedehands maar in dit geval durfde ik het wel.

MAAR,

Wat voor ontvangers kun je bij deze ER BIJ kopen?

https://www.amazon.nl/DTXMX-6-kanaa...=radio+control+rc+receiver+433,aps,72&sr=8-38

.

https://www.amazon.nl/ROCKET-RC-DUM...=radio+control+rc+receiver+433,aps,72&sr=8-18

.

https://www.amazon.nl/s?k=radio+con...control+receiver+2.4ghz,aps,75&ref=nb_sb_noss

kan hier iets bij zitten?

VrGr Rob

2. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
    Inmiddels een beetje rond gekeken:

de FS – iA6 = PWM en zou meest geschikt zijn voor vliegtuig

de FS – iA6B = PPM – en i Bus

ook de FS – iA10B = PPM en i Bus

Zou PWM veroudert zijn maar zou daar nog steeds niet bang voor zijn!

( ik gebruik het strakjes om te vliegen! )

Los daarvan dacht ik gezien te hebben dat de FS – iA6B ook nog PWM doet?

https://www.amazon.nl/s?k=FS+ia6b&_...KSCZ6&sprefix=fs+ia6b,aps,98&ref=nb_sb_noss_1

MAAR koop nog even niets! ( heb geen haast! )

VrGr Rob

3. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    PWM is niets anders dan de individuele servo-aansluitingen. Wordt al ong. 50 jaar gebruikt en zal voorlopig wel de standaard blijven (nog 50 jaar?).
    Sommige ontvangers hebben daarbij de mogelijkheid om een PPM signaal uit te geven, wat een soort gecombineerde uitgave van alle servo-uitgangen is, op tijd-basis. I-bus is dat ook, maar dan een digitaal gecombineerde versie.
    PPM en i-bus heb je alleen nodig als je achter je ontvanger nog een extra drone controller wilt hangen (en misschien nog wel andere electronica die daarmee om kan gaan), voor normaal vliegbedrijf heb je dat niet nodig.

Jouw zender werkt met een Flysky FS-R003 zendmodule, (plaatje in opening post), deze zend 2.4 GHz uit volgens het AFHDS 2A protocol. Geschikte ontvangers zijn daarvoor de FS-IA6 (alleen spanning en ontvangkwaliteit telemetrie), de FS-IA6B (met volledige telemetrie) en de FS-IA10B (idem).

i-bus ben ik nog niet tegengekomen in de Flysky ontvangers.

4. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
    Hallo Max,

fijn dat je even reageert Max, dankjewel daarvoor!

Ja die man van het filmpje die deed die FS – iA6 ontraden elleen omdat hij alleen PWM deed:

( ik heb nooit anders gevlogen voor zo ver ik weet! ) tis ook voor vliegtuig!

En daarbij telemetrie het is wel mooi (denk ik!) omdat ik het gezien heb op YT filmpjes maar voor de rest…???

ik heb er dus nooit wat mee gedaan!

Ik zat zelfs te denken om HEEL zon set te kopen! 1 goedkoop 2 het is populair 3 goedkoop!

En zou ik nog niet eens de goedkoopste nemen:

https://www.amazon.nl/DTXMX-Controller-Ontvanger-Helikopter-Quadmotor/dp/B09VGQN2NR/ref=sr_1_8?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=3S2WMYL4DPMZO&keywords=Flysky&qid=1688203784&sprefix=flysky+,aps,85&sr=8-8

.

Los ontvangertje er bij:

Flysky FS-iA6B ( is reeds besteld! )

tegen de tijd dat ik I Bus zou gaan doen ben ik misschien al 100 jaar! LOL

dankjewel Max, ik was onzeker of die RX met mijn zender wel zouden conecten!

VrGr uit Vlaardingen!

Rob

Laatst bewerkt: 1 jul 2023
  5. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
    Wat ik nu gevonden hebt!? Ik had een vermoeden en ja hoor!

Ik heb nog een ontvangertje hier liggen en het is een: FS – 6R3E (als ik het goed heb 3 kanaaltjes!?)

MAAR ik vroeg mij nu ook wel af HOE doe je deze ontvanger binden als derde ontvanger?

Een kennisje van mij heeft de tweede in mijn zender gezet, binden zal mij wel lukken,

MAAR als derde ontvanger? Hoe je dat doet...???
    .
    .
    Ik heb trouwens voor het testen en bijvoorbeeld dat binden zo’n batterij doosje gekocht –

voor 4 X AA met schakelaar dus 6 Volt.

wat is eigenlijk het maximale wat je op die ontvangertjes kunt zetten?

Is dat 6Volt neem ik aan? Of… ?

VrGr Rob.

6. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Die ontvanger heeft een ander protocol nodig, AFHDS in plaats van AFHDS-2A (geen.telemetrie). Jouw Turnigy 9XR zender heeft alleen AFHDS-2A (met de FS-R003 module), dus dat gaat 'm niet worden.
    De FlySky FS-i6 zender daarentegen kan dat wel, per model kun je tussen de twee protocols kiezen.

En jouw ontvangers kunnen meestal wel meer als 5V aan, maar de servo's niet zonder meer. Nu zullen ze bij een test op 6V niet meteen stuk gaan, maar beter kun je voor het binden en testen 3xAA batterijen gebruiken.

Laatst bewerkt: 2 jul 2023
  7. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
    .
    Hallo Max,

Ik moet je weer bedanken voor jou antwoorden, erg fijn!

Dat meen je niet? Dus die FS – 6R3E werkt niet met die Turnigy 9XR ( Vanwege die FS-R003 module )
    ( EN, is er een module die je los kunt kopen die je er in kunt steken en WEL communiceert met… )

Wat een ballezooi!

OF! begrijp ik het verkeerd?

De zender en ontvanger doen het wel MAAR, ZONDER telemetrie???

Wat nu? Zo’n andere zender kopen?
    https://www.amazon.nl/s?k=FS-i6X+10+kanaal+2.4GHz+RC+Zender+Controller&__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=3R10A0ZKW9QC8&sprefix=fs-i6x+10+kanaal+2.4ghz+rc+zender+controller,aps,98&ref=nb_sb_noss

ik had ook naar die laatste nieuwe ongeveer? Zitten kijken maar:
    https://www.amazon.nl/HTLNUZD-zendercontroller-FS-SR8-ontvanger-RGB-assistent-technische/dp/B0B5TXRCPW/ref=sr_1_14?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=3R10A0ZKW9QC8&keywords=FS-i6X+10+kanaal+2.4GHz+RC+Zender+Controller&qid=1688385586&sprefix=fs-i6x+10+kanaal+2.4ghz+rc+zender+controller,aps,98&sr=8-14

het lijkt mij niks! Ik zou mijn trim naast, en onder mijn stick willen hebben!

Ik hoef trouwens dat telemetrie niet! Dus als bijvoorbeeld de ontvanger het wel doet ben ik tevreden,

ik hoop dat die Flysky FS-iA6B het er dan wel hoop ik op doet?
    .
    .
    4X AA = 6Volt MJAAAaaa begrijp je wel, 3X AA = 4,5Volt is wat minder agressief en gestel ik doe er oplaadbare cellen in? 4X 1,2Volt?
    ( ik had oplaadbaar besteld! ) Duracell oplaadbare AA 2500 mAh mignon oplaadbare batterijen HR6, NiMH 1,2 V, set van 4

Nogmaals fijn dat jij kunt antwoorden Max!

VrGr Rob

Laatst bewerkt: 3 jul 2023
  8. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
  9. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
  10. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
    .
    Hee Hallo ook Henk,

ik heb zitten twijfelen, OF ik hem wel zou kopen en, WAAR ik hem zou kopen!

Het lijkt of je er succes mee hebt, afstand test gedaan Henk? Was het goed???

Ik dacht Amazon is misschien wat veiliger maar heb vroeger ook AliExpress gekocht –
    laatst kreeg ik toch een soort van invoer rekening.
    (weet alleen niet meer van wie Ebay of … ) en ja Amazon is duurder natuurlijk!
    zit te kijken voor :
    DTXMX Flysky FS-i6X 10 kanaal 2.4GHz RC Zender Controller met FS-iA10B Ontvanger

Vroeg mij af of dan trouwens die FS-iA6B ontvanger wel op die Turnigy 9XR wil werken?

Tot zo ver eventjes!

Dankjewel ook Henk voor jou schrijven hoor!

Rob

11. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Er bestaan diverse klonen van deze zender onder verschillende namen, o.a. Reely en Turnigy, die alle het zelfde protocol gebruiken.
    Door het doorgeven van de link heb ik getracht het prijsverschil aan te geven voor het zelfde product, made in China.
    Zelf heb ik er twee, daar er gelijktijdig met twee schepen gevaren kan worden.
    Groet Henk.

12. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Nee, dat zal niet werken, omdat het een ander protocol is. En "zonder telemetrie" sloeg op dat andere protocol, AFHDS.
    De FS-iA6 en de FS-iA6B zullen het prima doen met de Turnigy 9XR.
    4xAA oplaadbaar is prima.

13. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
    Hallo allen,

nou, dat valt tegen!

De FS-GR3E deed direct binden en doet het met een servo er op goed!

MAAR de FS-iA6B bind niet!?

Heb het een paar keer geprobeerd maar… niks ( blijft blinken )

De Turnigy 9XR wil het niet doen met de FS-iA6B

Moet ik aan nemen dat dan de FS-iA6B niet goed is? ( en dus terug sturen neem ik aan! )

VrGr Rob

14. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ojee, ik heb het niet goed gezien! De module waarvan je een foto liet zien in de eerste post is niet de FS-R003 die ik meermalen genoemd heb (eigenlijk de FS-RM003), maar een FS-RM002....

Ik zie nu ook dat het protocol AFHDS er op genoemd wordt, dat is het "andere" protocol waar jouw FS-GR3E ook mee werkt, en dat heb je dus inmiddels uitgevonden. Sorry!
    Om de FS-iA6B te laten werken zou je de RM003 met AFHDS-2A moeten aanschaffen en in plaats van de huidige module in de zender moeten plaatsen.

HIER te koop.

15. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
    Trek het je niet aan Max van die fouten leren we,
    en daarbij ben ikzelf verantwoordelijk voor alles! ( en : mijn vrouw betaalt het! ) LOL

( MAAR dan nu wel even voor duidelijk Max? Dus die ontvanger is niet stuk begrijp ik! ) (Dacht ik ff! )

daarbij? Kan ik met die zelfde module ook die andere ontvanger binden?

( ik weet het gebrek aan kennis van ijgen spulletjes, beetje dom! )

VrGr Rob

16. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Als je de FS-GR3E bedoelt: nee. Het zend-protocol is bepalend, dus:

FS-RM002 met AFHDS protocol: ontvanger FS-GR3E met hetzelfde protocol als de zendmodule
    FS-RM003 met AFHDS-2A protocol: ontvangers FS-iA6 en FS-iA6B met hetzelfde protocol als de zendmodule

17. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
  18. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dat moet je zelf beslissen, maar ik heb (de Turnigy versie van) de FS-i6, en dat is een prima zendertje. De i6X ken ik niet maar ik begrijp dat dat het voornaamste verschil is dat je 10 i.p.v. 6 kanalen hebt.

19. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
    Jaaa Max 10 of 6 en ik heb daar ook naar zitten kijken!
    Ik heb eigenlijk eerst steeds maar 3 kanaaltjes in het begin nodig,
    motor en de staart hoogte en richting.
    En ja op gegeven moment rolroer komt daarbij en wie weet misschien flaps?
    .
    ik ga na een tijdje nu weer beginnen dus hou het mij als het lukt makkelijk.

Heb wel eens met rolroer gevlogen maar te weinig om er vertrouwd mee te zijn.

.

trouwens?

Ik dacht dat je voor de Turnigy wel een module zou hebben waar je gecombineerd ALLES zou kunnen besturen?

VrGr Rob

Laatst bewerkt: 5 jul 2023
  20. rob007

rob007

Lid geworden:
    23 jun 2005
    .
    Ik vergeet een HEEL belangrijke vraag om HEEL duidelijk te zijn!
    Max hoe kan ik nu zien welke ontvanger WEL geschikt is voor die Turnigy?
    .
    Als ik het goed heb begrepen moet ik voor die Turnigy 9XR zoals hij nu is het AFHDS protocol hebben eens?
    .
    en die FS-iA6B ontvangertje heeft dus het AFHDS-2A protocol ook goed?
    .
    Stom als ik naar deze link kijkt dan staat er :

Over dit item
    • Het is betrouwbaar, werkt met 2,4 GHz AFHDS-signaal, veilig en stabiel en stoort niet.
    https://www.amazon.nl/DTXMX-6-kanaa...id=1688561683&sprefix=FS-GR3E+,aps,89&sr=8-23

VrGr Rob

Laatst bewerkt: 5 jul 2023

Deel Deze Pagina