tweede leven ceramic lagers

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door G J Broekhuizen, 9 apr 2007.

  1. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Omdat mijn kogellagers versleten waren.
    En mijn leverancier ze niet op voor raad had.
    Dacht ik slim te zijn door inline ceramic lagers te gebruiken .
    Helaas dat ging niet de kogels waren van zirkoonoxyde
    De kogels van een grw lager zijn van siliciumnitride.
    De oude lagers had ik nog liggen
    Ik heb de kogels een tweede leven gegeven .
    Door een standaard lager de binnen ring aan één kant zo te slijpen dat door de buiten ring iets te verwarmen het geheel in elkaar klikt.
    Ik heb na 6 vluchten en 9 liter brandstof er door gejaagd te hebben er vertrouwen in.
    Alles lijkt nog als nieuw.
    118000 toeren temperatuur 480 graden.
     
  2. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ja dat kan inderdaad.
    Ik heb dat vaker gezien dat ze dat deden met een gewoon c3 lager waar de binnenring conisch geslepen werd.

    Een kennis van mij heeft dat ook gedaan, en heeft er behoorlijk lang mee gevlogen.

    leuk om te weten, van wat voor soort materiaal deze kogeltjes waren. en dat weet ik dus nu bijdeze.

    Ik heb een hele tijd terug een artikel gelezen in het blad jetpower, daar legde ze precies uit hoe je dat moest doen zelf zo,n kogellager maken, maar ik had er toen geen interresse in omdat ik lagertjes genoeg op voorraad had .

    Ik heb met mijn kleine 44 motor zelfs een keer gehad dat niet de ringen sleten, maar de kogels.
    Die waren 3 tiende kleiner geworden, en het ceramic zat in de ngv gebrand. oorzaak geen koellucht door de astunnel , maar het koste me wel tien lagers a 50 euro voor dat ik daar achter kwam.


    Groetjes, en succes met de hobby.

    Martin.
     
  3. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Hoe heb jij de smering nu dan Martin.
    Ik heb het met een injectie naald voor in. daar voor had ik voor en achter smering met lucht gaten in de tunnel hier door kon er stof en zand bij de lagers komen.
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerit Jan.

    Ik heb denk ik het zelfde principe als jou .

    Ook een paar gaatjes voor in de diffussor voor de koel lucht, die achter het plaatje uitkomen waarmee je het voorstel lager afsluit.

    En ook een gaatje die net voor het voorste lager uitkomt waar de olie door komt.

    Ja, ik gebruik nog steeds enkel olie om te smeren ,dus geen mengsmering.

    Ik heb daar hele goede ervaringen mee, en omdat de motor, en nog twee ,op een tractor komen ,vind ik het altijd wel prettig om de lagertjes na een run nog wat extra olie te geven. het werkt perfect.

    Ik doe dit ook al jaren met de Heat met de kj66 motor ,en ook met de Child's play met de 54 motor.

    Ik heb nog nooit zand in de lagertjes gehad, ook al zoog de motor flink zand naar binnen.
    Hij verzameld dit keurig achter in het huis , en omdat zand zwaarder is dan lucht ,word het altijd naar buiten geslingert.

    Ik rij nu al 6 jaar met de kj motor ,en voor het eerst moet ik nu de lagers vervangen.

    mijn 44 motor heeft nog steeds de drukveer achter zitten ,dit wou ik je nog even laten weten.

    Groetjes,

    Martin.
     
  5. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    bedankt voor je antwoord Martin.

    Als je met je micropulling de lagers zo lang heel kunt houden, moet het met het vliegen zeker kunnen.

    met vriendelijke groet Gerrit Jan
     
  6. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ok Gerrit Jan ,succes met het vliegen, ik vind dat echt zo super mooi.

    Ga elk jaar naar de jet meeting in Helchteren pampa flyers , en daar sta ik dan met m,n traktoren bij de Wren stand , en ik ga ook proberen dit jaar of ik met m,n 44 daar proef mag draaien.



    Groetjes ,en succes .

    Martin.
     
  7. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi Gerrit Jan,

    Goed gedaan kerel een kat heeft 7 levens waarom een lager geen twee :lol:, daar hebben we wat aan die info van je :banana:, maar foto`s en tekeningen en een uitgebreidere uitleg voor de niet tech turbo`s lezers zouden je topic hier helemaal ten goede komen :thumbsup: .

    Vraagje : waar ben jij meestal aan het vliegen ???
     
  8. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Hallo Jaap.
    Als je het bouwt na het laatste bouw plan van kurt Schreckling.
    Fmt best-nr 3120031
    En je doet de veer niet achter maar voor heb je een prima motor.
    Het beste is een veer te gebruiken die ze ook in elektromotoren gebruiken om het lager op spanning te houden golfringen.
    Ik heb wel veel gevlogen met turbines maar 50 uur zonder problemen heb ik niet gehaald en dat moet kunnen problemen die onstaan zijn door verouderde ontwerpen.
    Ik heb het nu aan gepast.
    Waar ik vlieg ik pak gewoon een weiland achter mijn huis als het gras kort genoeg is tenminste .
    Het landen gaat gelukkig weer goed en durf het na dat de vleugel in tweeen brak nu wel weer op een klein veld te vliegen. Gr Gerrit Jan
     
  9. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Gerrit Jan,


    Zoals Martin aangeeft, gebruik ik de kogeltjes meerdere keren. Gewoon de C3 tjes nemen, kogeltjes eruit, een randje van de binnenring afslijpen ( het voorbeeld van de originele nemen) en de gebruikte kera kogeltjes er in ( "snappassing").

    Wel even kijken of de kogeltjes mogelijk een metaal laagje opgebouwd hebben. ( soms "walst" het kogeltje in laatste fase van zijn/haar "lagerbestaan" een flinterdun laagje van de oppervlakte van de lagerschaaltjes),
    Dit is eraf te halen middels de kogeltjes so wie so op te slaan in een potje met wasbenzine, waardoor de flintertjes nadien in het potje terug te vinden zijn.

    Ik heb er in ieder geval goede resultaten mee, alhoewel er soms toch een lagertje tussen zit, welke eerder slecht wordt. Of dit komt door het materiaal van de C3 tjes (zal best wel verschil in zitten, afhankelijk van fabrikant) en mogelijk toch een kogeltje er tussen die iets schade aan de oppervlakte heeft opgelopen die de handel wat eerder/sneller laat slijten.

    Echter, ik kan niet onderkennen dat de originele GRW lagertjes het langer vol houden. Zelden haal ik met de "namaak"lagertjes deze tijd. Maar je krijgt wel inzicht van de problematieken en mogelijk het omzeilen ervan. ( ideen welkom).Het gaat in ieder geval steeds beter.
    Aangaande de looptijd van de lagertjes, kan ik niet direct aangeven hoelang ze meegaan. Soms twee vliegseizoenen, soms nog niet eens half...

    Ik gebruikte vrij lang de zuivere olie toevoer,( zoals Martin aangeeft) werkte in mijn optiek het best, maar in de praktijk weleens weg vliegen en dan opeens niet meer weten of het potje gevuld was. ( heb je als je wat ouder wordt...) En soms dus echt vergeten potje te vullen... Voordeel is ook dat je eenvoudig kunt zien of er voldoende olie uit het potje verdwenen was, derhalve voldoende olie op de lagers is gekomen. Dit is bij mengsmering niet direct te kontroleren. behalve bij uitelkaar halen van de motor en het zien van vettigheid in de tunnel.
    En je kunt een extra shotje olie op der lagertjes aanbrengen, zonder dat de brand kamer verzopen staat...

    Toch vanwege het gemak op mengsmering overgegaan, en ook dit werkt naar behoren.
    Ik gebruikte vroeger het Kamps systeem ( dus elk lagertje een eigen toevoer, met 4 mm lucht gaatje in het midden van de tunnel. ( werkt prima) Tegenwoordig 3,5 mm gaatje in diffuser deksel ( dus achter de compressor), en 1 olietoevoer leidinkje voor het eerste ( kompressor-lager).
    In de tunnel bevinden zich geen luchtgaatjes of olie toevoer leidinkjes meer.
    Inderdaad de drukveertjes bij dit eerste lager geeft het beste resultaat.

    groet, ( en ik ga ook weer eens proberen goed te landen, hard nodig...)

    Jacques.
     
  10. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Hallo Gerrit Jan,
    Ik heb een vraag aan je nl. wat voor startmotortje gebruiken jullie op je eigenbouw turbine. Is dit misschien een speed 300?
    Ik heb een permax 280 BB gebruikt alleen is deze 2x blijven hangen en daarna overleden. Zijn er misschien andere motoren
    die hoge toerentallen aankunnen?
    Groeten, Peter Coers
     
  11. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi Peter,


    Kijk eens bij medusa daar hebben ze prachtige startmotortje`s voor weinig.

    www.plastiktrubine.de
     
  12. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg

    Hallo Peter
    Je kunt het beste een speed 400 7.2 volt gebruiken die heeft mij met het starten nog nooit in de steek gelaten.
    Het gedeelte dat naar buiten komt om de rubberen ring tegen de spinner aan te drukken kun je het beste van staal maken dat je een beetje hard iets meer massa als alluminium komt beter naar voren en slaat niet in.
    groet Gerrit Jan
     
  13. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Bedankt voor de tips. Heb er nu een speed 300 in gehad en dit werkte ook. Eén probleem nog, de turbine zuigt bij volgas (14 kg) aan het startgedeelte dat de spinner meeneemt. Gevolg, dit schiet niet meer terug. Hoe hebben jullie dit opgelost? De afstand tussen spinner en rubbertje is 3 mm. Hebben jullie een langere bendix hiervoor gebruikt zodat de afstand langer is? Kan ik er een overnemen?
    Groeten, Peter
     
  14. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Hallo Peter
    Ik ben zelf niet tegen het probleem aan gelopen .
    Ik kan je eventueel wel een tekening door sturen dwg file autocad.
    Ik heb het ontwerp ook gekregen .
    Maar dan moet je mij je mail adres even geven omdat op deze site dwg file,s niet gaan.
    met vriendelijke groet Gerrit Jan
     
  15. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Peter.

    Mischien een tip, Je kan een magneetje monteren bij de starter bendix , en als je dan het starterhulsje van staal maakt dan word

    de starter keurig op z,n plaats gehouden.

    Bij het starten is de kracht zo hoog ,dat hij toch goed naar voren komt.


    Groetjes,

    Martin.
     
  16. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hallo GerritJan, goed werk ik hoop dat je nu genoeg kogeltjes hebt om een stel lagers te maken :lol:ik denk dat de kogels gezien de korte draaiuren weinig of niets zijn ingesleten, maak er ook evt voor je zelf wat klaar dan kun jij voorlopig ook weer verder met testen.
    Als we de thundertail klaar hebben dan kunnen we weer samen gaan vliegen en testvluchten maken .
    Er zit veel werk in de afwerking en om hem perfect gespoten te krijgen.
    Maar dat maakt niet uit ,we vliegen toch wel met onze andere modellen als we even een adempauze hebben van al onze drukke werkzaamheden.

    Martin ik zie je dan bij de wren stand .
    Groetjes Rene.
     
  17. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Het gaat nog steeds goed met de aan gepaste lagers.
    het aan tal vluchten staat nu op 14.
    De smering van voren zonder gaten in de tunnel .
    Ik kon het niet laten om even te controleren hoe de lagers er uit zouden zien, brand schoon met duidelijk een film branstof olie.
    De tunnel buiten kant toch wel lichtelijk sporen van vervuiling.
     
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Mooi Gert Jan,

    Dat ervaar ik ook... Deze aanslag/vervuiling aan de buitenkant van de tunnel.
    Daar we nu geen luchtgaatjes in de tunnel meer hebben, gaat allicht dit spul niet meer richting achterste lager.

    Ik denk ook ( maar is puur gevoel) dat het gaatje achter de diffuser ( die dus de overdruk voor het compressorlager brengt), zich bevindt op een ,voor de lucht, rustiger plaats waardoor dit eventuele vuil niet zo snel deze route zal volgen.
    De zwaardere deeltjes zullen toch rechtdoor willen en snel achterin de motor uitkomen. De iets lichtere deeltjes zullen mogelijk de Z kromming volgen waarvan een gedeelte op de tunnel zal blijven kleven.


    Waarschijnlijk zullen alleen de allerlichtste partikeltjes meegaan met de reeds schonere lucht door het diffuser gaatje....

    De wrennetjes hadden ( of hebben) voor dit diffuser gaatje zelfs nog een luchtfiltertje aangebracht..

    Zoals Martin aangeeft, vind je soms het nodige vuil achterin het huis. Hiervan zal ongetwijfeld een deel de motor reeds lang via de natuurlijke weg verlaten hebben. In ieder geval dan niet langs het achterste lager...

    Ben benieuwd hoeveel vluchten je kunt maken met je eigenbouw lagertje... Leuk !

    groet,
    Jacques
     
  19. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    [​IMG]


    Het gaat goed met de lagers. Ik heb de voor spanning iets verhoogd door achter ook een golf ring te plaatsen .
    3 vluchten vandaag het ging super
     
  20. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hallo GerritJan,goede resultaten je werk is dus niet voorniets geweest.
    Als ik het goed begrepen heb kom je nog op ons astunnel verhaal terug.
    Ik zie je deze week nog dan spreken we wel weer verder :wink:
    gr Rene.
     

Deel Deze Pagina