Tweedehands rc kopen, waar op letten?

• Topicstarter Topicstarter Dirtdevil
  • Startdatum Startdatum
D

Dirtdevil

Guest
Ik kijk al een tijdje rond op dit forum, maar vandaag heb ik mij geregistreerd omdat ik een vraag heb die ik helaas niet kan beantwoorden door de berichten van anderen te lezen.
Ik rij al een jaartje of vijf met elektro. Ik heb destijds een rustler xl5 gekocht en toen de motor stuk ging een ez-run setje op ebay gekocht en dat is altijd mijn auto geweest. Bij mij in de buurt ligt niet echt een baan, dus ik heb vooral op grasveldjes gereden. Daar is de rustler prima voor.
Deze zomer heb ik met een paar vrienden meegereden op een parkeerplek in de buurt met hun autos erbij en ik zie dat er veel veranderd is op het gebied van burhsless regelaars en lipo accu's. Vooral de prijzen zijn behoorlijk gezakt.
Nu mijn vraag: na vijf jaar wil ik een andere auto kopen. Omdat ik heb begrepen dat er misschien een baan in limburg komt wil er een kopen die zich daar ook thuis voelt, maar die nog steeds leuk op een grasveldje kan rondracen. Ik doe de rustler trouwens niet weg, ik wil er gewoon eentje bij.
Nu heb ik in het elektro forum een hoop draadjes gelezen en om eerlijk te zijn zie ik de bomen wel maar het bos niet meer. In elk draadje is de auto waar hetbdraadje over gaat beter dan een andere auto in een ander draadje en andersom. Dat is allemaal te begrijpen en dus krijg je een hoop draadjes met onderwerpen als welke moet ik nou hebben, etc. Ik kan wel bedenken wel ik moet hebben, maar wat ik nooit zie is waar je nou op moet letten als je een auto uit het te koop gedeelte wilt kopen.
Waar letten jullie op als je iets koopt?

Wil je wedstrijden gaan rijden? Zoja, verdiep je eens in wat voor wedstrijden, met bijbehorende beperkingen.

Ga je indoor/outdoor rijden?

Wil je Short Course of buggy gaan rijden, en wil je dat 2wd of 4wd?

Wat voor budget heb je in gedachten, en wil je (net als je Rustler) schaal 1:10 rijden?

Zomaar wat basic vragen ;)

En wat betreft 2e hands, probeer in te schatten wat voor type de verkoper is. Is het een wedstrijdrijder die overstapt naar een ander merk/model, dan is het vaak een auto die redelijk wat actie heeft gezien, maar als het goed is ook netjes is onderhouden.

Soms is het een impulsaankoop geweest, heeft de auto een paar rondjes gereden, en is daarna te koop gezet, dat zie je dan meestal wel aan de onderkant van de auto.

Verder, let op speling op de bewegende delen.

Kijk ook of een verkoper meerdere dingen te koop heeft staan en wat de staat van die dingen is. Soms stoppen mensen met de hobby omdat ze kinderen krijgen of anders hun tijd moeten indelen om diverse redenen.

Vaak zijn het dan prima onderhouden auto's die wel al een tijdje stil staan. Ga kijken wat je koopt en niet alleen op een foto af. Soms is die foto al een jaar oud maar dat zie je er niet aan. De auto kan inmiddels als in een slechtere staat zijn, of misschien beter.

Hier op het forum is de kans klein dat je wordt belazerd omdat mensen die hier posten en verkopen de kopers wel een beetje kennen van het forum. Als er dan iets aan de hand is wordt dat ook hier gepost. Dat geeft dus wat veiligheid, maar let dan wel op dat de aanbieder niet voor de advertentie alleen een account heeft aangemaakt. Dat hoeft niet perse slecht te zijn, maar ga dan in ieder geval wel even kijken en betaal NOOIT vooruit als je het gevoel hebt dat het niet helemaal klopt.

Soms zie je een leuke deal voor een auto die je niet kent. Lees in dat geval even de thread die bij die auto hoort. Zo leer je al snel de valkuilen van het model kennen. Elk model heeft zo zijn aandachtspuntjes en daar moet je dan ook als eerste op letten.

Verwacht bij een 2ehandsje geen tiptop auto. Als je een auto uit de doos haalt en een keer over de straat laat rijden is ie al niet meer nieuw. Als je gaat rijden maak je ook brokken. Dat is voor mij ook de lol van de hobby. alles wat je stuk rijdt kun je maken en zo ben je je eigen garage voor je auto. Maar daar moet je wel van houden.

Als sleutelen voor jou een noodzakelijk kwaad is, koop dan een auto waar makkelijk aan te sleutelen is en die niet snel schade kent. in de verschillende draadjes lees je welke auto waar thuis hoort. Degelijk kent wel een prijs. Degelijkheid en afstelbaarheid kennen een omgekeerd wederkerige afhankelijkheid. als je er weinig aan kunt afstellen is de auto vaak degelijker dan een gelijkwaardig model met veel instel mogelijkheden in dezelfde prijsklasse. wil je instelmogelijkheden en degelijkheid tegelijkertijd dan betaal je daarvoor. goedkoop is hier ook vaak duurkoop. Beter een goede investering in de basis dan goedkoop uit de startblokken schieten om vervolgens een kapitaal te investeren om de auto rijdend te houden, toch?

Succes met kopen!

Bij wedstrijd auto's is het gewoon goed zoeken, ook die auto's hoeven niet veel gereden te hebben. Maar daarbij is het wel dat als je iets kapot rijdt, je niet even bij de lhs kan binnenlopen voor onderdelen. Uitzonderingen daargelaten.

Maar wat wil je en wat voor baan komt er in je buurt te liggen? Waar rijden je vrienden mee, en wat vinden ze van dat merk/autotje?

Bij wedstrijd auto's is het gewoon goed zoeken, ook die auto's hoeven niet veel gereden te hebben. Maar daarbij is het wel dat als je iets kapot rijdt, je niet even bij de lhs kan binnenlopen voor onderdelen. Uitzonderingen daargelaten.

Maar wat wil je en wat voor baan komt er in je buurt te liggen? Waar rijden je vrienden mee, en wat vinden ze van dat merk/autotje?

Ik zie niet waarom het lastiger is voor een wedstrijdauto onderdelen te vinden. Ligt maar net aan het merk, als je LHS bijvoorbeeld een dealer is van Team C, dan hebben ze zowel onderdelen voor de RTR hobby auto's, als voor de competitiewagens, en dat geldt meestal ook voor merken als Team Losi, Kyosho, etc.

Bovendien komen gebruikte wedstrijdwagens vaak met extra onderdelen, die de vorige rijder toch niet meer nodig heeft omdat de auto weg gaat. Niet zelden heb je dan genoeg onderdelen om een 2e auto te bouwen, of nog meer.

Alsof je bij iedere winkel wel de onderdelen voor een RTR auto kunt halen?
Ik geef toe dat het voor sommige wedstrijdmodellen wat lastiger is maar zeker niet onmogelijk.

Hier op het forum is de kans klein dat je wordt belazerd omdat mensen die hier posten en verkopen de kopers wel een beetje kennen van het forum. Als er dan iets aan de hand is wordt dat ook hier gepost. Dat geeft dus wat veiligheid, maar let dan wel op dat de aanbieder niet voor de advertentie alleen een account heeft aangemaakt. Dat hoeft niet perse slecht te zijn, maar ga dan in ieder geval wel even kijken en betaal NOOIT vooruit als je het gevoel hebt dat het niet helemaal klopt.

dat het minder vaak voorkomt op het forum dan op andere plaatsen zoals marktplaats denk ik ook.
maar hier gebeurt het ook.
ik kocht mijn rustler als eerste auto.
de vxl versie voor 190 euro.
toen hij binnenkwam bleek dat er een rubbertje van de shock mistte.
de shock was leeg en een deel van de auto zat onder de olie.
de bulkhead was kapot.
een van de casterblocks had een wit lijntje erop zitten, alsof hij een paar keer op en neer is gebogen.
inmiddels zitten er aluminium casterblocks op, een rpm bumper, een nieuwe bulkhead en de shock doet het weer.

Back