Tweelijner matras instelhoek

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 19 sep 2023.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Een vriendin kocht in 2006 een nieuwe twee meter stuntmatras, waar sindsdien weinig mee gevlogen is.
    Eergisteren getest bij 3-4 Bft en er achter gekomen waarom; het ding wil niet vliegen.

De start gaat goed, maar zodra je een twintigtal meters hoog bent, klapt de voorrand naar beneden en stort de boel neer.
    Ik krijg de indruk, dat de vlieger veel te vlak getoomd is en vlak na het opstijgen al z'n maximale vlieghoek bereikt, waardoor de voorrand inklapt.

Dit gaat zó snel (bij die windsterkte) dat ik niet eens de gelegenheid heb om horizontaal weg te sturen, zodat de vlieger niet in de 'overtrek' stand zou komen.

Vlieger mee naar huis genomen en eens goed bekeken; alle knopen in de lijnen zien er fabrieksmatig identiek uit, dus ik ga er vanuit, dat er niet aan geknutseld is.
    Het is nét of het een maandagmorgen product is waarbij het toom 'verkeerd om' eraan geknoopt is en nog wél vliegt, maar niet recht boven je in de lucht te sturen is.

Het is een DIDAKITES 2L200BAHIA:
    IMG_7488.JPG
    Suggesties?
    Bestaat er een rekenprogrammaatje waar ik de afmetingen en lijnlengtes kan invoeren om uit te vinden wat er loos is?
    Bij wijze van test de voorste en derde lijn van de beide middelste lijngroepen omgewisseld, waardoor de voorlijst daar iets hoger staat dan de rest van de vleugel. Door het mooie weer nog niet kunnen testen wat dit voor effect op het vlieggedrag heeft...

Groeten, Jan.

2. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Weinig vliegeraars op Modelbouwforum... Wel parapenters natuurlijk, maar die kennen de eigenaardigheden van jouw fabrikant niet... (als het een parapente was dan had er vast wel een tabelletje met lijnlengtes bij gezeten).
    Je theorie lijkt me te kloppen, maar het zal een heel gedoe worden om alle lijnlengtes te veranderen. Tenzij natuurlijk de lijnen achterstevoren zijn bevestigd, dus de A's en de D's verwisseld en de B's met de C's. Lijkt me een voorstelbaar foutje voor een maandagmorgenproduct....
    Succes!

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Vandaag de modificatie van de middelste A lijnen getest; dat vloog marginaal beter; de vlieger klapte nog te veel in.
    Bij wijze van paardemiddel de achterste toomlijnen (D) met een knoop ingekort.

Ik liet de matras op en kon, zelfs op die afstand, de ogen van de piloot groot zien worden, geschrokken van de trekkracht...
    Nu liet de vlieger zich wél recht boven de vliegeraar in de lucht parkeren.

Veel hebben we niet gevlogen, er stond een dikke 5Bft en zelfs ik (20 Kg zwaarder) werd regelmatig over het gras weggesleept en kon alleen als de wind even minderde, normaal sturen.

Maar, het vliegt in ieder geval!
    Het beter afstellen van het toom is de volgende stap, want de vreemde deuken in het profiel zal het vlieggedrag niet bevorderen...
    Dat afstellen wordt inderdaad een tijdrovende klus want de knopen (Spierenstich, of fishermans knot) zitten akelig vast. Eenmaal losgewerkt kun je de lijnlengte wel gemakkelijk inkorten door de lijn door de knoop te schuiven zonder de knoop uit de lijn te halen.

Groeten, Jan.

P.S.: als ik me goed herinner was er ooit een Nederlandstalig vliegerforum, maar dat vind ik niet meer.

Laatst bewerkt: 21 sep 2023
    lecraM vindt dit leuk.
  4. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    daar zijn ook wel programma's voor (screen shots gezien), maar dan zou je de hele vlieger in moeten voeren. die programma's kunnen wel, als je een vlieger tekent, alle stukjes stof berekenen en de toomlijnen, en dat de vlieger dan precies goed gevormd is met bijna geen plooien.
    ik ken dat helaas niet, wat dat betreft ben ik ook een beetje te oud en net als video editing, een beetje gemist. kan nog!
    het zou me erg leuk lijken, video's in elkaar te zetten met wat uitleg van iets, tekst en aanwijs dingen, animaties mss.

5. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik ben ook op een leeftijd dat ik vermijd om me nieuwe software eigen te moeten maken, hoewel ik daar vroeger doorgaans plezier in had. Pech gehad. Ook om die reden laat ik het 3d printgebeuren maar aan me voorbij gaan. Ik heb al de grootste moeite om mijn recent gekochte Spektrum NX8 onder de knie te krijgen.
    Zie ook het onderschrift hier onderaan....

lecraM vindt dit leuk.
  6. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    idd maar, op zich kan men het actueel aanpakken, zonder weten hoe men was (probeer ik tenminste). behalve dingen die echt hopeloos mis gaan keer op keer die laat ik wel.
    @pompebled ik zit aan een soort "prototype toom" te denken, waarbij de toomdraden veel te lang zijn, en het vliegertouw met een "katteklauw" knoop alle toomdraden bij elkaar houdt, en dan de toomdraden op een goede lengte schuiven en testen en om de katteklauw knopen. (halve knoop erom heen, mss nog meer, of, steviger). dan vliegen en verstellen, testen tot het goed is, en dan de toom "net" namaken. (zo zou ik mss proberen, er een begin aan te krijgen)
    overigens heb ik een tweelijn matrasje (die het wel goed doet) met een naaifoutje voorin bij de ingang van de cel. er is een beetje te veel stof aan de profiel rib. hij vliegt verder echt uitstekend. mss probeer ik eens een poging, dat stukje stof in te nemen.
    maar mss verpruts ik dan meer dan het nu al fout zit. laat nog maar zitten.

edit: althans, de betreffende punten (die vlieger heeft een samengestelde toom en niet een simpele toom). ik zou zweren dat mijne wel een simpele toom heeft (alle lijnen naar 1 punt. per helft)

Laatst bewerkt: 24 sep 2023

Deel Deze Pagina