Twm clipped wing piper cub

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door eclipse86, 25 jun 2023.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo, ik ben van plan een 1/4 clipped wing cub van the world models aan te schaffen. Hier wil ik wel de nodige acro mee kunnen vliegen, hoveren daarentegen is niet de bedoeling.

    Nu zie ik dat ze op de bill hempel zelfs een 50 cc zetten, maar op de twm adviseren ze een 25...

    Graag had ik ook het 4 takt geluid erbij. Een roto 35 fs benzine? Of is dit te weinig power?
    Iemand ervaring met deze kist of motoren? Het zou wel een model zijn die hopelijks wekelijks mag vliegen...
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    7kg vlieggewicht .
    Met de Roto35 fs zul je een statisch trekvermogen tussen de 6 en 7 kg naar gelang prop (fiala) hebben als de motor is ingelopen .
    Hiermee zul je aerobatics kunnen doen .
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    als ik even een stukje quote van een leverancier van de roto 35:

    "Roto 35 FS - 35cc 1-cilinder 4-takt benzinemotor

    ROTO-motor 35 FS is een tweecilinder 4-takt benzinemotor die speciaal is gemaakt voor de modelvliegtuigen tot 3,5 m en 12 kg. Deze data zijn voor de recreatieve vluchten."

    Dan zou je op 7 kilo een vrij enthousiast toestel moeten hebben :D
     
  4. L. Bakker

    L. Bakker

    Lid geworden:
    3 okt 2023
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Flevoland
    Roto 35 FS is een 1 cilinder 4 takt
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ik heb hem al even binnen en na heeeeel wat aanpassingen begint hij toch al op iets te lijken.
    Ik heb uiteindelijk gekozen voor de power ipv geluid,, en heb een dle 35RA aangeschaft samen met een MTW demper. DE motor past net volledig onder de motorkap, er moet nergens een gat voor gemaakt worden(enkel voor de koeling voor de ribben)

    maar nu de vraag, de MTW demper in de romp inbouwen is normaal geen probleem, maar kan iemand mij vertellen hoe lang ik de "buis" moet maken tussen de uitlaat en de motor??
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    zolang je geen reso pijp hebt, zou dat niet zoveel uit moeten maken?
    Als MTW het merk is, zullen ze ook vast reso's in het gamma hebben..
    Bij een normale pijp zou ik het iig zo kort mogelijk houden (minder weerstand = beter)
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    heb gemaild naar MTW en zij zeggen dat 260mm de beste optie is. te kort zorgt blijkbaar voor geen mooi motorverloop
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Te korte header kan ,maar dan zorg je voor te veel vers mengsel verlies door de uitlaat . Te lang zorg je voor te veel tegendruk en komen niet alle uitlaatgassen uit je cilinder .
    Met de goede lengte behoudt je het merendeel van je verse mengsel in je cilinder.
     
  9. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Serge hoe lang is voor 45 cc goed?
    Is er een stelregel kwa lengte uitlaatbocht tot ingang uitlaat?
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    Ondertussen heeft deze wel al gevlogen maar zit wat met soorten servos door elkaar en wou toch eens een update doen.
    Voor hoogte liefst rond de 40 grams betreft het zwaartepunt. De rest speelt geen zo een rol.
    Hoeveel kg servos heb ik nodig om de nodige acro te kunnen vliegen?ik denk eventueel ook in HV richting samen met mn frsky ontvanger met rechtstreeks 2 packs lipo 2s erop.

    En welke hv servos zouden jullie dan ook aanraden voor gas en choke?

    zelf heb ik deze nog liggen:
    AGF-RC B44DLMV2
    https://www.modellbau-berlinski.de/...gprofiel-hv-servo---15-kg-bij-84-v-017-sec_60

    dit is de savox variant
    Savox SV-1254MG+
    https://www.modellbau-berlinski.de/...-profiel-kernloze-digitale-servo-15kg_0085sec

    en deze is denk ik ook goed maar wel wat zwaarder
    chaservo CHA-DS20
    https://www.modellbau-berlinski.de/...vos/ds20-digitale-hv-standaardservo-20mm-26kg

    en dit is op papier het beste van alles, licht hoge torque en frsky compatibel
    https://www.engelmt.de/mtfrsky-tran.../frsky-coreless-xact-servo-md5301h#attributes
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2024
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Oke, ik heb de lichtere variant liggen maar nog niet mee gevlogen.
     
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Heb ze in verschillende rc parachutisten in een sleper met 110cc. Komen in 2 nieuwe slepers.
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke, super. Gebruik je dezelfde ook op gas?
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    ff ter lering en zo:
    Wat noem je acro?
    Volgas knuppeltrekken of wil je "sport" vliegen (ook inverted en gekke dingen, maar dan met beleid)
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het is een clipped wing cup met toch voldoende power om "zelfs te hoveren" niet dat ik dat veel zal doen ermee, en volgas snaps trekken. maar het is de bedoeling om dit toch mijn "fun gooi en smijt" toestel van te maken met hopelijk heel wat vluchten op de teller! ik heb er nu al enkele gedaan en hij is toch wenbaarder "en net iets meer fun dan mn pilot rc 107 decathlon...
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    ok, ik lees snaps en hoover, dan heb je wel wat sterks nodig aan servo :D
    dat zijn nou net dingen waar je een beetje kracht en snelheid wil
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    heb er nu HV's besteld
    24kg op 8.4v voor aileron en rudder
    en 15kg op hoogte(2stuks) deze zijn lichter en heb dit nodig voor mn cg omdat ik ze in de staart gestoken heb
    dezelfde op gas en choke. Er komt ook een frsky TD-R18 ontvanger op en dan 2x2cell lipo 2200mah.

    Op de ontsteking zit dan nog een extra 2cell lipo 2200mah met RCexl ontstekings schakelaar.
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.513
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Toch wel grappig om te zien hoe tijden veranderen.
    25 jaar geleden vloog ik een 1/4 christen husky met een 45 cc zenoah met reso pijp.
    Daar zaten 3001 futaba servo's (op de flats na) in.
    In mijn herinnering was dat toen meer dan sterk genoeg.
     

Deel Deze Pagina