Hoi, wie kan me vertellen of de gaten om de roer protector er echt horen op de IX D2? op de IX C zijn ze dicht... ik kan nu niet echt een mooie zij aanzicht vinden van een D2.. gr Johan
Johan, De gaten zijn in werkelijkheid sensoren, en zien eruit als metalen schijfjes langs de zijkant, ik zal vanavond even kijken of ik er een plaatje van heb (als deze niet in het boek staat dat je van mij geleent hebt). Ik denk dat Engell hier maar gaatjes heeft laten boren (i.p.v. schijfjes) om de voorste vrije vloedruimte eenvoudiger te laten vol/leeg lopen. Groetjes: Mathijs
in het boek is het niet echt goed te zien. (heb hem ook besteld) ik kan ook op het net geen foto van de IX D2 vinden... tbv de rest van de gaten.. die van de C zitten op een iets andere plaats dan de D2. dus als er foto's zijn van de D2 gaarne mailen of posten AUB.. kan ze niet echt vinden.. het zelfde als de torpedo deuren.. hoe gaan die open.. schuiven die naar binnen of langs de romp.... boven de onderste deur horen ook vloed gaten.. de c heeft er 4 maar de D2... als er mensen zijn die er foto's van hebben.... Thanks Johan
Volgens mij moet dit je toch bekend voorkomen??? Precies zoals Mathijs al zegt: het zijn sensoren en zeker geen gaten.... Jos
Beste Johan, Op onderstaande link wordt de werking GHG anlage besproken. Dit gaten die jij bedoelde zijn kristallen welke "luisteren" naar doelen en hiervan de richting kunnen bepalen. http://f1.parsimony.net/forum162/messages/18446.htm Als je op de CD kijkt met foto's vindt je daar een aantal close-ups van de torpedo openingen. Let wel de type VIIc had er 5, vier aan de boeg en een aan het achtersteven. De types IX-D2 en IX-C hebben er 6, twee aan het achtersteven en 4 in de boeg. Groetjes: Mathijs
Beste lui, Excuus voor het late lezen van dit lijntje en het antwoord. De "gaten" van Engel zijn inderdaad in werkelijkheid de ontvangers van de "Horchinstallatie" de onderwaterluister/peilinstallatie die elke U-boot had. Geluid draagt heel ver onder water en het uitluisteren met de Horchinstallatie was de enige manier om erachter te komen of er "scheepvaartverkeer" was tijdens storm, bij nacht of bij slecht zicht Op de link wordt verwezen naar de KDB. Dit was een soort ontvanger op een standaard die in de buurt van de ankerspil op het voordek was geplaatst en uitgeschoven kon worden indien het schip onderwater voer.(Hij werd ook wel "Der Hammer" genoemd vanwege de vorm) De ontvangstinstallatie naast de voorste duikroeren was statisch en verving de KDB en kon niet worden ingetrokken. Het leverde wel een nauwkeuriger "beeld" op. (Lees ontvangst van geluid) Het zogenaamde "Balkongerat", wat als een soort onderkin aan de kiel van de boot werd vastgemaakt, en was weer een verbetering hierop. Dit werd ontwikkeld en op de boten ingebouwd in een later stadium van de oorlog. ( zie bijv foto's van U-995 in Laboeof de "kin" onder de romp aan de voorzijde van U-2540 van Robbe) De typische duitse torpedobuis had een diameter van ongeveer 53,.... centimeter. Zowel de voor als de achterzijde werden door een drukvaste ronde deur afgesloten. Om nu de torpedo af te kunnen vuren moesten de voorste ronde deuren worden geopend. Dit gebeurde door deze open te draaien middels handwielen(te zien in de film "Dass Boot") Omdat aan deze deuren de stroomlijnbeplating van de romp was vastgemaakt moest de stroomlijnbeplating minimaal de diameter van de torpedobuizen naar voren schuiven (53 cm dus) en vervolgens naar binnen klappen om de buisopening vrij te maken. Het naar voren schuiven en naar binnen klappen van de stroomlijnbeplating en het openen van de buitenste torpedobuisdeuren ging dus in een vloeiende beweging. Na het lanceren van de torpedo werd de buis weer in omgekeerde volgorde dichtgemaakt. Als je je nu afvraagd hoe zo'n torpedo nou werd afgevuurd dan ging dit als volgt: Achterzijde buis open, torpedo erin. Tussen achterzijde torpedo en achterste deur werd een soort deksel geplaatst die dezelfde diameter had als de buis (53,... cm) Deur dicht, voorste deuren open. Op het commando "vuur" werd een stoot perslucht gegeven die het deksel in de buis naar voren dreef en dus ook automatisch de torpedo naar voren en naar buiten dreef. De perslucht bleef dus achter de deksel gevangen en kon niet naar buiten (c.q. buiten de buis komen). De torpedo raakte in de buis een pal die op zijn beurt de motoren in de torpedo startten. Op hetzelfde moment dat de torpedo de buis verliet werd automatisch een zelfde equivalent aan water gelijk aan het gewicht van de torpedo in de "Torpedoregelcellen" ingenomen en werd de voor de uitstoot gebruikte perslucht teruggevoerd in de drukvaste ruimte van de boot. Gevolg was dat er geen verraderlijke luchtbellen boven water kwamen als de boot een torpedo afschoot ( dit zie je vaak in films als de torpedo de buis verlaat maar is geheel bezijden de waarheid) en de boeg niet boven water kwam door het plotselinge gewichtsverlies wat optreed op het moment dat de torpedo werd afgeschoten. Vervclgens werden de voorste deuren weer gesloten, het deksel, wat in de buis achterbleef, werd teruggehaald en weer uitgenomen en kon het circus weer opnieuw beginnen Wel liep bij elk schot de druk in de boot iets op wat weer bij het boven water komen werd gecompenseert met de zogenaamde "Drukausgleich" ( het torenluik werd niet ineens opengegooid maar in fases geopend zodat de opgebouwde luchtdruk gelijkmatig kon ontsnappen) Ik hoop dat je met bovenstaande antwoord hebt gekregen op je vragen Groetjes, U-Kater
@U-Kater, Zoals altijd heb ik weer met bijzonder veel belangstelling je uitvoerige beschrijving gelezen. Zo leert een mens toch altijd weer wat bij. Groetjes: Mathijs
U-Kater bedankt voor je antwoord. ik ben ook zeker weer iets wijzer geworden.. ik heb zelfs de IX D2 in silentserver 3 goed bekeken maar daar gaan de deuren alleen naar binnen.. ik zoek nu nog alleen een mooi zij aanzicht van een D2 gr Johan
De D2 was een verlengde versie van de IX niet meer en niet minder. De torpedobewapening was identiek als die van de IX. Het enige verschil was een wat langere romp( extra rompsegment dus xtra bunkerruimte voor brandstof en extra ruimte voor vracht.( alles bijelkaar was de boot ongeveer 10 meter langer als de normale IX) Ze waren eigenlijk ontwikkeld als D1 ( 2 stuks gebouwd, U-180 en U-195, ongewapende vrachtversie, behoudens wat Flak) met extra zware en snelle motoren omdat oppervlakte schepen (blokkade runners) er niet meer doorkwamen ingevolge het geallieerde overwicht op de oceanen. De nieuwe motoren voldeden echter niet ( bij gebruik werden ze zo heet dat het niet werkbaar was voor de bemanning) De D2 was de bewapende versie met weer de normale IX motoren. Ze werden overigens vrijwel alleen gebruikt voor het vervoer van vracht van en naar Japan/Nederlands Indie en maar zelden voor normale oorlogspatrouilles. Dus..... aan de buitenkant leken ze precies op de standaard IX. Wil je nog meer weten, U-kater vragen...niet vergeten. Groetjes
PS (Ik was te vlug met versturen) Als je goede details van de romp, boeg en zo'n beetje alles van een type IX wil zien bekijk dan de foto's van Greg Bergman's U-505 op de site van Dream-Arts. Wil je die foto's en ook diegene die daar niet geplaatst zijn nog hebben mail dan even naar mijn prive adres. Krijg je ze allemaal via de mail thuis. Overigens, betere detaillering dan die ken ik niet. Groetjes, U-Kater