UHF (chainlink) te filteren?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door BadBert, 7 aug 2011.

1. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    GOED

ik post even namens sven :p

Net hebben we in de polder van alles getest.
    Op zich was alles niet slecht, MAAR.....

als sven (in low of high modus van zijn uhf) ongeveer 2 meter van zijn grond station staat, heeft hij een rollende zwarte streep door zijn beeld.

Zijn vid zit op 1240hz, met getunede omni's op vid tx en rx.

Als hij zich draait, zodat hij zelf tussen zijn uhf zender, en grondstation staat, is alles perfect.
    Ruim 1km over de grond met zijn 800mw vid zender is goed te doen (1,5 meter hoog) en als ik hem hoger hield, werd alles beter (beeld en uhf)

ook hebben we gemerkt, dat zodra hij zijn uhf zender een aantal meter van mijn grondstation aan zet, AL het beeld bij mij weg is (maakt niet uit in low of high modus), ik zit op 1360hz met mijn video.

Nu vroegen wij ons dus af.....

is er een filter wat we op de uhf kunnen zetten zodat hij niet stoort op de video?!?!?!

we hebben al testgrafiekjes gezien dat de chainlink rond de 1.3 ghz rommel uitzend, hetgeen wij denken de oorzaak is van de problemen.

We hebben al wel een filter gezien wat alles filtert ONDER de 700hz, maar dat zoeken we niet.

Het moet natuurlijk ook geen oplossing zijn van week-ik-et-hoeveel geld.....
    het moet wel leuk blijven! Het is maar voor de lol ;)

HELLUP.... want anders heeft iemand er geen zin meer in :p hahaha

2. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
  3. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    jajajaja ik vraag niet of iemand iemand gewaarschuwd heeft, en als die filter werkt, is chainlink nog steeds stukken goedkoper, en dan stoort het NIET op anderen zoals er "geklaagd" wordt.

Sven heeft geen zin om 500 euro uit te geven aan een nieuw systeem om VOOR DE LOL (let even op, het is voor de LOL) fpv te kunnen vliegen.

Nogmaals, het gaat hier niet om waarschuwen etc, maar sven wil kijken of hij dit probleem op kan lossen zonder een geheel nieuw systeem te gaan kopen.

thnx voor de tips iig.
    We hebben dit filter in NL ook gevonden (iig, nl site) dus effe kijken.

Laatst bewerkt: 7 aug 2011
  4. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Tsja, I told you so? ... Je kan een low-pass filter op de Tx schroeven, ironisch genoeg verkopen ze die ook bij BEVRC, dus als je alle maatregelen en extra's die je nu moet gaan kopen om de Chainlink goed te laten functioneren (om de ergernis maar even niet in euro's uit te drukken) bij elkaar optelt had je beter in één keer wat goeds kunnen kopen natuurlijk, maar goed ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

5. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Welke dan sander? want bij bev rc hebben ze alleen deze:
    High pass filter--HPF700 [HPF700]- US$6.00 - BIRD'S EYE VIEW

en dat is een high pass filter.

dit ding is bedoeld om: (vertaald) rommel van je video zenders te filteren in je UHF ontvanger
    sven zoekt juist een low pass voor op zijn UHF zender....

sven:

6. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Dat high-pass filter ga je ook nog nodig hebben, bestel die er alvast maar bij :D

En nee Sven, je kan dit soort zaken niet puur op alleen prijs vergelijken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

7. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    die discussie hebben we al zat gehad he? Je vergelijkt zelf al op prijs (want je zegt zelf al: laten we de ergernis maar niet in euro's uitdrukken)

maar nogmaals

daar gaat het hier niet om, het gaat om kijken of het met chainlink gewoon kan werken.

Sander, waarom zou die high pass op de chainlink ontvanger moeten dan?
    Heeft die last van de 1.3ghz zender in zijn nek?
    En welke low pass filter van bevRc moet er dan op de TX?

8. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Lekker bezig zijn met de hobby noemen we dat dan maar. Zolang Sven er nog maar plezier in heeft toch? :p ;)

9. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Bert,

Ik ben niet bijzonder gemotiveerd om de problemen in producten van andere fabrikanten op te lossen. Je hebt een low-pass filter nodig met voldoende flanksteilheid (uitgedrukt in dB/oct) om minimaal zo'n 20 tot 30dB onderdrukking van de harmonische(n) in de band waar Sven z'n video signaal zit voor elkaar te krijgen. Je zal dus even de datasheets van de via de bekende webshops verkrijgbare datasheets erbij moeten pakken en een vergelijkend warenonderzoek moeten doen.

Daarnaast zal de CL ontvanger aardig wat RF voor z'n kiezen krijgen van de video zender, dus zal deze een reductie in gevoeligheid te zien geven. Nu is dat voor een Nemo niet zo'n probleem, want daarmee raak je met moeite enkele kilometers ver, maar als je straks wel wat verder wilt vliegen loop je hier vanzelf tegenaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

10. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Goedkoopste oplossing is misschien een 10+ meter av kabel kopen en gewoon een eind van je groundstation gaan staan. Als het allemaal goedkoop moet is dat de beste oplossing.

11. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Nog goedkoper was om gewoon een tweedehands 35MHz set via Marktplaats oid. aan te schaffen, dan heb je kilometers bereik voor een habbekrats zonder allerhande problemen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

12. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    SSsts sander, daarlijk hebben we weer ruzie hier. Op de meeting werd al gezegt. Sven heeft meer spullen dan iedereen hier bij elkaar als we sander niet mee zouden tellen :lol:

13. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    mwah, die had er al geen zin meer in, toen hij merkte dat ik 0,0 beeld had met zijn uhf aan, en we op aan het ruimen waren vroeg hij al: "wat zou die nemo nog opbrengen?"
    ....
    maar ik heb hem weer rustig gekregen ;) hahaha

Sander: thnx voor de uitleg, maar je zei dat bevRC die low pass verkocht, maar die vinden we dus niet, of bedoelde je die high pass?
    doel voor de nemo is idd ongeveer 1km, als dat goed werkt, komt in de HK kist (long range) wel dat high pass filter dus.

14. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Omdat je uitgang vd rc zender dus geen/weinig filtering heeft komt de 3e harmonische
    Dus erg goed door [3x433=1299Mhz].
    Het beste is dus de rc zender uit te voeren met een lowpass filter ,of nog beter een bandpass filter.
    http://www.play-hookey.com/ac_theory/lo_pass_filters.html

Of een oude tranciever/mobilofoon zoeken .

15. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Zoiets dacht ik wel ja. :lol:

16. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Wordt het toch weer een soap... :)

17. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    dank je wiebe! die band filter hadden we ook al gevonden (duur!) maar low pass hebben we al een aantal gevonden :)

Komt goed! (denk ik ;) )

18. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    *edit,laat maar* :)

19. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Niet wanhopen. :)

Ook Scherrer heeft klaarblijkelijk op dit vlak issues.

Zie een eerdere opmerking hierover door Pino999

--------------------
    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door Pino999
    Hallo,

Dit is mijn nieuwste setup:
    Vtx 1,3 ghz 700 mw
    EZ OSD
    EZ Tracker

Besturing UHF van Scherrer op een futaba 7c

Vandaag gevlogen maar na 1,5 km had ik al problemen met de besturing, kan dat aan de plaatsing liggen, als ik van me af vlieg zit de vtx ertussen

De video was nog wel schier, had alleen een beetje spikkeltjes in mijn beeld

Vandaag weer gevlogen na wat aanpassingen:

De antenne kabel naar de biquad ingekort
    antenne van de besturing rechtop gezet (lag plat)
    vlieg nou op 1320 mhz (was 1280) stoorde met de rangetest niet meer op de uhf besturing

Afstand van vandaag was 2600 meter, moest terug omdat de ik de helft van de accu had gebruikt, maar nog geen streep in beeld of een failsafe van de besturing, dus het einde is nog niet in zicht

--------------
    Dus mogelijk eens de video test ergens boven de 1300 proberen om ondelingen invloeden zoveel mogelijk te elimineren.

groet,
    Jacques

20. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Scherrer geeft duidelijk aan dat zijn systeem is ontworpen voor 2,4 Ghz video.
    En bij eerdere vragen van werkt het op 1300Mhz hij het niet wist /niet voor bedoelt had .

Elke zender op wat voor freq zal een ontvanger in de buurt het lastig maken .
    En een zender is echt simpel te maken ,ik heb het niet over de modulatie [am fm usb lsb cw en de digitale technieken fsk ed]
    Puur de zender is simpel en goedkoop ,de filtering is duur in verhouding.
    Ook een ontvanger is normaal een dure die moeten uit alle rommel een goed signaal proberen te krijgen en word dus door de filtering als het een goede is een dure.

Dan komt bij ons nog 2 samen een zender en een ontvanger erg dichtbij elkaar ,dus die moeten eigenlijk allebei goede filters hebben .
    Maar zelfs dan kan een harmonische nog roet in het eten gooien .

Deel Deze Pagina