Er werd een vraag aan mij gesteld over het goed uitboren van een GWS prop na een 8mm gat De meeste mensen hebben geen draaibank en doen dit met een boormachine Vaak gaat de boor slingeren en happen, waardoor de boring er niet goed inkomt Ik zelf heb een malletje gemaakt voor mijn draaibank waar ik de prop kan inklemmen voor het boren en vrezen Ik zal jullie even laten zien hoe ik het doe met mijn draaibank Je moet natuurlijk eerst een mal maken om het te kunnen doen
Zo dit is mijn Draaibank Eerst een 3mm boortje inklemmen (als hulp as) en mijn mal in de boorkop Op het hulpas schuif ik de GWS Prop Draai de boorkop richting propellor En pers de prop vast in de mal Vervolgens draai ik de boorkop terug En verwissel de 3mm boor voor een 8mm boor Daarna boor ik de GWS prop op naar 8mm Verwissel de 8mm Boor voor iin 16mm vlakke frees Vervolgens frees ik de eerste rand van de GWS Prop eraf Ik vrees door tot het schuine randje weg is Zo dat was de eerste bewerking van de GwS Prop Ik draai de Mal in de boorkop om voor de tweede Bewerking Ik druk nu de GWS Prop andersom op de Mal ( 8mm Stift) Vervolgens frees ik hier ook de rand weg tot het schuine vlak Zo de GWS Prop is klaar voor mijn I.F.O. met 1:6 robbe vertraging Voorkant Zijkant Achterkant Dit is wat ik heb gebruikt om het te maken Hier zie je het gat waar je de prop ingeklemt wordt Met daar achter in een 3mm gat voor de hulp stift (uitrichten Prop) Zo ziet de mal eruit voor de tweede beweking 8mm stift
ik ben er ongeveer 2 minuten ermee bezig het gaat erg snel je bent meer aan het wisselen dan bewerken
tja, ik zat dus ook het het probleem dat m'n 3mm GWS prop niet op m'n 8mm 1:5 vertraging paste :? ik heb geen draaibank, en uitboren gaat hoogstwaarschijnlijk mislukken. Dus heb ik het asje verlengt. het nieuwe, langere asje is hier al gemonteerd, het orginele asje ligt eronder. 'randje' ingeslepen, om het tandwiel te kunnen borgen met een stelringetje (het rechter randje was eigenlijk niet nodig, foutje maar het spaart weer gewicht ) het ronde topje van de 'prop moer' is erafgehaald zodat de as er door heen kan, en de GWS prop steun krijgt stukje epoxy plaat onder de 'prop moer' waar de stiekjes omheen gaan klaar als de lijm waar het asje mee vastgelijmd zit droog is, kan ik hem testen ik ben benieuwd