Hoi! Vraagje: Ik ben bezig om een digitale camera op mijn Colibri (laser models) te bevestigen en daarvoor heb ik een bakje aan de één zijkant van de romp gebouwd. Deze uitbouw is ongeveer 3,5 cm diep, 4 cm hoog & 19 cm lang (dit loopt met de romp mee). Ik heb dit bakje geen “stompe” voorkant gegeven maar schuin af laten lopen waardoor het geheel wat meer aërodynamisch is. In hoeverre zal deze uitbouw het vlieggedrag van mijn Colibri doen veranderen? En hoe zou je dit kunnen corrigeren? Alvast weer bedankt voor jullie reacties.
Het hangt wat van het model af, echter op onderstaande link staat een vergelijkbaar toestel waar ik ook foto's mee heb gemaakt. http://home.hetnet.nl/~meijhmb1/vpclub/luchtfotosvpclub.htm Vliegeigenschappen worden niet echt benadeeld, tvliegt gewoon iets minder strak. Verder geen enkel probleem. (handig is wel een beetje reserve motorvermogen....mijn kist had genoeg puf om aan de prop te hangen...maar het mag ook iets minder ) Wat betreft trillingen, ik heb er nooit last van gehad...dwz de kist trilde wel, maar de foto's bleven scherp...kwestie van proberen denk ik. Tipje : Als het kan schakel de camera met flits AAN. (of houd hem voor de gek door de belichtingssensor af te plakken) Plak de flits af met een stukje witte schilderstape (anders is de flits zo intens dat alleen de onderkant van je vleugel in beeld is). Mocht je nu afdrukken op hoogte, zie je toch nog de flits afgaan. Goede indicatie dat een foto is gemaakt. (misschien maakt dit digitaal niet zo uit, maar met een analoge camera bleek het verdraaid handig om te weten of een opname ook daadwerkelijk werd gemaakt....je kan dan ook tegen omstanders "cheeese!!!!!" roepen ...FLASH!......hehe) Succes, ennu maak opnamen zo hoog als je kan !!!!!! (en zorg dat je helder weer hebt )
misschien dat er een beetje getrimd moet worden, maar als je niet meer als bv 500 gram eraan bindt verwacht ik geen enkel probleem
Het bakje incl. camera weegt ongeveer 125 gram en ik heb alles zo veel mogelijk aërodynamisch gemaakt. Weersverwachting voor morgen: ZON! Ik laat jullie nog wel weten hoe de eerste vluchten zijn gegaan.
Vanmiddag de luchtdoop gehad met camera... eerste zonder camera gevlogen (en dus alleen met het bakje aan de zijkant) maar ik merkte geen verandering in het vlieggedrag. Prima. De tweede vlucht met camera… alles ingesteld en gaan! Met de camera in positie merkte ik wel dat het vlieggedrag wat anders was maar dat was met paar tandjes van trim opgelost en kon het luchtfotografie avontuur beginnen. Na een vluchtje van +/- 10 min zette ik het toestel aan de grond en haalde de camera uit het bakje. Geen foto’s! :? Bij nader onderzoek bleek dat een van de contacten was losgeraakt (waarschijnlijk door slecht soldeerwerk). Gelukkig had een van de clubleden een gas-soldeerbout bij en was dat probleem ook weer in “no time” opgelost. 2e vlucht met camera was een succes... Omdat deze camera een PenCam2 van Aiptek is kon ik de foto’s niet ter plaatse controleren. (Ik heb namelijk geen laptop met USB) Dat kon pas thuis. Natuurlijk nog wat normale vluchten gemaakt. Het was tenslotte een prachtige dag. Het resultaat is hieronder te zien. Jammer is dat deze PenCam niet zo’n hoge resolutie heeft naar de foto’s zijn wel aardig. (Snel een andere camera aanschaffen! :wink: ) Wat je ook op de foto’s kunt zien is dat de camera nogal wat problemen heeft met het trillen van de motor. Daar wordt dus nog aan gewerkt en tot die tijd: gas terug en foto nemen dus! In de pits... START! Altijd gezellig druk op ons vliegveld... het was ook erg lekker weer. Landschapje Volgende keer ga ik nog wat hoger vliegen om betere totaal plaatjes te krijgen.
Leuk, Lang niet slecht voor zo'n pen cam. Wat je met het trillen/onscherp zijn van de fotos kan doen is kijken op het veld bij welke gasstand het toestel ook echt trilt. Vaak is stationair juist niet de beste gasstand. Waarschijnlijk heeft deze cam maar 1 shutter tijd (meestal zo in de range van 1/100 sec. max.) Wil je echt hoge resolutie fotos maken dan zijn er maar twee opplossingen........een hoge resolutie digicam (ik heb een nikon 995 coolpix...en die gaat dus echt niet de lucht in ) , of een tweedehands analoge camera kopen (met filmtransport). Ik heb het laaste gedaan, kostte me wel ontwikkelen van de rolletjes en 75 piek voor de camera. Wel erg scherpe fotos !
Met een printje. Het nadeel van deze pencam is dat hij na 30 seconden uit gaat. Ik heb nu een printje (aangesloten op een servo kanaal) dat elke 25 seconden (de tijd is programeerbaar) schakelt. Ook als ik de switch op mijn zender van dat servokanaal omzet schakelt hij en maakt hij dus een foto. De camera blijft dus altijd aan. :wink: Het enige wat ik aan de pencam heb moeten veranderen is dat ik 2 draden op de schakelaar in de pencam heb gesoldeerd.
Dat ga ik zeker proberen. Aiptek heeft tegenwoordig erg goedkope 1.3 megapixel pencams die erg compact zijn. Ik ben nog aan het oriënteren maar tot die tijd ga ik nog experimenteren met de pencam die ik nu heb.