Uitbreiding MC-10 (Graupner)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jomm, 6 feb 2006.

1. jomm

jomm

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Hallo,

daar ik enige tijd terug ben overgestapt van snelle nitro-boten naar multifunctionele modellen, ben ik van plan mijn MC-10 zender uit te breiden met een Nautic-module van Graupner. Alleen geraak ik niet wijs uit de diverse modules die Graupner aanbiedt: de Nautic-Expert (nr.4108), de Nautic K5 1 (nr. 4138) of Nautic K5 2 (nr. 4140). Deze wil ik gebruiken om in mijn model diverse lichtjes en andere toebehoren in en uit te schakelen (heb ongeveer een 10-tal kanalen nodig waarvan 1 à 2 proportioneel).
    Het grootste probleem lijkt mij dat ik niet echt goed weet welke module, met de nodige functies, op mijn zender kan aangesloten worden (mijn kennis van de Duitse taal beperkt zich tot een minimum-basis).
    Kan iemand mij hierbij helpen, aub. Andere oplossingen (lees: niet Graupner-modules) zijn natuurlijk ook welkom.
    Alvast bedankt.
    :? :( :?

2. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    4138 (Nautic-split-modul) en de bijbehorende decoder 4139 zijn geschikt voor de MC10. De overige modulen zijn voor andere zendertypen bestemd.

3. jomm

jomm

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Ok, thanks, ik had het dus toch goed begrepen. :)
    Nu volgend vraagje: Met de mini-joystick op de Gr.4138 kan ik dus 2 servo's aansluiten (volgens een ander draadje op dit forum) dus had ik zo gedacht van de 7-kanaals multischakelaar van Conrad (231517-89) hier op aan te sluiten of heb ik het hier verkeerd voor :?:

4. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Dat kan niet. Bij het Nautic Split module moet de Nautic Split decoder worden gebruikt. Bij dit systeem wordt er namelijk 1 kanaal opgesplitst.

De 7kanaals multischakelaar van Conrad wordt aangestuurd met 2 normale (proportionele knuppel-)kanalen en werkt dus niet op het Split systeem.

5. jomm

jomm

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Ok, dan zit er niets anders op dan te leren sturen en gas geven op een en dezelfde stuurknuppel en op de tweede stuurknuppel de Conrad-multischakelaar te gebruiken ofwel de navigatie-verlichting op mijn model wat minder echt te maken.
    Toch bedankt voor de nodige info. :wink:

Deel Deze Pagina