net even wezen afstellen in de garage en heel eventjes buiten gereden, in de regen, nu blijft de koelkop goed, (temp. heel iets lager als normaal) maar de uitlaat word erg warm, als ik wat spuug op de uitlaat doe verdampt dit meteen, bij de koelkop lang niet, dit was volgens mij eerder niet zo, ik snap niet wat er aan de hand is???
je hebt gewoon een goede cooling in je blok en de koelkop doet ook goed zijn best. echter is het voor de uitlaat een andere verhaal. die heeft geen koeling als ik op mijn koelkop spuug blijft het leggen. maar als ik op mijn uitlaat spuug verdampt het toch wel binnen 3seconden.
Kijk eens naar de uitlaat, maak hem anders eens schoon door hem van je auto af te halen en uit te spoelen (met water). Kijk ook of je toetje (stinger) van de uitlaat helemaal schoon is, zonder vuil erin. Als alles goed zit, kan de auto de uitlaatgassen goed kwijt en dan maakt het niet uit als hij heet wordt. Mijn uitlaat wordt ook minstens zo heet als mijn koelkop. Als de motor verder goed loopt kan dat niet veel kwaad. Probeer eerst nog eens te rijden onder droge omstandigheden, dan kan je beter vergelijken! (rijden in de regen zou ik zowiezo niet aanraden)
Vooral doen in de regen rijden !!!!, kost je binnen de korste keren een motor en ongeveer alle lagers !!!................Peet..................8)
Voor een motorblok is het belangrijk dat deze op een bepaalde temperatuur functioneert. Boven of onder die temperatuurband werkt ie niet of niet goed en moet dus gekoeld worden. De hitte wordt via de koelribben EN de uitlaat afgevoerd. De uitlaat mag warmer worden en is daarom ook niet ontworpen om de warmte heel snel af te voeren en zal doorgaans warmer aanvoelen.