Uitlaat tegen glasvezelromp

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bronco Dappe, 23 jan 2009.

  1. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Ben bezig met de inbouw van een Caliber4 in een Augusta-romp van Funkey.

    [​IMG]

    Bij het uitlijnen van de mechaniek loop ik tegen volgend probleem aan: door de uitlaat staat de mechaniek niet in het midden van de romp. Ze staat ongeveer 1 cm uit het midden naar links, gezien van voren. Bovendien raakt de uitlaat de romp. (uitlaat is van Hatori en is even breed als originele Kyosho)

    Een paar vragen komen nu bij me op:

    1. Kan het kwaad als de uitlaat tegen de romp aankomt?
    2. Wat gebeurt met de vliegeigenschappen als de mechaniek niet in het midden zit.

    Een andere mogelijkheid is om waar de uitlaat de romp raakt, een stuk van de romp weg te halen met de dremel. Vermits dit echter de bevestiging is waar de "cockpit" op de onderkant komt vraag ik me af of er geen trillingen gaan ontstaan door dit weg te halen.

    Zoals je op de laatste foto kan zien, kan de kop wel ongehinderd draaien, zelfs al staat hij niet helemaal in het midden.

    Iemand een slim advies voor ik met de dremel aan de slag ga?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik denk dat je het afwijken van het mechaniek in het vliegbeeld terug gaat zien. Verder zou ik of proberen een klein beetje van die rand af te dremelen, of inderdaad die uitlaat bestellen. Zoals het er nu voorstaat gaat het glasvezel wegsmelten bij de uitlaat.
     
  4. René N.

    René N. In Memoriam

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoofddorp
    Je krijgt er zeker spijt van als je het mechaniek niet exact in het midden zet. Verder is het uitlaatprobleem prima op te lossen. Ik zou de demper vervangen door een demper die niet in de lengterichting, maar overdwars achter het mechaniek ligt. Het spruitstuk zou ik vervangen door een spruitstuk met pijp dat daarop past. Die dingen kun je bestellen (wel zelf goed uitmeten) bij Zimmerman:
    http://www.zimmermannschalldaempfer.de Zij maken alle uitlaten en spruitstukken voor (o.a.) Vario en zijn zeker redelijk geprijsd. Daar heb ik ook mijn spullen vandaan. Als je ze een mailtje stuurt helpen ze je zeker graag verder (Zimmermann Schalldämpfer <Vertrieb@Zimmermannschalldaempfer.de>).

    Succes ermee,

    René
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2009
  5. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Bedankt voor de info. In de staart van de romp is idd meer dan plaats genoeg voor de uitlaat.

    Heeft er iemand ervaring met die "scale"-uitlaten van Century? Ga toch ook die optie open houden...
     
  6. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Even een update.

    Ondertussen is de Century scale-exhaust ingebouwd en staat de mechaniek mooi recht.

    Deze week heeft de maiden plaats gevonden...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. hoogie2004

    hoogie2004

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Roggel, Limburg, NL
    Erg mooi :)
     
  8. bRon

    bRon Guest

    Mooie oplossing en een mooie heli.,
    Veel succes met je Caliber-Augusta.
     

Deel Deze Pagina