Ik moet voor mijn kj 66 een nieuwe uitlaatconus maken. Heeft de binnenste conus nut of kan ik die gewoon weglaten? Mvg Eric
Ik heb zelf ondervonden dat met de binnenste conus erin de stuw iets hoger is en het geluid veeeeeel lager. Grtz A
je motor word er inderdaad iets meer lawaiierig door dat komt omdat de lucht binnen in niet geleid word. mvg, Martin.
is niet zo moeilijk, gaat wel lukken als je problemen hebt met puntlassen geen probleem ik doe het wel voor je Mvg, Martin.
En geeft meer uitstroom versnelling met conus, en geeft daardoor iets daar ook meer stuwdruk . groetjes Rene.
Turbulentie Zonder binnenconus in de uitlaat wordt de uitlaatgasstroom veel turbulenter. Dit veroorzaakt meer stromingsweerstand en dit resulteerd weer in een afname van stuwdruk. Tevens veroorzaakt de turbulente uitlaatgasstroom meer lawaai. Maar dit was door de praktijkmensen ook al uit de doeken gedaan . Gr. Raymond
ik vind de turbine er minder mooi door lopen ik heb verschillende wrens hier gehad ,en die draaiden allemaal zonder binnen cone de 44 bv als je daar een 2 piece cone voor maakat is ie veel stiller ,en ook kouder want de lucht hoopt op , en dat kan zomaar 70 graden schelen ik heb voor een jetcentral een binnencone in de mamoth gedaan ,dat was stukken beter ik heb ook een frankturbine gehad voor service ,met de echte oude uitlaat cone maar wat en mooi geluid zeg , dat is pas turbine geluid
Inderdaad, een verhoogde temperatuur was ik nog vergeten te vermelden. Dit is ook nog een effect van de turbulentie in de uitlaatgasstroom. De toegenomen weerstand zorgt dan inderdaad voor "het ophopen" van de gasstroom, waardoor de motor moeiljker zijn hete gasstroom kwijt kan en er dus meer warmte aan de motor wordt afgegeven, met alle nadelige gevolgen van dien (snellere slijtage van onderdelen).
Hebben radiale schotten (spaken) zin/invloed? En wat/hoe is de bedoeling van de kartelrand aan de buitenkant van motorgondels op deze 787? Daar stroomt toch alleen koude fan-lucht?
dat is heel simpel Ron dat is voor het geluid ze hebben die motors getest op het geluid de fan zorgd er voor dat er een lucht film komt hierdoor is het geluid minder en het is en blijft lucht ,dus ook al ziet het er een beetje gek uit , als het effect heeft ,dan doen ze dat mvg, Martin.
Geluidsreductie Hallo Ron, De gekartelde uitlaat is inderdaad voor geluidsreductie. Deze vorm zorgt namenlijk voor een geleidelijker menging van de stilstaande buitenlucht met de snelstromende lucht die van de fan komt. In extreme vorm is dit te zien aan de "hush-kits" voor o.a. de DC-8. Deze kregen een verlengde inlaat (ook een aanzienlijke bron van lawaai) en een sterk "gelobde" uitlaat. Zoek hier maar eens naar op internet. Vast wel e.a.a. te vinden. Radiale schotten/spaken hebben alleen een negatieve invloed als ze niet aerodynamisch gevormd zijn. Ze dragen niet bij aan geluidsreductie. Secundair doel van schotten zou kunnen zijn het elemineren van een eventuele rotatie van de uitlaatgasstroom, zodat de volle 100% van de snelheidsvector van de uitlaatgassen in vliegrichting werkt. Gr. Raymond