uitlaatconus kj 66

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door eric hendriks, 13 jul 2012.

  1. eric hendriks

    eric hendriks

    Lid geworden:
    8 mei 2009
    Berichten:
    127
    Ik moet voor mijn kj 66 een nieuwe uitlaatconus maken.
    Heeft de binnenste conus nut of kan ik die gewoon weglaten?

    Mvg Eric
     
  2. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik heb zelf ondervonden dat met de binnenste conus erin de stuw iets hoger is en het geluid veeeeeel lager.

    Grtz A
     
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    je motor word er inderdaad iets meer lawaiierig door
    dat komt omdat de lucht binnen in niet geleid word.

    mvg,

    Martin.
     
  4. eric hendriks

    eric hendriks

    Lid geworden:
    8 mei 2009
    Berichten:
    127
    Bedank ,dan toch maar een binnenconus maken.

    mvg Eric
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    is niet zo moeilijk, gaat wel lukken
    als je problemen hebt met puntlassen
    geen probleem
    ik doe het wel voor je

    Mvg,

    Martin.
     
  6. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    En geeft meer uitstroom versnelling met conus, en geeft daardoor iets daar ook meer stuwdruk .

    groetjes Rene.
     
  7. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Dordrecht
    Turbulentie

    Zonder binnenconus in de uitlaat wordt de uitlaatgasstroom veel turbulenter. Dit veroorzaakt meer stromingsweerstand en dit resulteerd weer in een afname van stuwdruk. Tevens veroorzaakt de turbulente uitlaatgasstroom meer lawaai.

    Maar dit was door de praktijkmensen ook al uit de doeken gedaan ;).

    Gr. Raymond
     
  8. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    ik vind de turbine er minder mooi door lopen
    ik heb verschillende wrens hier gehad ,en die draaiden allemaal zonder binnen cone
    de 44 bv
    als je daar een 2 piece cone voor maakat is ie veel stiller ,en ook kouder
    want de lucht hoopt op , en dat kan zomaar 70 graden schelen
    ik heb voor een jetcentral een binnencone in de mamoth gedaan ,dat was stukken beter
    ik heb ook een frankturbine gehad voor service ,met de echte oude uitlaat cone
    maar wat en mooi geluid zeg , dat is pas turbine geluid
     
  9. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Dordrecht
    Inderdaad, een verhoogde temperatuur was ik nog vergeten te vermelden. Dit is ook nog een effect van de turbulentie in de uitlaatgasstroom. De toegenomen weerstand zorgt dan inderdaad voor "het ophopen" van de gasstroom, waardoor de motor moeiljker zijn hete gasstroom kwijt kan en er dus meer warmte aan de motor wordt afgegeven, met alle nadelige gevolgen van dien (snellere slijtage van onderdelen).
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hebben radiale schotten (spaken) zin/invloed?

    En wat/hoe is de bedoeling van de kartelrand aan de buitenkant van motorgondels op deze 787? Daar stroomt toch alleen koude fan-lucht?

    [​IMG]
     
  11. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    dat is heel simpel Ron

    dat is voor het geluid
    ze hebben die motors getest op het geluid
    de fan zorgd er voor dat er een lucht film komt
    hierdoor is het geluid minder
    en het is en blijft lucht ,dus ook al ziet het er een beetje gek uit , als het effect heeft ,dan doen ze dat

    mvg,

    Martin.
     
  12. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Dordrecht
    Geluidsreductie

    Hallo Ron,

    De gekartelde uitlaat is inderdaad voor geluidsreductie. Deze vorm zorgt namenlijk voor een geleidelijker menging van de stilstaande buitenlucht met de snelstromende lucht die van de fan komt. In extreme vorm is dit te zien aan de "hush-kits" voor o.a. de DC-8. Deze kregen een verlengde inlaat (ook een aanzienlijke bron van lawaai) en een sterk "gelobde" uitlaat. Zoek hier maar eens naar op internet. Vast wel e.a.a. te vinden.

    Radiale schotten/spaken hebben alleen een negatieve invloed als ze niet aerodynamisch gevormd zijn. Ze dragen niet bij aan geluidsreductie. Secundair doel van schotten zou kunnen zijn het elemineren van een eventuele rotatie van de uitlaatgasstroom, zodat de volle 100% van de snelheidsvector van de uitlaatgassen in vliegrichting werkt.

    Gr. Raymond
     

Deel Deze Pagina