Uitlaatsysteem van zijkant naar achteren

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Erikderaaf, 18 okt 2003.

  1. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    hallo, even een vraag
    ik heb een auto (tamiya TG10) met een motor met een uitlaat aan de zijkant.

    is het mogelijk om een motor te monteren met de uitlaat aan de achterkant, met behulp van een aanpasing in het uitlaatsysteem??
     
  2. marvin

    marvin Guest

    zoek eens rond, is pas nog een topic over geweest
     
  3. StarFish

    StarFish

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    191
    Locatie:
    BelgiƩ
    Waarom zou je dit doen als ik vragen mag.Zie er het nu niet van in vandaar. :)
     
  4. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Ik ben op zoek naar een nieuwe motor, dus ben aan het rondkijken en zie veel interessante, maar ook veel met een uitlaat aan de achterkant, dus vandaar de vraag...
     
  5. marvin

    marvin Guest

    meeste motoren met de uitlaat uitgang achter hebben tog nog een bocht naar de zijjkant
     
  6. hilbren

    hilbren Guest

    om even door te gaan met het onderwerp, ik heb zelf namelijk ook binnenkort een nieuwe motor nodig...

    wat mij is opgevallen dat veel motoren met de uitlaad aan de achterkant is dat ze vaak meer vermogenlleveren als de motoren met een uitlaad aan de zijkant... heeft iemand hier een verklaring voor ??

    nadeel is echter dat je vaak geen trekstarter kan monteren
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.709
    Locatie:
    Sassenheim
    Meer vermogen:

    Het ligt meer in lijn met de in-uitvooer.
    Maar vooral de druk van je uitlaatgassen drukken gelijkmatig op het midden van de scharnierpunt van de zuiger waardoor de zuiger minder gekantelt wordt en dus lichter opde wand glijdt.
     
  8. hilbren

    hilbren Guest

    kijk, daar heb ik wat aan. ik ga een startbox maken voor m'n rs4rtr3 dan maar geen trekstarter.
     
  9. vazkhor

    vazkhor Guest

    ehm ... de meeste .12 en .15's hebben een uitlaat aan de zijkant, en de meeste .21's aan de achterkant?
    Anders is er geen enkele mechanische verklaring waarom een rear meer power zou hebben dan een side.
     
  10. hilbren

    hilbren Guest

    nou?? dat valt nog best tegen volgens mij....

    als je nu eens kijkt naar de snellere .12 motoren:
    [​IMG]
    [​IMG]
    dan zie je ook alleen maar de uitlaat aan de achterkant.... :?
     
  11. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    idd HPI heeft ook de SS motoren met zijuitlaat nu hebben ze een SS motor met achteruitlaat en die leverd gewoon ff 0.35Pk meer dan die met zijuitlaat die leveren net 1Pk.
     
  12. vazkhor

    vazkhor Guest

    @hilbren
    Ja dat was me ook al opgevallen (ben even wat verder gaan spitten) ik was iets te snel met antwoorden.

    Ik kan er alleen verder nix over vinden en als je kijkt naar een cylinder van een side-exhaust en een rear-exhaust zit er niet veel verschil in.
    Het zal mischien wel iets te doen hebben met vloeistof dynamica (hoe de brandstof in en uit de cylinder gevoerd word).
    Waardoor de ontbranding wat zuiverder verloopt.
    Of de grootte van de poorten, ik kan me voorstellen dat je met een rear-exhaust grotere poorten kan toepassen zonder de cylinder structureel te verzwakken.
    Verder is het mischien een nieuwe truuk die ze hebben bedacht.
    Ik weet het niet.
     
  13. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    vaak hebben 'achteruitlaters' meer vermogen, daarom keek ik daar ook naar,

    maar is het nu wel of niet mogelijk om zo''n motor op een TG10 te zetten??
     
  14. hilbren

    hilbren Guest

    ik weet niet precies hoe dat met die auto van jou zit, ik ben er inmiddels wel achter dat het wel bij die rtr3 kan...

    effe een plaatje opgezocht voor de duidelijkheid
    [​IMG]

    volgens mij heb je een hele moeilijke bocht nodig om het werkend te krijgen :cry:
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.709
    Locatie:
    Sassenheim
    maar die bochten zijn er !

    Kijk maar naar een associated NTC3
     
  16. hilbren

    hilbren Guest

Deel Deze Pagina