hallo mensen. zoals al zoveel mensen vragen over laden van accu's heb ik nu een klein beetje gerichtere vraag. ik ben op zoek naar iemand die een ultramat 14 lader heeft, of een lader niet net zo werkt. ik heb hem 2e hands gekocht zonder boekjes etc dus ik heb geen id hoe ik hem instellen moet. Ik wil 5 cellen 6 volt packs laden van 1400mah's. Nu moet ik op de lader instellen: Hoeveel ampere's ?? En hoeveel Mv/c ?? En hoeveel minuten mag die maximaal laden ? Wie kan mij vertellen op hoeveel ik hem kan zetten ? en wat Mv/c betekent ? Mvg Bennie. ( hoe sneller antwoord hoe beter, ik wil morgen namelijk rijden ) Ik heb gezocht in allerlei topics maar alles is mij gewoon te onbekend. mv/c zegt mij bijvoorbeeld niks
Je kan de handleiding downloaden van de site van Graupner! Wordt daarin duidelijk uitgelegd hoe en wat... https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6414
1,4A 5mV/cel 80minuten maximaal. Deze waardes zijn niet kritisch. Dus je mag er bij alle waardes wat langs zitten. mV/cel is de delta-piek afslag instelling. Hiermee detecteert de lader wanneer de accu vol zit. Richtlijn: NiCd: 15mV/cel Nimh: 5mV/cel
Hoeveel min je mag laden hoef je niet in te stellen bij de Ultramat 14 toch.. altans bij mijne niet De mV is ook verschillend per merk. Maar met 5mV zit je zeker goed, laad ikzelf ook mijn 1400 packs mee.
Door de rechterknop 2 sec in te houden switch je tussen het Ni programma en het Li programma. Bij het Ni programma kun je de laadstroom en de delta peak instellen. Met de mode (linker) knop ga je vervolgens naar het volgende scherm waar je een maximum tijd kunt instellen. Die max tijd hangt af van hoe je laadt (snel of langzaam). Dit zorgt dat als de delta peak niet goed werkt (om wat voor reden dan ook) de lader toch na een bepaalde tijd afslaat. Max tijd is 300 min (5 uur). Als je een accu aan de lader hangt moet je het laadproces starten door op de rechterknop te drukken. Bij het Li programma moet je kiezen tussen LiPo en LiIon. Verder stel je de max laadstroom in (normaal 1C). Ook hier is na een druk op de linkerknop de max laadtijd in te stellen. Ook een Li programma start je met een druk op de rechterknop. De lader geeft dan aan hoeveel cellen hij denkt dat eraan hangen. Als dit aantal klopt druk je nogmaals op de rechterknop en begint het laadproces. Tijdens het laden geeft de lader de laadstroom aan. Als je op de rechterknop drukt kun je switchen naar een weergave met de reeds verlopen tijd sinds de start van het laadproces en de reeds geladen capaciteit. Met de linker knop beeindig je het laadproces. Ik hoop dat eea duidelijk is zo.
Ik heb sinds kort (afgelopen woensdag) ook een Ultramat 14, heb hem (nog) niet gebruikt omdat ik bang ben iets verkeerd te doen... Heb wel al een kabeltje om zijn zender op te laden, dus wie kan mij dat uitleggen? Ik heb een Ni-Cd 9.6V 700mAh. Alvast bedankt...
Lader insteken, Als het aangaat moet je lezen wat er staat.Als er Lipo staat,moet je enter (2sec) inhouden totdat je in het NiCd programma terrecht komt,daar moet je op enter drukken zodat je je amperage kunt instellen,deze zet je op 0.5c(in deze geval 0.35amp,aangezien het van 0.3-04gaat,zou ik 0.3 pakken) aan die 15Mv moet je afbliven!! Zender insteken en als je piep hoort 1maal op enter drukken
Hallo, ik heb ook een Ultramat 14 gekocht. Ik heb een accupack van ( 5 cellen , 1000mAh Ni-MH per cel, en samen 6 V. Welke instelling voor te laden is het beste: Hoeveel ampere's kan ik instellen?? En hoeveel Mv/c Deltapeak ?? En hoeveel minuten mag ik die maximaal laden ?
De accu FAQs, nuttig en leerzaam, met alle antwoorden: Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl -> Accu's en laadtechnieken