UPDATE!! Team losi e-lst brushless LST conversion

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Stijn14, 1 jan 2009.

1. Stijn14

Stijn14

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Hallo, modelbouwliefhebbers!
    Ik heb mijn Team Losi LST2 omgebouwd naar brushless.
    De auto heeft nog niet gereden, er zijn nog wat kleine dingen die veranderd moeten worden.
    Graag zou ik van jullie willen horen of het er goed uit ziet!

Het is een (bijna) full-aluminium monstertruck van het bekende merk Team Losi.
    Deze truck heeft o.a. aluminium draagarmen, diff-huizen, shocktowers, tunings schokdempers, stuurstangen, skidplates, enz. !
    Ook heeft deze truck een one-way transmissie, met titanium overbrenging, om zoveel mogelijk brushless-power aan te kunnen!

De elektronica die er nu op zit is een feigao 9L, BK warrior 9920 (99 amp continue, max 20 cellen, 6S lipo), hitec remservo en standaard stuurservo's. Waarschijnlijk komt er een andere motor in voor een hogere topsnelheid en meer kracht (wie een goede weet graag even posten ;) ).

Brushless conversion:
    De motormount heb ik zelfgemaakt van een stuk (L-vorm) aluminium, van 5 mm dik. In de bovenste chassis-plaat heb ik een gleuf gezaagd, waar de motormount doorheen is geschoven. Simpelweg nog 2 gaten voor de borstelloze elektro motor erin geboord en klaar!
    De battery-tray is van het merk "Tekno RC" en eigenlijk bedoelt voor de e-revo brushless conversion. deze heb ik d.m.v. twee schroefjes op de LST geplaatst.
    De regelaar stand heb ik achter de battery-tray geplaatst. Deze is ook zelgemaakt, van een stuk aluminuim. Een plaatje van 7,5 bij 3,5 zoa gebogen dat er een L-vorm ontstond (geen normale L, maar een schuine L). Hier is de regelaar met een ty-rip op vast gemaakt.
    Voor de tandwiel overbrenging (motor --> one-way diff) heb ik bij RC-Monster een pinion adapter gekocht. Hier kun je dan de standaard motortandwielen op monteren.Deze heb ik inmiddels besteld bij Rc-speedworld te Heemskerk.

Hierbij wat foto's

Het is handig dat je de kap er niet af hoeft te halen, als je de accu's van de regelaar wilt ontkoppelen!

Voor de zekerheid nog wat extra (plastic :() onderdelen..

En nog twee extra setjes banden op velgen.

Greetz, Stijn

Laatst bewerkt: 20 jul 2009
  2. Byte

Byte

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Ik weet bijna zeker dat die accus niet genoeg stroom kunnen leveren voor die motor, kan dat?

3. Stijn14

Stijn14

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Dat denk ik ook, maar heb alleen ff deze accu's erin gedaan, zodat je kan zien hoe het eruit ziet.. Iemand uit Amerika zei op een forum dat hij met zijn LST met 14,4 volt ongeveer 65 km/h ging :D ! Hij had er ook een feigao 9L in.

4. Stijn14

Stijn14

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Een paar vragen:
    Welke accu('s) kan ik het best gebruiken?
    Ik wil graag 60 km/h (of harder!) gaan.
    Moet ik nog een ontvanger accu gebruiken?
    Misschien is het beter als ik dat gewicht ook weer mis..
    Met welke motor kan ik nou echt spektakel verwachten (zeer hoge topsnelheid, denk aan prestatie van savage flux) ?
    Is het beter als ik de originele transmissie (2 automatische versnellingen vooruit, 1 achteruit)?
    Wat kan ik veranderen waardoor hij een hogere topsnelheid of betere rij eigenschappen krijgt?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt: 1 jan 2009
  5. bcs

bcs

Lid geworden:
    7 aug 2006
    Probeer het eens met een 3S lipo voor een eerste testrun , je kan nog altijd een grotere nemen
    Mijn TT-01 rijdt met een 3S en een simpele brushless set erin harder dan 80 km per uur.

Maar die is wel een stuk lichter , met jouw set-up moet ie met een 3S ook richting de 65 gaan.

6. Stijn14

Stijn14

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Hah deze auto is 5 kilo ofzo das wel ff wat zwaarder! ;)
    Moet minimaal 4s lipo in..

7. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    ziet er strak uit!

de beste prestaties krijg met met hogere voltages en een lagere kv motor (=efficienter). Mijn muggy rijdt nu op 8s (29,6v) met een 1300kv motor. Ik heb dan wel een regelaar die tot 10s aan kan en ik heb een ontvanger accu nodig.

De beste wegligging krijg je door de accu's aan de andere kant van de versn.bak te monteren. Je moet dan wel eerst de versnellignsbak in een versnelling vastzetten zodat je de rem van de regelaar/motor kan gebruiken. Daarna kan je de remservo weghalen waardoor daar ruimte ontstaat voor de accu's.

Een goede motorkeuze zijn de brushless motoren van medusa. Voor de LST de 80mm versie, 1600kv op 6s.

Zie ook dit verslag: Brushless LST2 conversion - This is how to do it!!! - RC-Monster Forums

edit: ps ik denk dat je regelaar te licht is voor de lst. max 6s en 99a is niet veel voor een zware auto waar je hard mee wilt gaan. je moet dan echt minimaal op 6s lipo's gaan rijden en afstellen op een lage topsnelhied, anders loop je het risico dat je regelaar doorbrandt. En als je op 3,4 of 5s gaat rijden dan wordt de kans dat je regelaar doorbrandt groter, omdat je dan meer amperes gaat trekken.

Laatst bewerkt: 2 jan 2009
  8. Joram

Joram

Lid geworden:
    1 dec 2006
    Remmen op de motor/regelaar zuigt. Als je mechanisch doet scheelt je dat tussen de 15-25% rijtijd!!!!!!!!!

Daraom doe ik ook gewoon mechanische remmen:)

Greetz,
    Joram

9. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    dus als jij een half uur rijdt ben je daarvan 9min aan het remmen? ;)
    en met het geld wat je bespaart op de rem en achteruit servo kun je weer een lipo kopen ( =meer rijtijd... ) ;)

serieus: het schijnt dat bij de mmm een deel van de energie die vrijkomt bij het remmen teruggaat naar de accu's.

ik geloof dus dat het wel meevalt met het verschil in rijtijd tussen mechanisch remmen en remmen op de motor/regelaar.

10. Joram

Joram

Lid geworden:
    1 dec 2006
    Dat is niet bij 1:8 regelaars hoor, er zijn wat regelaars die het hebben maar de MMM iig niet! (het is trouwens 15-25% :p)

MaNi van het forum zegt anders dat dit toch wel degelijk veel scheelt!

Kijk dit draadje maar:
    Truggy.nl: Forums / De garage / OT 8-T BCP (post #10)

Greetz,
    Joram

11. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    volgens de directeur van cc iig wel:

The braking is regenerative because it has to be -- can't dump that much energy anywhere but back into the battery. (The battery is used as a load, but using a battery as a load mean charging the battery...)
    It is not, however, optimized.
    Still gets fairly good efficiency up to about 35% braking power -- above that the conversion efficiency gets lower.

Patrick del Castillo
    President, Principle Engineer
    Castle Creations

Ik denk zelfs dat remmen met de motor/regelaar MEER rijtid oplevert!
    Ten eerste gaat met het remmen op de motor energie terug naar de accu. Een mechaniche rem (servo) kost alleen maar energie;
    Daarnaast bespaar je gewicht door het weglaten van servo's en remschijven, tandwielen e.d.;
    En als laatste heb je minder draaiende onderdelen in de versn.bak als je een forward only conversie installert, achteruit tandwielen verwijdert en de bak vastzet in één versnelling.

12. Stijn14

Stijn14

Lid geworden:
    1 aug 2008

Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ga het gewoon even proberen met deze setup.
    Rijdt hij niet goed, dan ga ik hem gewoon wel goed maken ;)
    Heb nog zeer weinig ervaring met deze auto, en brushless conversions..
    Dus alle hulp is welkom! :D

13. Stijn14

Stijn14

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Wat ik niet snap is dat de Savage Flux in prinsiepe 100 km/h moet kunnen halen op 6s.
    De Savage is ongeveer even zwaar als de Losi Lst..
    Waarom kan ik dan niet 75 km/h met deze Lst kunnen halen op 6s?

14. sandermt2

sandermt2 Guest

Wat een regelrechte ONZIN. :lol:
    De stroom kan nergens anders heen dan terug naar de batterij? :? Heb je enig idee hoeveel kracht een motor nodig heeft om alle eerder opgebouwde kracht (snelheid) terug tegen te werken (remmen)? De motor vertraagt dan wel of stopt volledig met draaien, maar dat wilt niet zeggen dat de stroom nergens naar toe kan he... Wat dacht je bijvoorbeeld van warmte?
    Een gloeilamp heeft hetzelfde principe; de stroom wordt niet naar beweging, maar naar warmte omgezet. Het remmen bij een elektromotor is hiermee dus te vergelijken.

Je moet er altijd rekening mee houden dat een acceleratie (optrekken of afremmen) enorm veel kracht nodig heeft. Dit in tegenstelling tot het behouden van een snelheid, wat relatief weinig stroom verbruikt.
    Een mechanische rem gebruiken is hier een veel betere optie en veel efficiënter.

15. sandermt2

sandermt2 Guest

Er spelen heel wat andere factoren mee buiten gewicht. Aerodynamica kan ook een verschil maken, alsook tandwieloverbrenging, grootte van de wielen, elektronica (aantal kv's motor, regelaar, etc.)
    Maar je moet ook in het achterhoofd houden dat die 100km/u van de Savage Flux een snelheid is die door de fabrikant wordt gegeven he... ;)

16. Stijn14

Stijn14

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Hah ja das waar je moet eigenlijk van een gebruiker horen hoe hard hij echt gaat met goede 6s ;)

17. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    Die uitspraak komt van de eigenaar van cc. Ik neem aan dat hij weet waar hij het over heeft. Hij heeft er toch vrijwel dagelijks mee te maken....
    Omdat ik er toch meer over wil weten, ben ik maar een draadje gestart op rc-m: http://www.rc-monster.com/forum/showthread.php?p=247786#post247786

18. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    75km/h haal je wel met de lst. Dat is niet zo heel moeilijk. Je zal op 6s een motor moeten hebben van ongeveer 1600kv(bv de medusa 36-80-1600), maar wel in combinatie met een regelaar die >120a kan leveren op 6s.

Als je veel info wilt over brushless setups moet je echt veel rondlezen op de forum van rc-monster. Daar staat echt heel veel nuttige info.

19. Joram

Joram

Lid geworden:
    1 dec 2006
    De medusa's zijn helaas nog niet leverbaar alleen pre-order:(

Greetz,
    Joram

20. drkdgglr

drkdgglr

Lid geworden:
    13 aug 2007
    klopt, de 70 en 80mm medusa's zijn nu nog alleen te bestellen via pre-order. maar de vroegste pre-orders worden nu wel uitgeleverd.

ze zijn wel de moeite waard. mijn 1300kv 60mm medusa doet het beter dan ik had verwacht in mijn 5.6kg e-muggy.

Deel Deze Pagina