Hmm, zonder waterverplaatsing heb je niets aan dat getal. Torpedo is lichter dan zijn verplaatste watervolume, want hij drijft. ? Hij laat een opdrijvend vermogen los, dan zou hij moeten zakken, zeker niet stijgen. Ik meen dat bij de Stroep een paar druppels volumeverandering al uitmaakt tussen zweven/zinken/ gaan stijgen. Vandaar mijn vraag.
je rekent weer verkeerd die 7.5 gr mag je niet tellen het is de rest waar hij mee drijft die je moet berekenen en dat kun je niet want je weet niet hoeveel die torpedo drijft de rest word door water terug ingenomen de torpedo zit reeds in de buis in het water dus het volume van de boot is met 7.5 gr vergroot en freek zal iets meer ballast moeten in nemen om te kunnen duiken(rest drijfvermogen van de torpedo) bij het lanceren word de torpedo vervangen door water en is alleen het drijfvermogen van de torpedo weg als die torpedo 1 gr drijft dan is het die 1 gram die je moet berekenen en daar gaat die boot echt niet veel hinder van ondervinden bij een echte torpedo is het probleem groter omdat de boot een paar ton gewicht verliest de torpedo geeft geen volume vergroting aan de boot want de torpedo buis is dicht nadat de boot de torpedo gelanceerd heeft is de boot 1 ton gewicht kwijt en dat moet gecompenseerd worden en dat word gedaan door een compensatie tank die na het lanceren direct begint met die hoeveelheid water naar de hoofd ballast tank te pompen . je kunt dus freek zijn model niet vergelijken met een ander type boot bij de echte waren de torpedo's ook reeds in de buizen dus het te compenseren gewicht is ook de rest drijfvermogen van de torpedo dat gecompenseerd moest worden en dat is veel minder dan bij de modernere duikboten die konden na geladen worden .. dus de echte boot gaat iets dieper gaan liggen na het lanceren wat niet verkeerd is een moderne boot gaan naar de opevlakte willen komen en da wil je als duikboot kapitein zeker niet mee maken gr raf
Mooie foto's Marc! Raf, je hebt gelijk mbt mijn torpedo. Die heeft minder dan 1 gram drijfvermogen en zit in het natte deel van de boot. De boot zo die nu te zien is heeft ongeveer 50 gram drijfvermogen dus dat verschil zie je niet. In het echt is het iets anders omdat de torpedo in het droge deel is. Maar vergeet niet dat als die torpedo verschoten is, de ruimte in de buis vervangen wordt door water. Dus eigenlijk is het net als bij mij, het is het netto drijfvermogen wat het verschil maakt. En dan trimmen ze natuurlijk bij met een pomp. Freek
Volgens mij klopt hier iets niet. Met 1gr drijvermogen zou hij zinken als een baksteen. Je bedoelt zeker dat het drijfvermogen 1gram groter is dan het gewicht. Dus 8,5gr drijfvermogen.
ja freek maar dat gaat op voor niet herlaad bare torpedo buizen.bij de type 7 en verder konden deze wel na geladen worden en moest dus dat water er terug uit. dat ging dan in de copensatie tank (werd er met perslucht uitgedrukt omdat die manier lekker snel ging)en word dan van daar over gepompt in de hoofd ballast tank onder tussen werd er opnieuw geladen .iedereen denkt maar torpedo er in en wateren die buis en druk er op maar zo werkt het niet torpedo er in en daar achter een stop (ik heb er nog foto's van). dan de buis onderwater zetten en dan met perslucht de torpedo uit de buis drukken en tegelijk water in de compensatie tank pompen die stop zorgde er voor dat er geen lucht bellen konden ontsnappen als de torpedo de buis verliet want die konden de locatie van de boot verraden dan de buiten deur dicht en binnen de ontluchting open draaien zodat de stop door de buiten druk terug naar achter schoof. dan het water er uit pompen en de deur openen en de stop er uit halen en herladen het was dus wel een beetje werken op zo een boot gr raf
De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas. het is toch niet moeilijk hoor het drijf volume is 8.5 gram dus de torpedo verplaatst 8.5 gr water maar weegt slechts 7.5 gr dus er zit 1 gr boven water
Bedankt Brecht. Zojuist een bajonetsluiting van 75mm uitgefreesd en koepel ingelijmd. Na 2 uurtjes het overtollige lijmmateriaal wegsnijden en klaar is het. Is voor de camera,die 2 dagen onder water staat en waarop alles door de bezoekers kan gevolgd worden op een tv scherm. Grt,Marc.
Raf vermelde reeds de werking van de compensatietank bij het type 7 De recente duikboten hebben dit principe overgenomen. Ik heb hieronder getracht uit te leggen hoe torpedo’s worden afgevuurd zonder dat de duikboot uit balans geraakt. De discussie "volume" en "gewicht" hebben we reeds gehad in een vorig draadje....maar wie zich niet kan houden "ga ervoor" maar hou het proper . Grtz, Bart bronnen: C.F. 'O' Class Submarines - Weapons and Equipment geraadpleegd op 23/09/2015 via http://maritime.org/doc/oberon/tanks/index.htm The Barrow-in-Furness Branch of the Submariners Association geraadpleegd op 23/09/2015 via http://www.rnsubs.co.uk/Boats/BR3043/chapter27.php Artifact Spotlight: USS Tecumseh Torpedo Tubes geraadpleegd op 23/09/2015 via http://www.history.navy.mil/museums/keyport/pdfs/torpedotubes.pdf WRT [Water Round Torpedo] tank: Je laad een torpedo en sluit de torpedobuis. Voordat de boegdeur geopend word, wordt er water uit de WRT tank in de torpedobuis gestuurd. Het water heeft dus het volume van de lucht rondom de torpedo ingenomen (De buis word aan de bovenzijde ontlucht). Het water in de torpedobuis wordt vervolgens op dezelfde druk gebracht als de druk van het zeewater. De boegdeur kan nu open. De WRT tank is zodanig geplaatst dat er enkel een verticale gewichtsverplaatsing is, dus geen verplaatsing in de lengterichting van onze duikboot. De duikboot blijft dus in balans. en de torpedobuis is gevuld met water en de boegdeur staat open. AIV [Automatic Inboard Venting] tank: Als de torpedo word afgevuurd zal zeewater de plaatst (volume) van de torpedo in de torpedobuis innemen. De dichtheid van een torpedo is groter dan die van water waardoor het gewicht van het water dat de torpedo verplaatst kleiner is dan het gewicht van de torpedo zelf. Dus het gewicht van het volume zeewater dat in de torpedobuis is gekomen in de plaats van de torpedo is niet voldoende om het gewicht van de torpedo te compenseren. We moeten dus extra water aan boord nemen. Extra water wordt aan boord genomen in de AIV tank en de duikboot is terug in balans met een lege torpedobuis en een open boegdeur. TOT [Torpedo Operating Tank]: Ok nu sluiten we de boegdeur en pompen we het water overboord en we kunnen weer herladen? Nee dat doen we dus niet want dan zou onze balans van onze duikboot niet meer goed zijn. Het water in onze torpedobuis en in onze AIV tank compenseerde immers het volume respectievelijk gewichtsverlies van onze torpedo die niet meer aan boord is. We moeten het water dat in onze torpedobuis zit aan boord houden. Hier dient de TOT voor. Het water uit onze torpedobuis word hierin opgevangen. De torpedobuis is nu terug leeg en onze duikboot is nog steeds in balans.
Vandaag met Raf,Benny en Gert,de ganse dag bezig geweest om onze stand op Euromodelbouw,op te bouwen. Hebben een klein rif gebouwd,en de Stroep gaat 2dagen met camera onder water,zodat de toeschouwers alles op tv kunnen volgen. Alvast wat foto's van vandaag. Grt,Marc.
Bart, jij wilt je boot dan zo bouwen zoals beschreven. Heb je de ruimte en de kennis om zo iets werkend in een boot ban bv een meter lang te maken? Zou het dan graag eens zien. Hein
Dan is het goed Bart. Want zo iets doe je niet even in een boot bouwen dat stabiliseren. Stefan Schmitz heeft het geprobeerd het in balans houden van het schip met het afvuren van de torpedo's. Hein