Vaarregelaar brand voor de 2e keer door

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Boerssie, 11 mei 2024.

  1. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Goedemorgen allemaal,

    Ik ben harstikke nieuw op dit forum, dus vergeef mij dat ik misschien een vraag stel die al in een ander forum/topic is gesteld.

    Ik heb in corona tijd een modelboot gebouwd. Vanaf tekening, hout gekocht, plamuren, schuren (heel veel schuren) en onderdelen uitgezocht voor de motoren en vaarregelaar ect.

    De eerste motoren, die stuwde de boot niet echt vooruit en deed afbreuk aan het model en heb ik zwaardere motoren besteld. Deze aangesloten op de bestaande vaarregelaar en dat ging niet heel lang goed. Er kwam een rookpluim vanuit de boot en ik kon niet meer remmen met de boot. Dus naar de kant gestuurd en opgevangen. Het dak eraf en daar zag je de vlammen in de vaarregelaar. Deze ontkoppelt en snel in het water gehouden en toen was hij geroosterd... :( Een nieuwe besteld die meer aankon en geprogrammeerd kon worden. Dus op 25% van het vermogen maar begonnen en toen heb ik 15 minuten mooi kunnen varen. Niets werd te warm en ik probeerde het op 50% van het vermogen. Dat was na 10 minuten ook bekeken en toen lag hij stil midden op het op water :) Met een surfplank weer opgehaald, maar ook deze vaarregelaar is nu kapot.

    Nu is het even de vraag, zijn de accu's het probleem en trekt het geheel te veel vermogen?
    Moet ik andere accu's eraan koppelen?

    De motoren zijn 12T motoren met veel toeren: 2x deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005...7FWWmGh3&utparam-url=scene:search|query_from:

    De laatste vaarregelaar was deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005...AsPvJbXt&utparam-url=scene:search|query_from:
    Deze leek mij geschikt o.b.v. de output: 6 volt en 4A

    De vaarregelaar is aangesloten met 2 accu's:
    7,4 Volt met 6200mAh
    Deze staan in serie, zodat 7,4 volt blijft, maar de mAh wordt dan 12.400 mAh.
    (ik dacht, dan kan ik lekker lang varen, maar dat tot op heden niet gelukt ;)).

    Nu is het de vraag, is de vaarregelaar niet geschikt voor deze motoren?
    Of zijn de accu's te zwaar en kunnen de motoren te veel vermogen vragen / krijgen en brand de vaarregelaar door?

    Of moet ik per motor een vaarregelaar aansluiten en 1 accu per vaarregelaar?
    En dan met z'n tweeën aansluiten op 1 kanaal op de ontvanger.

    Advies is daarom welkom, zodat ik nu kan investeren in de juiste onderdelen en lekker kan genieten en de boot ook een keer vol gas door het water kan varen (want altijd vol gas is ook niet leuk, langzaam varen is ook mooi).

    Alvast bedankt voor elke reactie.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      257,9 KB
      Weergaven:
      93
    • 3.jpg
      3.jpg
      Bestandsgrootte:
      267 KB
      Weergaven:
      93
  2. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    669
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi. Welkom op het forum. Leuk dat je bent gaan bouwen. Mooi scheepje geworden!

    de motoren die je hebt gebruikt vragen veel meer stroom dan dat je regelaar kan regelen.

    Hoeveel je motoren aan stroom gebruiken weet ik niet, maar bij volgas en tegen de stroom in kan dat zo maar 30/40/50A of zo zijn.

    Met een stroommeter zou je dat kunnen meten, maar met een ruim zwaardere regelaar zit je ook wel goed.

    Hou ook rekening mee dat motoren in een vliegtuig of auto door wind koeling krijgen. Bij boten is dat lastiger en wordt er dan met waterkoeling om de motoren gewerkt. Het is niet gezegd dat dit bij jou nodig is, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben al even gestopt met modelbouw maar iedere motor heeft een apparte regelaar nodig zover ik weet.
    Vraag me niet waarom maar ik zal even voor je zoeken op het forum voor je of ik het juiste antwoord kan vinden.

    Welkom op het forum
     
    Boerssie vindt dit leuk.
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/een-regelaar-twee-motoren.172721/

    Hier staat wat meer informatie.

    En nu zie pas dat je nog borstelmotoren gebruik.
    Ik wist niet dat die nog gebruikt werden.
    Dat zijn stroomvreters;)
    Maar dan kan het wel met 1 regelaar.
    Eigenlijk moet je echt de stroom meten om te weten welke regelaar je nodig hebt.
    Maar ja dat is lastig als je die nu niet hebt.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.731
    Locatie:
    Woerden
    Een groot probleem is dat hier gebruik wordt gemaakt van motor specificaties die weinig tot niets zeggen over de motor. Er wordt nergens opgegeven hoeveel stroom de motoren mogen trekken. Wat hier als belangrijke specificatie wordt opgegeven is het aantal turns, dat zijn de wikkelingen, van de motor. In de RC auto wereld dit is een bijna standaard iets. Dat komt doordat men hier vrijwel nooit "zwaardere accu’s" gebruikt dan 2S, dat is 7,4V. Hierdoor zijn een aantal andere dingen iets minder belangrijk.

    In jouw geval zie ik een aantal knap grote problemen.

    De eerste is het feit dat je twee accu's in serie zet. Dat is effectief een 4S accu, dus 14,8V!!!!! Dat is sowieso teveel voor de regelaars, die kunnen maar 7,4V (maximaal ongeveer 9V) aan. Daardoor hebben ze het al moeilijk, de grote stroom is echter het grootste probleem, zie iets verderop.
    Je moet de accu's parallel zetten, dan heb je 7,4V en verdubbelt de capaciteit.

    Het tweede probleem is dat de eerste regelaar maar 4A kon verwerken. Dat is echt veeeeeel te weinig, ik kom hier later verder op terug.
    De tweede regelaar kon meer verwerken maar ik begrijp dat je beide motoren op één regelaar hebt aangesloten. In dat geval zal deze regelaar het ook niet volhouden zoals je al hebt gemerkt.

    Dan de motoren. Je hebt gekozen voor 12T motoren. Dat is voor een boot als deze echt absurd. Die motoren maken veel, echt veel te veel toeren. In de specificaties wordt opgegeven dat de motor 32000 toeren draait bij 7,4V. Jij hebt de motor op 2 accu's in serie aangesloten dus draait hij eens zo snel, 64000 toeren!!!!
    Dat is voor een scheepsschroef onmogelijk hoog, zelfs 32000 toeren is al erg hoog. Alleen speedboten zullen dergelijke toeren draaien. Dit is geen speedboot, wel een snelle motorboot. Ik schat zo in dat mogelijk rond de 30km/uur een mooie maximum snelheid is voor deze boot. De echte bootjes mensen kunnen je hier meer over vertellen.

    Nu het grootste probleem. Hierboven schreef ik al over die heel hoge toeren die de motor draait. Feitelijk moet ik schrijven "wil draaien". De schroef is een belasting van de motor die daardoor afgeremd zal worden. Als de motor afgeremd wordt gaat hij langzamer draaien en daardoor meer stroom trekken. Omdat de motor absurd snel wil draaien maar enorm wordt afgeremd door de schroef zal hij heel veel stroom gaan trekken. Als je dan ook nog eens twee motoren op één regelaar aansluit zal dat heel snel te veel worden en vliegt de regelaar in de fik.

    De beste oplossing is andere motoren kiezen, motoren die veel langzamer draaien. Ik zou denken aan motoren met een kv waarde van 1000 tot 1200 omw/min/V. Bij de door jouw aangegeven motoren is er niet één die langzaam genoeg draait. Zelfs de 40T motor heeft nog een kv waarde van rond de 1700 en draait zo'n12000 toeren bij 7,4V.
    Dan krijgt elke motor een eigen regelaar en accu van 7,4V. In jouw geval zou ik kiezen voor de tweede regelaar die hebt gebruikt. Die kan de maximale stroom van een motor goed verwerken. Helaas kan ik het niet voor je uitrekenen omdat nergens het vermogen of de maximale stroom die de motor mag verwerken wordt opgegeven. Dat is een probleem met die auto motortjes.
    De regelaars kan je met een Y kabeltje samen op de ontvanger aansluiten. Die regelaars hebben een BEC schakeling zodat je geen aparte ontvanger accu nodig hebt. Als je een Y kabeltje gebruikt moet je van één van de regelaars de rode draad uit de connector halen en goed isoleren met een stukje krimpkous. Op die manier zal de BEC van slechts één regelaar de ontvanger voeden. Als je beide aangesloten laat zou het mis kunnen gaan, dan zou één van de twee regelaars, in het ergste geval beide, mogelijk kapot kunnen gaan.

    Succes.
     
  6. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Deze motoren zijn totaal ongeschikt voor schepen. Veel te veel toeren! Trekken ook enorm veel stroom.
    Je zou beter je batterijpacks parallel aansluiten (plus op plus en min op min) want anders verdubbel je het voltage 7.4 + 7.4 = 14.8 Volt !!! Dit geeft gegarandeerd rooksignalen.
    De schroeven zeker niet groter dan de diameter van de motor en opletten als je speedschroeven gebruikt, deze vragen meer vermogen.
    Je hebt traag draaiende motoren nodig, deze gebruiken ook minder stroom en hebben een hoger koppel.
     
  7. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    @Ernst Grundmann
    De regelaars WP-880 kunnen op 4s werken en kunnen 2 motoren aan volgens de specs. Maar de motoren zijn totaal niet geschikt.
     
  8. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Bedankt Alex, zal eens gaan zoeken naar zwaardere vaarregelaars die misschien 100A aankunnen. Meten is even lastig zonder vaarregelaar dus is misschien ook even een gok.


    voor de ventilatie heb ik kappen over de motoren gemaakt met een uitsparing voor de koeler en ook wat luchtinlaten. De motoren voelden niet warm aan toen ik een kwartier had gevaren en ik laat waterkoeling even voor wat het is op dit moment. Maar ik had al wel gekeken of ik dat makkelijk kon regelen en heb daar wel ideeën over.
    Maar ik ben ook bang dat het troebele water voor verstoppingen gaat zorgen en dat ik dan ook een probleem heb .

    nog genoeg om over na te denken.




     
  9. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Schroeven zeker kleiner dan 36mm.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk dat Boerssie bedoelt word paralel maar zegt serie.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2024
  11. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Goedemiddag Ernst,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Ik heb mij inderdaad niet gerealiseerd dat de gekoppelde batterij een 4 cell was en dan zijn 12T motoren niet gewenst, aldus de specificaties van de vaarregelaar. Dat moet dan 24T of hoger zijn en daar moet ik dan naar opzoek.

    Stel ik koop weer 1 vaarregelaar: https://a.aliexpress.com/_Evx7EwL met een dubbele XT60 plug, zodat ik weer de 2 accu's kan aansluiten.
    Dan is het limiet 24T of hoger met maximaal 15.000 toeren.

    Stel ik doe 2 moteren 45T met 10.000 toeren: https://nl.aliexpress.com/item/1005...id=2024051104345010113847773864660000630541_1

    Dan zit ik denk ik goed en is het niet te zwaar / vliegt in de fik.
    Of zie ik dan iets over het hoofd?
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zou borstelloze motoren kopen.
    Nu heb ik nooit gevaren en alleen maar gevlogen maar een borstelloze motor heeft een veel beter rendement
     
  13. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Dag Bob,

    De schroeven zijn 3 blads schroeven en zijn 36mm groot.
    En de accu's zijn inderdaad parallel (ik zei serie, maar dat is niet zo), zodat het voltage 7,4 volt blijft.
    Anders brand het geheel inderdaad snel door.

     
  14. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Goedemiddag Bertus,

    Ik heb even zitten kijken en kom dan hierop uit met borstelloze motoren:

    2x 1100 KV en zou 30A ESC bij moeten
    Deze bedoel ik dan: https://nl.aliexpress.com/item/1005..._id=202405110521072591461983745800002582714_6

    2x deze regelaar XT60 40A (dus iets overcapaciteit denk ik) : https://nl.aliexpress.com/item/1005...7cM1IB10&utparam-url=scene:search|query_from:

    En met een Y kabel op 1 kanaal aansluiten.

    Dan zou het kunnen werken?
    Want ik heb hier nog niet eerder na gekeken
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zoals ik al zei ik heb nooit gevaren dus ik kan je daar geen advies in geven.
    De regelaars kunnen met een y kabel maar wel oppassen dat je maar van 1 regelaar de bec aansluit.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.731
    Locatie:
    Woerden
    Dat kan werken maar 10000 toeren lijkt mij nog steeds aan de hoge kant. De bootjes mensen kunnen je daar beter over adviseren. Mijn vakgebied is de elektronica en ik vlieg met vliegende modellen.
    Je kan in het scheepsmodelbouw forum een topic opzetten en dan naar dit topic verwijzen. Dan kunnen de mensen die veel meer van schepen afweten je een goed advies geven.
    Je hebt al geschreven dat de accu's (gelukkig) parallel staan dus daar zitten geen problemen. In dit geval is het simpelweg de veel te hoge stroom die de borstel motoren willen trekken die de regelaars heeft gesloopt.
    Overstappen naar borstelloze motoren kan inderdaad een goed idee zijn. Het enige probleem is dat je dan duurder uit zal zijn. De motoren hebben een beter rendement dat klopt helemaal. Ze zijn naar verhouding ook kleiner en lichter van gewicht.
    Er is wel een heel belangrijk ding, twee borstelloze motoren op één regelaar gaat gegarandeerd mis. Soms werkt het even maar al snel zal het in de soep lopen. De regelaars zijn meestal goed beveiligd en schakelen in zo'n geval uit. Bij sommige regelaars moet je het gas op "0" zetten om het weer te proberen. Andere regelaars moet je resetten door de accu los te koppelen. Lastig als je boot midden op de plas stil valt. Niet doen dus!

    De opzet met borstelloze motoren die je aangeeft zou prima kunnen werken. Toch adviseer ik je om het op het scheepsmodelbouw forum aan de mensen te vragen die daar meer van weten.
     
    Boerssie en Bertus vinden dit leuk.
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Helemaal mee eens ernst.
    Boerssie je hebt alvast een aanzet hoe je verder kan gaan.
    Alles heeft invloed op elkaar.
    Draait je motor minder toeren dan heb je weer een andere schroef nodig hetzelfde geld voor een andere accu (meer of minder voltage)
    Je kan dus niet zomaar iets veranderen.
     
    Boerssie vindt dit leuk.
  18. Boerssie

    Boerssie

    Lid geworden:
    11 mei 2024
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Rijssen
    Bertus / Ernst en Bob, bedankt voor alle tips.

    zal ook op het forum rondneuzen naar andere boten bouwers en kijken welke motoren zij gebruiken.

    Borsteloze motoren met ieder een eigen vaarregelaar en accu en aansluiten via Y kabel (BEC aansluiting van 1 los maken) heeft denk ik de voorkeur met schroeven die kleiner zijn dan de grote van de motor zelf.

    Hopen dat het in de kuip past en anders de zaag erin dan past het altijd.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.409
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Borstelloos is denk ik kleiner dus je zal ruimte overhouden.
    Bij de motortjes staat altijd een kv dat zijn de toeren per volt.
    Daar wil hij altijd naar toe.
    De praktijk bij het vliegen wat als je dat met 0.8 vermenigvuldigde dat je aardig in de buurt van het daadwerkelijke toerental zat mits de juiste accu en prop verhouding.
    Een te grote prop haalde hij dat toerental niet en die wordt dan omgezet in warmte.
    Even in simpele taal uitgelegd.
    Er draait trouwens ook vaak een gedeeldte van de behuizing van de motor mee, daar zal je dan eventueel met inbouwen wel rekening mee moeten houden.
    Nu laat ik het verder aan de ervaringsdeskundige over.;)
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2024

Deel Deze Pagina