vaartijd

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Xearo, 4 feb 2005.

  1. Xearo

    Xearo Guest

    Ik vraag me al enige tijd af hoe lang je kunt varen met een accu. bijvoorbeeld met het conrad bootje en een gemiddelde accu. is het zoals bij autos 10minuten of is het veel langer?
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Xearo,

    hier de papa van de eigenaar van het Conrad bootje :wink:

    Zonder wat nadere info is het natuurlijk slecht op te geven wat de vaartijd zal worden.
    Het hangt er helemaal van af wat voor motor je gebruikt en hoe je vaargedrag zal zijn.
    Wil je een speedboot, met een zware motor: je vaartijd is kort
    Wil je op een wat rustiger tempo varen (zoals je waarschijnlijk met het Conrad bootje zou varen) is de vaartijd al weer langer.
    Zet je een zware motor in je boot en ga je rustig varen (en misschien af en toe even hard, wat dan wel kan) of zet je een licht motortje in je boot (en dan kun je dus niet even wat sneller varen)
    Ook de schroef die je gaat gebruiken is van invloed op het stroomverbruik (en ook op de vaartijd)
    Al dit soort dingen zijn van invloed op de vaartijd. Maar, het is natuurlijk niets anders dan bij een auto: een zware motor en hard rijden: korte rijtijd; een lichte motor en rustig rijden: langere rijtijd, en dat bij dezelfde accu.

    (edit)
    even ter vergelijking:
    m'n andere zoon heeft een Nikko met daarin een heel licht accu'tje. Hij heeft daarmee zo'n 3 kwartier mee kunnen varen voordat de puf d'r uit was. De snelheid is dan natuurlijk niet al te hoog.
    (/edit)

    Wim
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.773
    Locatie:
    Salland
    Ook is van belang de wijze waarop je je schroefas(sen) aan de motor hetbt gezet. Goed uitgericht met een amperemeter, dus zo min mogelijk verlies, kan 20 tot 30% vaartijd schelen!
    Een schroefas en schroefaskoker die goed gesmeerd zijn en exact passen:
    scheelt ook al weer.
    De juiste schroef, passend bij de motor en het meest gunstige toerental.
    Plastic schroef of messing schroef, scheelt ook al weer een paar procent.

    Zo zie je dat er een scala aan factoren van invloed is...
     
  4. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Xearo,

    Je kunt het ook berekenen, dat is dan niet helemaal precies maar je hebt wel een indicatie.

    Als je de boot al hebt kun je de stroom meten die de motor gebruikt met de schroef in het water. Anders moet je even naar de specificaties van de motor zoeken. Stel de stroom die de motor gebruikt is 2A, dan kun je met een 2Ah accu theoretisch gezien 1uur varen. Met een 4Ah accu 2 uur en met een 1Ah accu 30minuten.

    Dus; Vaartijd (uur) = Capaciteit accu (Ah) / Stroomverbruik motor (A),

    Nogmaals, dit is theoretisch. Met deze formule ga je er vanuit dat je constant vol gas vaart. Dus zou je denken dat je nog langer kunt varen, maar dat is niet zo je servo('s), ontvanger (als die op dezelfde accu zijn aangesloten) en eventueel speciale functies gebruiken ook stroom :) . Ook zijn in deze formule eventuele verliezen niet verwerkt en met deze formule ga je er vanuit dat je de accu helemaal leegtrekt wat in de praktijk ook niet kan.

    Groetjes Danny.
     
  5. Thomas Pronk

    Thomas Pronk Guest

    hoe hoger de ampere's, hoe beter :D
     
  6. MAIN

    MAIN Guest

    uuh nee sorry

    dan is je accu alleen maar sneller leeg

    het gaat om het aantal Ah (Ampere-uren)

    grtz MAIN
     
  7. Steef

    Steef Guest

    Ik vaar met mijn model van de Bever van Takmarine met 2 accu's van 12v 7 amp de hele dag en een deel van de volgende. De motoren zijn 2x Robbe 1000, dus een laag verbruik en de schroefassen zijn zelf gdraaid en dubbel gelagerd. De schroef grote is 60mm en de motoren zijn uitgeregeld met een infrarood toerenteller. Dit om de regelaars gelijk te richten, omdat iedere motor niet gelijk loopt. Daarbij kun je op 2 manieren varen. Rustig zoals het in het echt er ook aan toe gaat, of zoals ik ook al gezien heb een Smit Rotterdam of een ferry van ongeveer 2 meter in planee door het water. Het verhaaltje binnen- of buiten water maakt ook weinig tot geen verschil daar ikzelf meer in de rivier vaar met mijn modellen dan in het binnenwater. En dan bedoel ik de angst dat menigeen denkt dat dat veel power kost. Zorg dat je boeltje in lijn staat en alles op elkaar is afgestemd dan kan je met de meeste grote modellen de gehele dag varen. Gr Steef
     
  8. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Met een boot van 125 cm lang en een Hectoperm Motor met 80 mm schroef.
    Accu 12 volt 5.7 Ah kon ik een hele middag varen.
    Als ik ging slepen was het ongeveer de helft.
    Nam naar Vaarshows ook altijd 2 accu's mee Bollarpull was 1900 Gram.

    Nog even een indicatie zonder vertraging mag de Scheepsschroef nooit de diameter van het Motoranker overschrijden.
    Het Motoranker is kleiner als de diameter van de Motor.

    Gr Jan
     
  9. auke

    auke

    Lid geworden:
    8 nov 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoe meer Ampere er uit je accu komt hoe langer je kan varen. dus motoren uitzoeken die de minste Ampere nemen.
     
  10. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    hoi,

    maar als je een motor hebt die weinig amperes trek kun je de klok er haast wel op gelijk zetten dat deze motoren minder ankers heeft.. en hoe minder ankers hoe minder amperes maar hoe minder kracht...

    er zijn natuurlijk ook uitzonderingen op de regel. kijk maar naar mono deca en hexaperm motoren

    gr,

    wouter zzw
     
  11. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    het is heel makkelijk: zet je boot op een plekje waar deze geen kwaad kan en ook geen schade aanricht en vrij kan draaien, zet dan alle functies aan en zet je zender zo dat de motor op volle kracht blijt draaien. stopwatch ernaast en zodra de motor echt heel langzaam begint te draaien zet je de stopwatch af.

    vóila: een mooie minimum indicatie :)

    (echter bij mij is het niet echt slim want ik heb accu's die goed genoeg zijn om iets meer dan 1 uur elk te laten draaien. als ik ze op elkaar aansluit haal ik 2en een half uur, is niet leuk als je er al die tijd met je stopwatch naast moet zitten :))
     
  12. Steef

    Steef Guest

    Daarom heb ik voor de Robbe 1000 gekozen deze trekt weinig amp in vergelijking tot een hecto of deka. Voor de prijs hoef je het niet te laten deze zijn ook dik 60 euries. Een model van 1.25m mijn schip is net geen meter en weegt totaal 37kg. M'n maat zijn model 3.40 meter met dezelfde motoren en een eigen gewicht zonder water in de tanks 130kg gebruikt op 1 dag incluus de pompen om af tezinken 2x 12v 18 amp. Het is maar net wat je bouwt en wat je vaargedrag is. Overgens kan een Robbe 1000 een max schroef aan tot r100. Bij eidere motor van welk merk dan ook zit een schema, houd dit vooral aan. Zit je altijd safe. Gr
     
  13. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Het is inderdaad een goede indicatie, maar niet de minimum indicatie! De schroef draait makkelijker in lucht dan in water. De motor heeft het dus moeilijker als de schroef in het water is, wat dus automatisch betekend dat de stroom hoger wordt.

    Dezelfde test in bijvoorbeeld een bad is een betere indicatie.

    Groetjes Danny.
     
  14. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    er kleeft wel een minpuntje aan, namelijk dat je een klein beetje je tijd verspilt... als ik mijn accu's in serie zet vaar ik gewoon 2 en een half uur door op gemiddeld 75% vermogen :) in die tijd had ik ook wat anders kunnen doen
     

Deel Deze Pagina