Bouwverslag ValuePlanes Miles Hawk Major ZK-ADJ

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Henri Kaper, 22 feb 2024.

1. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Okee ... na veel hobby-onvriendelijke jaren en een verhuizing naar een klushuis, heb ik weer wat rust, een nieuwe hobbykamer en gaan we weer bouwen!

Ik heb in die jaren wel lekker gevlogen met m'n trouwe Big Lift. En m'n eerdere schaalprojecten Koolhoven F.K.41 en Avia BH.1EXP, heb ik opnieuw in CAD uitgewerkt, maar die laat ik nu nog even in m'n computer staan.

Eerst even een bouwdoos, de ValuePlanes Miles Hawk Major, die ik wil afwerken als de Nieuw-Zeelandse ZK-ADJ die deelnam aan de beroemde 1934 MacRobertson Air Race (London-Melbourne).

Miles-Hawk-Major-ZK-ADJ.jpg

De ZK-ADJ was geheel zilverkleurig (aluminiumverf) met rode registratie en zwarte belettering, dus dat wordt Oratex Silver, decals, lichte weathering en een brandstofbestendige laklaag.

Schaal: 1:4
    Spanwijdte: 2,48 m.
    Lengte: 1,82 m.
    Gewicht: 9 tot 10 kg.
    Motor: Laser 180 (had ik al aangeschaft voor de Avia)

Ik ga 'm weliswaar bouwen om in de F4H wedstrijdklasse mee te kunnen doen, maar wil meer inzetten op bouwsnelheid dan schaalzorgvuldigheid. Wat ik op internet aan documentatie heb kunnen verzamelen is ook maar heel bescheiden. Dus het wordt vooral een uitdaging er niet te veel aan te verbeteren, maar een paar dingen ga ik wel anders doen. Ten eerste was de Hawk Major volledig 'sheeted' op de staartvlakken en rolroeren na, dus ik ga romp en vleugels beplanken met 1,5 balsa. Ik ga de geleverde landingspoten waar ik niet zoveel vertrouwen in heb, vervangen door een zelfbouw verend landingsgestel. En de 'broekspijpen' zal ik zelf moeten maken, omdat die van ZK-ADJ een andere vorm hadden. (Dat ZK-ADJ geen flaps had scheelt weer werk.)

hobbykamer.jpg

Hans Rijkuiter, ramses, freekt en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Leuk dat je weer gaat bouwen (we hebben je gemist), en een mooie kist! :thumbsup:

Maak er maar een mooi schaalmodel van.

Dat kost je een (1) keer extra tijd, maar heb je de rest van je (z'n) leven plezier van.

Succes!

jan.

Laatst bewerkt: 23 feb 2024
    Henri Kaper en kvlasblom vinden dit leuk.
  3. dries_neyrinck

dries_neyrinck

Lid geworden:
    14 aug 2013
    Ik heb die ook gekocht... Ik had er ter beoordeling van Value planes het Seagull watervliegtuig gekocht om eens te kijken hoe goed hun ontwerpen zijn, en dat viel me goed mee.
    Maar ik ga hem gebruiken om om te bouwen naar een Miles Magister. Grootste verschil wordt het kielvlak, bovenkant romp achter de canopy etc

Dat ik hier en daar wat opofferingen ga moeten doen ivm schaal is het me wel waard, ik vind die Magister een mooie kist. En de Major an sich niet :koud:

Maar het gaat nog wel ff duren, er is niets te vinden qua bouwverslag op het net van deze Miles. Ik denk dat je een primeur hebt!

kvlasblom en Henri Kaper vinden dit leuk.
  4. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Ik heb vanochtend de doos uitgepakt en het hout en het laserwerk ziet er inderdaad goed uit! :thumbsup:

Smaken verschillen! :cool:

Nee, iemand is me voor ... rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=35903&PN=1&TPN=1

Hans Rijkuiter en kvlasblom vinden dit leuk.
  5. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Prachtig toestel, veel plezier met bouwen!

Johannes

Henri Kaper vindt dit leuk.
  6. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik heb al diverse toestellen van valueplanes op mijn conto staan . Ontwerpen zijn goed .soms moet je goed de tekening raadplegen ,maar zit het logisch in elkaar .

Hans Rijkuiter en Henri Kaper vinden dit leuk.
  7. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    In 1969 deed iets dergelijks (de Hawk Speed Six) mee aan de Nationals, zag ik in de Radio Modeller van juli 1969.

upload_2024-2-24_9-47-47.png

Of is dit nou weer een ander type?

(Ik zat dat nummer even door te bladeren en kwam de foto tegen. Ik heb het ooit ergens besteld, omdat het the construction article van de Percival Gull 4 van Dennis Bryant bevat. Vind ik een mooi ding . . .)

Succes met de bouw!

jan.

kvlasblom vindt dit leuk.
  8. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Laat dat 'even' maar weg . . .

jan.

kvlasblom vindt dit leuk.
  9. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    4 maanden en klaar :beer::yes:

10. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    4 maanden was het plan, maar geen vliegende start helaas, want m'n componentenlijm heeft 3 jaar eenzame opsluiting in een verhuisdoos niet overleefd. :hammer:
    Ik moet even m'n inventaris opmaken en zien wat ik allemaal nog moet kopen.

Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  11. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Leuk die link, de bouwer Edwin is een oud leerling van mij en nu schaalvlieger en jurylid in de UK.
    Zou dat verslag goed blijven volgen, hij gaat er zeker weten iets moois van maken.
    En Henri jij ook veel bouwplezier met dit model is een mooie keuze en ook jij gaat daar zeker iets moois van maken.
    Gr, Ton

kvlasblom en Henri Kaper vinden dit leuk.
  12. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Toch maar even een berichtje plaatsen.
    Ik had een klein begin gemaakt met de bouw, maar toen waren er weer werkzaamheden aan ons huis, waardoor ons bed weer in m'n hobbykamer moest staan.
    En nu zijn er twee jongeren die opvang nodig hadden en in m'n hobbykamer wonen.
    Dus ...

zandloper.gif

13. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Ook deze fase gaat weer voorbij.

Komt goed.

jan.

Henri Kaper en kvlasblom vinden dit leuk.
  14. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    ... maar ik kan nog wel wat digitale voorbereidingen doen. De plaatsing van apparatuur, motor en tank uitwerken. En de decals alvast maken.

Ik had al een zelfbouw verend landingsgestel uitgewerkt in 2D CAD, omdat ik de in de bouwdoos geleverde poten/constructie niet zo 'overtuigend' vond.

landingsgestel.jpg

Hans Rijkuiter, kvlasblom en serge pot vinden dit leuk.
  15. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Hier de ValuePlanes bouwtekening en m'n 3view op elkaar geprojecteerd.
    De staart verschilt nogal. Het richtingsroer laat ik als geleverd, maar het is niet zo'n moeite om de staart wat korter te bouwen ... dan zal 'ie misschien ook iets beter in de auto passen.
    De cockpit-openingen verschillen ook erg, ook met de foto's. Die kunnen ook makkelijk aangepast.

vergelijking.jpg

Hans Rijkuiter en kvlasblom vinden dit leuk.
  16. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Dan nog een ethisch vraagstuk ...
    De ZK-ADJ had een niet-bestuurbare staartslof. Een bestuurbaar staartwieltje is niet schaal, maar wel fijner op het veld. :rolleyes:

Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  17. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Tsja . . .

Wat wil je?

Een 100% score bij schaalwedstrijden, of gewoon een fijne kist om mee te vliegen (en waar je geen wereldkampioen mee wordt . . .)?

Het antwoord bepaalt wat je gaat doen.

(Denk ik.)

(Overigens lijkt het dat de hele configuratie zo is dat je ook zonder bestuurbaar staartwiel nog redelijk kunt manoeuvreren. Of zeg ik nou maar wat?)

jan.

Laatst bewerkt: 26 jun 2024
  18. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Als je het truukje met de staartslof taxiën doorhebt . Dan ben je daar net zo behendig mee als met stuurbaar staartwiel .
    Down rudder Gas en up gebruiken is het devies .

19. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Serge, bedoel je dat je wat minder up geeft, minder druk op de staartslof, als je de staart wilt draaien met gas en rudder?

Ik heb nog wel even de tijd om erover na te denken.

Maar een "100% score bij schaalwedstrijden" gaat dit model sowieso niet halen.

Laatst bewerkt: 26 jun 2024
  20. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Rechtuit is up houden bij zwenken is het rudder,doen en gas naar behoefte om de staart om te krijgen . Is even spelen en oefenen .

Henri Kaper vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina