hallo, Ik heb een vraag, ik heb een motor 6 volt en wil die via een weerstand naar 12 volt accu gaan maar weet niet welke weerstand (kleuren) wie kan mij helpen. groetjes ton
ton van rossum Met een weerstand dat is vragen om ellende. Beter is een regelaar te maken die van 12 naar 6 volt gaat. Maar zonder motorgegevens geen goede uitleg mogelijk Dus gegevens enz enz enz
Ton, dat is zonde, je verstookt in die weerstand alleen maar vermogen op in warmte, en zelfs dat wil je niet teveel in een model hebben, kortom nooit doen, je kan beter op zoek gaan naar een wat oudere regelaar, een welke nog potmeters heeft voor het middenpunt en het max. vermogen, met deze laatste potmeter kan je dan mooi bij volle uitslag de spanning afregelen op 6 Volt naar je motor. Tom Boere
@Tom Boere. Sorry Tom .daar ben ik het niet mee eens van wat je daar uitkraamt.mijn beste. :wink: Als je daar 12 volt op zet blijft er ook 12 volt uitkomen hoor. Het is alleen de pulsbreedte die er door veranderd. :roll: Het toerental motor wordt geregeld door pulzen he [aan en uit] dus En dus niet door spanning hoor
v. Gent, Spijt me voor U maar meet maar eens op de motor met een Volt meter en U gaat het meemaken, de regelaar stuurt een een oplopende spanning uit naar de motor, vandaar dat ik opmerk dat je dan het maximale punt dusdanig kan verlagen dat er niet meer dan 6 Volt uitgestuurd wordt naar de motor, ondanks de 12 Volt voeding op de regelaar !!! Inderdaad gaat dat door het heel snel schakelen van de spanning maar effectief blijft er gewoon een vlakke gelijkspanning over welke in spanningshoogte geregeld wordt door de regelaar. Kortom mijn oplossing werkt 100%, je moet alleen een regelaar hebben met potmeters, de meeste hebben dat inmiddels niet meer. Tom Boere
De potmeter regelaars werken met een regelbare weerstand dus onnodig energie verbruik. De elektronische geven een pulse welke je langer en korter kunt maken maar waarbij de volledige spanning in takt blijft.
Tom Boere Hallo beste een voltmeter: kan dat niet meten want daar is hij te traag voor. Zet er maar een scoop op dan zie je het wel.
Joepie, ik bedoel niet zo'n mechanische regelaar, NEE een gewone elektronische welke instelbaar is via potmeters. v. Gent, is echt wel meetbaar hoor, gewoon aan de motor hangen die meter en gedoseerd gas geven vanaf de zender, U zal zien dat er eev voltage regeling is, dat heel snel schakelen merkt de motor niet.. Tom Boere
de heren hebben bijde gelijk Tom Boere meet de effectieve spanning F.van.Gent meet de maximale spannig
Bedankt allemaal voor jullie reactie, het is een transmissie motor van conrad en de gegevens zijn: 3-6 volt ,10mA, max transmissie belasting 2 cNm,vertraging 916:1 toerental 6_12 omw./per min. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en dat ik verder geholpen kan worden, weet wel 6 volt accu is het makkelijkste maar alles werkt verder op 12 volt dus daarom wil ik hem terug brengen van 12-6 volt
een weerstand van 600 ohm 1watt of een spannings regelaar 7806 met deze lage stroom kan je ook de + en - van een vrij van je ontvanger gebruiken
Ja nu is het niet zo moeilijk meer Een kleinspanningsregelaartje en je bent er . Zo als ik al eerder vroeg: motorgegevens is makkelijker om op te reageren hoor :!: En met [DIT ]stroomverbruik waar praten we eigenlijk over een klein [spanningsregelaartje] dus. Maar iemand anders :die weet wat ik bedoel moet dat maar even tekenenen { schema } DUS :?: Want daar ben ik geen held in :!: en bij voorbaat dank daar dan voor
Het eenvoudigst is inderdaad een klein spanningsregelaartje maar dan 1 van een instelbaar soort bv een LM117. Door een potmeter van 5Kohm aan de instel ingang te hangen kun je de uitgangsspanning regelen van 1,2 tot 25 V. Maar die 25V is natuurlijk afhankelijk van de aangeboden ingangsspanning. Het gedissipeerde vermogen is bij dit type motor ook maar klein dus echt een stilstand verwarming zal het wel niet worden :wink: . Ik heb hier wel een simpel schema maar weet alleen nog niet hoe ik dit hier op het forum kan deponeren :? . Maar als je overweegt een instelbare spanningsregelaar te gebruiken kun je zelfs de motor iets knijpen mocht hij nog te snel lopen bij 6 V. Groetjes Martin
www.imageshack.us ik weet niet of hij de moter regelbaar wilt maken zo ja dan zou ik toch een servotje ervoor opofferen gewoon een standaard servo kost nog geen 10 euro,,
De 7806 en de LM117 zetten gewoon de overtollige spanning om in......inderdaad warmte. Waarom zijn er anders bv de 78S06 die meer vermogen aankan, en waarom moet hij bij maximale belasting op een koelplaat? Het is niet omdat het elektronisch is, dat het automatisch zuinig is.