van A4 foemaat naar A3

In pdf stel ik eerst de zoom in, afhankelijk van of ik wil vergroten of verkleinen. BV 100%. Dan in 't menu Tools/select en zoom kies ik de snapshot tool. Ik scroll dan de pagina zodat ik dat gedeelte wat ik wil printen in beeld heb en klik dan 1x met de tool in de pagina. Als ik dan op print druk zie ik wat er geprint gaat worden en als de afmetingen kloppen met wat ik wil kan ik printen. Als de afmetingen niet kloppen de zoom veranderen.

vroeger als je een poster wou uitprinten dan deed hij dat al automatisch op meerdere a4tjes maar die snufjes van nu? vergeet het maar. je moet er complete omwegen voor afleggen en zelfs dan is de kans er dat het niet echt lukt.

ik heb het ook weleens geprobeert. er zijn programmatjes voor zelfs: pdf merge, pdf scaler, enz,enz.

succes ermee het is mij nog nooit gelukt en laat mijn oom de tekeningen uitprinten met een plotter op zijn werk.

mocht het je wel lukken, dan verwacht ik op zijn minst een uitleg haha ik weet zeker dat er meerdere mensen naar de oplossing uitkijken.

mvg marco

In Acrobat pro kun je toch simpelweg bij print - Page Scaling - Tile All Pages aanklikken...
Simpeler kan het niet Dan houd hij hetgeen geprint moet worden op origineel formaat en print het op A4 (of een andere formaat wat je bij de print setup hebt ingegeven)

Trowens een grote Z/w print hoeft niet zo duur te zijn. Ik moet vaak voor de studie op poster formaat printen, dat doe ik dan in Rotterdam bij action-repro.nl

Dan moet je dus wel Acrobat pro hebben. De meesten zitten toch met de gratis Adobe Reader denk ik. Maar met een beetje handigheid kun je daarmee ook op A4 printen en de schaal pas je aan naar wat je zelf wil.

A3 naar A4

Hoi,

Op je scherm zie je het verschil niet (je kan in/uit zoomen)
Als je gaat printen geef je gewoon aan uitvoerformaat A4, en dan zou de rest vanzelf moeten gaan.

Groeten,
Robbert

Hoi Ron

Die Foxit Reader is net een pro versie. Daar kan echt veel meer mee dan met Adobe. Je kunt bv text en lijnen toevoegen wat later handig is om je A4 tjes uit te lijnen.
Echter de functie die ik gebruik om van grootte tekeningen te schalen en op A4 te printen werkt iets anders dan in Adobe. In Adobe maakt de snapshot tool een copy van datgene wat op dat moment zichtbaar is in 't scherm als je een keer klikt. Omdat 't scherm altijd even groot is kun je hierdoor de zoom gebruiken om te schalen. In Foxit maakt de tool een copy van de hele tekening als je een maal in 't scherm klikt. Bij Foxit moet je dus de zoom gebruiken in 't printvenster en dat is minder handig omdat je daar niet kunt scrollen.

Ik heb de gewone gratis reader gedownload. Het is niet echt editten. Je kunt bestaande lijnen niet aanklikken en veranderen. Je kunt wel zelf lijnen en text toevoegen en die kun je dan wel editten. Er zitten ook rulers en guides in. Is echt een heel verschil met Adobe en ben er blij mee.

Back