van niets naar een bolkow 105

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door akwikkers, 15 feb 2009.

1. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    na wat verwoede pogingen om met purschuim tot een mooie mal te komen (zie ook bouwproject FEAGLE3) een bouwmethode van een amerikaan overgenomen.
    mijn 7,5 cc moskito sport heeft nogal een afwijkende maat vandaar dit zelfbouw project, hoever ik ga komen zie ik wel. naast iets in het vooruitzicht is het ook een leuke tijdsbesteding.

met de ribben aan 1 kant begint het al ergens op te lijken.

op zijn pootjes lijkt het nog meer, maar we zijn nog een eind weg van het eindresultaat.

dddd

de ribben worden opgevuld met een hardschuimenplaat genaamd xps. de platen zijn 2 cm dik en de afstand tussen de ribben is ok een veelvoud van 2. na het plaatsen van het schuim wordt het een kwestie van schuren tot het karton en ik heb de vorm van de bolkow zoals ik hem wil hebben.

2. mixit

mixit Guest

Ziet er zo al mooi uit, laat staan als hij af is !

3. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Cool!!!

Ben heel benieuwd hoe het eindresultaat er uit komt te zien!

Succes!

Groet, Bert

4. Richardcj

Richardcj

Lid geworden:
    18 jul 2004
    Mooi begin.
    Maar waarvan heb je de maat van de ribben?
    Van een ander model overgenomen of van een tekening?

gr Richard

5. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    he Richard, ik heb een tekening gebruikt die ik op het net heb gevonden. hier is een voor-zij en boven aanzicht getekend, niet helemaal op schaal maar met de benodigde vergrotingen heb ik ze goed kunnen linken. voor de finishing touch heb ik van een vriend een berg heli boekjes geleend met veel schaalmodellen van de bo105.

6. Feagle3

Feagle3

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Dat ziet er uit als een goed begin M8 ;-), hoe ga je nu zorgen dat de bolling van de ruit de juiste radius krijgt ?, misschien nog wat ribben bijplaatsen ?

Zou leuk zijn als het weer binnenkort eens wat beter weer word, accu is binnen dus ik kan weer lekker knallen, hoor je gauw weer !

greetz,

Frans

7. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    de eerste 8 ribben van de te plaatsen 44 zijn geplaatst, als ze allemaal geplaatst zijn begint een lang proces van schuren, dit doe ik met een schuurblokje.
    ik heb ook nog een aantal extra ribben voor de neus geplaatst, ik ben hier echter nog niet helemaal content mee dus grote kans dat ik deze nog ga vernieuwen.

nog even een foto met de heli voor de te maken romp, gewoon voor het plaatje

8. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    het schuren kan beginnen, het eerste grove werk doe ik met een schuurmachine, hierna ga ik het fijn schuren met een schuurblokje, door de kartonnen ribben zie ik goed waar ik moet stoppen met schuren en zijn twee identieke kanten goed mogelijk.

9. mixit

mixit Guest

Komt er nog een update?

10. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008

haha Mixit, ik doe mijn best. ik heb me voorgenomen het vooral rustig aan te doen en niets te overhaasten, ik ben inmiddels al wel weer een stuk verder met schuren en de vorm komt er al redelijk in. in ieder geval is deze methode een stuk beter als de vorige.
    het is wel een hels karwei om de hele boel te schuren.
    je moet er van uit gaan dat ik minimaal een centimeter van de XPS buiten de rompmaat het getrokken en deze zal dus moeten worden weggeschuurd.
    met een schuurblokje is hier geen beginnen aan, met een electrische vijl is het goed te doen alleen zijn niet alle plekken goed bereikbaar en moet je HEEEL voorzichtig zijn niet uit te schieten. een bandschuurmachine idem dito, de vlakschuurmachine werkt voor dit nog grove werk nog niet lekker.
    maar geen gezeur over wat niet lukt maar gewoon even doorzetten.
    bedankt voor de motivatie, update is onderweg.;)

11. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    door mixit een beetje gemotiveerd om vanavond weer eens te knutselen. bedankt
    toch de electrische vijl ter hand genomen en zo het grove werk redelijk snel geklaard, met de vlakschuurmachine stukje bij beetje naar de kartonnen ribben toe gewerkt.
    van de week de andere kant nog proberen af te krijgen en dan de achterzijde nog maken en schuren. met een beetje mazzel aan het eind van de weer een heel stuk verder en klaar om de randjes te gaan plamuren.

12. mixit

mixit Guest

Ik vind deze heli gewoon mooi en daarom ben ik benieuwd hoe hij wordt :p

Ik vind hem er nu al gaaf uitzien laat staan als hij klaar is !

13. Feagle3

Feagle3

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Ziet er goed uit m8, het is idd soms even taai en mis je de drive om verder te gaan, ik ben ook weer door onze medeforumgenoten gemotiveerd om verder te gaan, heerlijk om de vooruitgang te zien als je een poosje niks meer gedaan hebt he ?
    De star ranger zit inmiddels in z'n eerste laag verf en ik kan bijna niet wachten om het af te maken en het ding eindelijk in elkaar te zetten,

spreek je snel weer,

gr, Frans

14. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Ook zo"n mooi project! bij deze een abonnementje.

Natuurlijk komt het omdat ik er ook middenin zit. En inderdaad : het spoort weer aan om er weer wat aan te doen.

Succes
    Steven.

15. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008

bedankt steven voor de steun, met wat voor project ben jij bezig?

16. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Laatst bewerkt: 22 apr 2009
  17. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    helaas deze week niet verder gekomen dan twee gladde kanten. de achterzijde moet nog geconstrueerd en geschuurd worden, hierna kan ik gaan plamuren en lamineren.
    eerst even vakantie dus de volgende update laat even op zich wachten.

18. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    inmiddels ook de achterzijde voorzien van schuim.

alles leuk en aardig dat de achterkant nu klaar om te schuren is, maar dat betekend dat ik ook weer moet gaan schuren. weer die irritante fijne stof in mijn haar, kleren en gezicht, het moet maar, het resultaat is er naar.

zo schuren 1ste fase afgerond. nu kan ik beginnen met met glad plamuren van de ribben en beschadigingen. als dit gebeurt is breekt schuurfase 2 aan, ik zie er nu al naar uit.

ik kan bij deze al de vraag gaan posten hoe nu echt verder te gaan. ik heb namelijk geen ervaring in dit soort bouwprojecten en heb jullie hulp toch hard nodig om verder te komen.
    het plan is om na het plamuren en schuren de ramengedeeltes af te plakken en de mal te bespuiten met spuitplamuur, zo krijg ik een egale laag en lichte verdieping waar de ramen moeten komen te zitten.

de ramen, ik heb gehoord dat je deze kan vormen met PET, verkrijgbaar in diverse hobbywinkels.
    ik heb op dit moment geen vacuumapparaat oom dit te doen zoals de vivakmethode.
    is het mogelijk om de pet te plaatsen over de mal en zo de pet te vormen met bijvoorbeeld een fohn, of is dit niet te doen. woe kan mij hier over informeren. gebrijk ik namelijk mij bestaande mal, dan moet ik eerst de ramen maken en daarna pas de spuitplamuur en de verdieping maken.
    tot volgende update!

19. mixit

mixit Guest

Ik ben echt benieuwd !

20. Bonechopper

Bonechopper

Lid geworden:
    19 mei 2008
    Ramen

Ik zou voor de ramen een mal maken en bij Hobby-Inn laten trekken. Met de fohn moet je behalve het goeie kunststof ook de goeie temperatuur zien te krijgen. Dat kost je heel veel materiaal om mee te oefenen.

Mooi project trouwens, iedere BO is er weer 1!

Deel Deze Pagina