Vanquish Extreme Flight F3A (filmpje en helaas crash eind pagina 2)

Discussie in 'F3A' gestart door hendrik, 29 dec 2010.

  1. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Sinds vandaag ben ik in bezit van deze mooie Vanquish. 2e hands, maar als nieuw!

    In eerste instantie ga ik hem vliegen met 3S 2500, 1000 kv Brushless outrunner (130 gram) met een 12x6 prop. Later kan ik er een iets zwaardere setup in doen en op 4 cellen, maar volgens mij is dit een prima setup om heerlijk mee te vliegen. Ik vlieg nog maar een jaar, dus hier ga ik mijn stuurkunsten lekker mee uitbreiden:

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2011
  2. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Gefeliciteerd, leuk goed vliegend kistje, ga je veel lol mee hebben!

    F3A/kunstvlucht is een hele goede leerschool voor iemand die verder wil, die meer wil dan rondjes vliegen. Dit kistje kan nagenoeg alles en vliegt toch vriendelijk, dus een goede keuze!

    Tip:
    inventarisatie-introductiedag-f3a-vliegen

    ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ha, interessant! Ga ik op mijn gemak eens doorlezen. Ook over mixen en dergelijke van zender instellingen moet ik alles nog leren, dus ik hou me aanbevolen. Alle tips, en interessante artikelen zijn hier welkom hoor!
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Het is ongetwijfeld ook wel aan het kleurenschema te zien, maar zo thuis ben ik er niet in, welke versie is dit? de MK I of de MK II?

    Van de eerste versie is bekend dat die een behoorlijke rudder-roll coupling heeft, en je dus een mixer tussen rudder en rol zou moeten aanmaken om dat te corrigeren. Of de MKII die koppeling ook nog heeft, durf ik niet te zeggen.

    Als je dit wil testen, vanuit rechtuit vliegen, rol naar meskant. Geef rudder bij in tegengestelde richting van de rol, om het toestel op hoogte te houden.

    Als hij dan gaat rollen, heeft hij dus die coupling. Dat is met een mixer in je zender op te lossen.

    Uiteindelijk zou je toestel meskant rechtdoor moeten gaan, terwijl jij alleen iets rudder geeft om 'm op hoogte te houden.
     
  5. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Kijk, super! dat is al een goeie tip. Of dit de MK1 of 2 is? geen idee, maar daar ga ik ongetwijfeld achter komen.

    Ik heb nog nooit meskant gevlogen, maar dat zal met deze kist ook makkelijker gaan als met de easycub waar ik eerst mee vloog.
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dit is de V1, de allereerste versie, je hebt nu de V2 met een ander kleurenschema en nog wat aanpassingen.
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dit is de MK1, de 2 heeft een ander kleurschema.
    Bovendien heeft de 2 geprofileerde staartvlakken, tegen platte staartvlakken van
    de MK1.
    Ik heb de 1 ook, prima vliegend kistje alleen wat beperkt wat betreft windsnelheden om lekker te kunnen vliegen.
    En heeft idd wat couplings, wat bij de 2 minder schijnt te zijn
    Veel plezier er mee!!

    gr, Nico
     
  8. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Eerst nog de sleepkoppeling in de nieuwe Kadett inbouwen, en dan snel met deze aan de gang. Uiteraard zal ik weer filmpjes maken!
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Als je nog niets met kunstvlucht gedaan heb, zou ik eerst gewoon gaan vliegen met dit ding. Leg het zwaartepunt niet te ver naar achteren, en geniet van hoe fijn zo'n ding vliegt in vergelijking tot een trainer.

    Als je wat wil gaan spelen.. meskant vliegen vanuit normale vlucht: rudder tegengesteld aan rolbeweging. Dus rollen, tot je merkt dat je hoogte verliest, en dan langzaam rudder gaan geven, in tegengestelde richting van de rolbeweging.

    Als je dit vanuit rugvlucht doet, geldt dat je het rudder dezelfde kant op stuurt als de rolbeweging.

    Dat zijn ezelsbruggetjes, uiteindelijk moet dat automatisch gaan, zou je er niet meer bij na moeten hoeven denken. Bedenk je dat meskant je rudder je hoogteroer is en je hoogteroer je rudder.

    Wil je bv. platte cirkels draaien op je rudder in rugvlucht, iets wat vaak als moeilijk ervaren wordt, een ezelsbruggetje, in rugvlucht stuur je met je rudder de vleugeltip die naar je toe ligt.
     
  10. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Helemaal goed die ezelsbruggetjes. Op mijn 10e (27 jaar geleden) heb ik 1 jaartje met mijn vader gevlogen. Dat was nog in dordrecht bij de Red Eagels. In het allereerste begin is van je af vliegen het makkelijkst, maar ik hoor hem nog zeggen: als je naar je toevliegt en je vliegtuig gaat naar links (voor de kijkers dus), dan stuur je ook naar links om een rechte lijn te houden. Op het einde van dat jaar mocht ik voor het eerst met zijn cesna met rolroeren vliegen, toen hoorde ik het weer: corrigeren naar de kant waar de tip gaat zakken. Helaas stopte hij daarna met vliegen. Afgelopen zomer heeft hij na 27 jaar ook weer gevlogen: toen voelde ik me zijn leermeester. Heerlijk was dat
     
  11. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Heeft er iemand het instructieboekje voor mij? Wellichtkan hij ingescand worden? Ik hoorde en las op het forum over het zwaartepunt, dat zou rond de vleugelbuis moeten liggen??

    Ook zou ik graag de basis uitslagen weten, wetende dat ik beginner met F3A kisten/3d kisten ben.

    Vandaag ga ik de maiden doen van de Kadeet van graupner (sleepkist), daarna kan ik de Vanquisch klaar maken
     
  13. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Heeft er iemand het instructieboekje voor mij? Wellicht kan hij ingescand worden? Ik hoorde en las op het forum over het zwaartepunt, dat zou rond de vleugelbuis moeten liggen??

    Ook zou ik graag de basis uitslagen weten, wetende dat ik beginner met F3A kisten/3d kisten ben.

    Vandaag ga ik de maiden doen van de Kadett van graupner (Zie draadje in ''sleepvliegtuigen''), daarna kan ik de Vanquish klaar maken.

    Even voor de Moderator: ik besef dat ik dit draadje wellicht beter in subtopic ''F3A'' had kunnen plaatsen. Is dit erg, of kan het overgezet worden??
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2011
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
  15. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Deventer
    Ha die Hendrik!
    Je bent al aardig aan het doorpakken, goed hoor! Met dit tempo zie ik je ook al wel verschijnen bij de 1e wedstrijd F3a-C.
    Als je met deze kist gaat vliegen zal je merken dat een goed gebalanceerde F3a trainer heel wat makkelijker vliegt dan een Super Cub ;-)
    Ik ben erg benieuwd naar de datum waarmee je er op het veld verschijnt.

    Ik lees dat je op 3 cellen gaat vliegen. Hou je met de motorkeuze ook rekening met de overstap naar 4 cellen? Het heeft bij wedstrijden een voordeel om wat overschot in vermogen te hebben. Dit om de verticale figuren in het programma goed te kunnen vliegen.

    De setup van mijn Fliton Element 30 is de volgende:

    4S 3000 mAh lipo's (20C is al voldoende, maar iets meer schaadt niet).
    Turnigy SK 4240 750KV motor
    Turnigy 50A regelaar met 3A Bec (een 40A zou het bij de stromen die er lopen ook wel uithouden).
    De prop is iets om mee te experimenteren, maar ik heb er al sinds jaar en dag een APC-E 12x8 op zitten.
    Ik vlieg heb met 4 Corona digitale servo's, maar er zijn een veelvoud aan geschikte servo's te vinden. 2 kg stelkracht bleek genoeg voor de E30.
     
  16. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hey Henk,

    Wedstrijden vliegen is nog wel wat voorbarig. Eerst eens goed leren vliegen, en daarmee gebruik ik voorlopig mooi de setup uit de easycub, dan kan ik altijd nog zien. Wellicht een keer de setup uit de kadett overzetten om te zien hoe dat gaat, maar zover is het nog lang niet. Ben je vanmiddag toevallig ook op het veld in Olst? (invliegen kadett) Dan neem ik de Vanquish even mee.
     
  17. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hey Henk,

    Wedstrijden vliegen is nog wel wat voorbarig. Eerst eens goed leren vliegen, en daarmee gebruik ik voorlopig mooi de setup uit de easycub, dan kan ik altijd nog zien. Wellicht een keer de setup uit de kadett overzetten om te zien hoe dat gaat, maar zover is het nog lang niet. Ben je vanmiddag toevallig ook op het veld in Olst? (invliegen kadett) Dan neem ik de Vanquish even mee.
     
  18. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Wat betreft zwaartepunt, de handleiding is een leidraad, over het juiste zwaartepunt zijn boeken vol te schrijven. Qua trimmen wees Bram Dees mij enige tijd geleden op de trimmethodes van Brian Hebert, genaamd 'triangulation trimming', die mij heel goed zijn bevallen, ook op een kist waarbij de instelhoek niet instelbaar is. Het werkt in mijn ervaring erg goed om met een voorlijk zwaartepunt te beginnen en dan aan de hand van meskantvlucht uit te zoeken waar het naar toe moet.

    http://members.shaw.ca/patternwestnews/TriangulationTrimming.doc
     
  19. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Dank u!
     
  20. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Dit is inderdaad de V1, zoals mensen hier reeds vertelden is de stabilo "airfoiled" bij de nieuwe. De positie van de vleugel ten opzichte van de stab is ook volledig anders (vleugel hoger) om de couplings eruit te halen. Het landingsgestel is bij de nieuwe carbon etc.

    Ik heb zelf ook de V1, ondertussen een 4-tal jaar / heel wat vluchten oud.
    De kist is ideaal om acro aan te leren. Hij vliegt heel wat strakker dan de meeste extra's of andere kistjes die er op de markt zijn waar de meeste mensen acro mee leren vliegen, ook in iets wat meer wind doet hij het beter dan die andere kisten.

    Qua setup etc, het is moeilijk om voor de V1 een perfecte afstelling te verkrijgen.
    Zoiezo is dit al moeilijker bij een kleine kist door de grotere snelheidsvariatie, maar doordat er wel wat couplings in die V1 zitten maakt het het allemaal wel wat moeilijker.
    Het beste probeer je hem hem natuurlijk gewoon af te stellen op F3A vliegsnelheid met kleine uitslagen. Probeer vooral niet te traag te willen vliegen want 3S geeft echt heel weinig power voor F3A (ikzelf vlieg op 4S).

    Ik heb deze zomer enkele vluchten met de V2 gevlogen en die is echt perfect.

    Je zelf wat 3D met de vanquish(al is hij er niet voor gemaakt). Wel is hij super stabiel in inverted harrier en is hij dus ideaal om perfect inverted harrier aan te leren.

    Filmpje uit de oude doos: http://www.3dcollege.be/videos/Vanquish_big.wmv


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina