Vbar 4.0 - Cyclic Ring vs. mechanische uitslag

Welke instelling is beter - en waarom?

1.
Cyclic ring @ 70, geen binding, cyclic pitch + en - 12.5 graden (gemeten in setup mode bij 0 graden collective)

of

2.
Cyclic ring @ 60, geen binding, cyclic pitch + en - 11.0 graden (gemeten in setup mode bij 0 graden collective)

De cyclic gain is ingesteld op 84, volgens de Geometry Tool op Vstabi.de

-Patriek

Laatst bewerkt:
Het hangt af van je heli en skills.
Brandstof? Niet dan zou ik 11 graden pitch gebruiken.

Geen hardcore 3D vlieger?
Sowieso 11 graden max gebruiken

Cyclic ring is gewoon een persoonlijke voorkeur die je moet testen.

Dankjewel voor je antwoord Walter :)

Het betreft hier een T600ESP, welke in een schaalromp gaat.

Ondertussen heb ik begrepen dat ik NOOIT de cyclic ring moet gebruiken om de cyclische uitslag te beperken, alleen om te voorkomen dat er geen binding ontstaat.

Ipv Cyclic Ring, pas je de "roll rate" van de helikopter aan via Agility. De Agility kan nooit de cyclic ring overschrijden, maar wel het maximaal aantal graden gebruiken wat nodig zou zijn om de Agility instelling te bewerkstelligen.

Ergo; stel in voor maximaal zonder binding, pas de Agility (hoe snel de heli rolt) aan aan je vliegstijl.

Bron 1

Bron 2

Om aan de voorgestelde 11 graden te komen (en die 11 graden heb ik vaker gelezen -ik begreep alleen niet WAAROM) moet ik mn Cycic Ring op 57 zetten. Vbar werkt optimaal als de waarde boven de 60 ligt, of beter, tussen de 70 en 80.

Bron 3

Ik probeer de Vbar en zn werking te begrijpen, en niet blind in te stellen wat er wordt gezegd. Dus als er nog meer uitleg is, of een betere uitleg, of een correctie van mijn interpretatie hoe de Vbar werkt, dan hoor ik dat graag!!

-Patriek

Jouw beschrijving van een cyclic ring is van een heli MET flybar.
Daarin pas je gewoon de ATV's aan om je uitslag te beperken.
Maar in de VBAR setup moet je gewoon de ATV's naar 100% brengen in de VBAR door je ATV's aan te passen. Anders kloppen de correcties niet.

Je hebt dus nu geen mogelijkheid om je maximale uitslag te beperken.
De agility bepaald hoe snel je stuurt (alsof je lichtere en zwaardere paddles gebruikt) maar niet hoe ver. De effecten van een swash uitslag met een FBL heli is veel heftiger. Je zit eerder aan de limieten van je heli/motor ipv de swash dan met een Flybarred heli. Zelf heb ik de Cyclic ring van 80 naar 70 gebracht omdat ik zo hard kon sturen dat ik mijn motor dood trok. (ik had ook een hoge agility).

In jouw geval maakt de Cyclic ring een stuk minder uit als je schaal gaat vliegen omdat je de agility toch vrij laag hebt voor een rustig en natuurgetrouw vlieggedrag. Je zal waarschijnlijk nooit aan de grenzen van de swash komen.

Met schaal moet je tussen 10-11 graden pitch gaan zitten. (eerder 10)
Met ongeveer 5 graden hover je al.
Met 12 graden pitch trek je de romp bijna kapot met een full climbout als je motor niet oververhit.

Ik zou starten met 10 graden pitch Cyclic op 70 en agility laag.

Eigenlijk komt het hier op neer: Cyclic ring zo hoog mogelijk(geen binding, geen bogging) en dan de algemene snelheid afstellen met de Agility.

Cyclic gain bepaalt alleen de crispyness van de heli.(de kop)

Back