Als regel wordt de nominale spanning van accu's gespecificeerd bij 20% van de capaciteit. Ik neem aan, dat dit voor Li-accu's ook geldt en dat betekent, dat bij 11,1 Volt er nog maar 20% van alle milliAmperes over is. Tadango is dus nog optimistisch met z'n 30 %.
Nu weet ik niet hoe de ontlaadcurve van een LiPo is bij relatief lage belasting, maar ik zou mijn accu-alarm ook op 11 Volt instellen (of de hoogst mogelijke waarde als de zenderinstellingen niet tot 11 Volt gaan).
Voor de zender is 9 Volt een veilige waarde, waarbij ook het zendvermogen nog redelijk is. LiPo's mogen eigenlijk tot 2,5 Volt per cel worden ontladen voordat er schade optreedt, dus de 3 Volt per cel voor aandrijfaccu's is aan de veilige kant. Met deze gegevens zou je dus je accualarm met een gerust hart op 9 Volt kunnen instellen, wat overigens ook voor Ni-accu's een goede waarde is. Het is alleen de vraag hoe veel tijd je daarna nog hebt om het model veilig te landen. Ook gaat de levensduur van de LiPo achteruit als je de laatste milliAmperes er uit probeert te persen.