Hallo allemaal,
Tja, vroeger waren de auto's van hout en de chauffeur van staal !!!
Zijn gereedschap was een hamer, een bahco, een wielsleutel, een krik, een nijptang en een rol ijzerdraad.
Dat was zijn gereedschap waar hij het mee moest doen.
Airco of stuurbekrachtigng had men nooit van gehoord, er zat nauwelijks een goede kachel in de vrachtauto.
Een gesycroniseerde versnellingdbak, hmmm, nooit van gehoord, gewoon dubbel klutsen.
Als er een brandstofleiding knapte, boog je deze dubbel en sloeg deze plat en dan reed je gewoon verder op 5 cilinders, dan kon toen nog, wel veel rook, maar ja je kon gewoon doorrijden en thuiskomen of naar de dichtbijzinde daeler rijden voor een nieuwe brandstofleiding.
Brandstofleidingen gaan tegenwoordig nauwelijks meer stuk, terwijl de druk 4 tot 5x zo hoog is als vroeger.
Hoezo tachograaf, gewoon een werkboekje waar je mee kon sjoemelen, gewoon 14 tot 16 uur rijden per dag.
Navigatie, hmmm, een oude landkaart die niet up to date was.
File, nooit van gehoord !!
ABS, EPS, Crouse Control, nooit van gehoord
Begrenzer, wat was dat, je reed gewoon plankgas, 115, 120km.
Levengevaarlijk achteraf natuurlijk, want de remmen waren vroeger niet zo goed als nu !!
Maar toen was het ook nog niet zo druk op de weg hé !
Vroeger was het hard werken, maar niet zo veel stress als tegenwoordig, men wordt tegenwoordig de hele dag in de gaten gehouden door GPRS en alle andere systemen van de zaak.
Vroeger reed je van de zaak weg en kwam pas terug als men de lading had geladen of gelost, soms belde je de zaak als je leeg was voor retourlading, geen retourlading, gewoon leeg naar huis !!!
Dat was nog eens autorijden, dat tegenwoordig niet meer !!
Zoals vroeger, dat gaat nu niet meer lukken, een klein foutje in de elektronica, einde verhaal, de boordcomputer is gelijk overstuur !
Leeg terugrijden, dat is al helemaal uit den boze !!
Tegenwoordig geen contact opnemen met de zaak, nou dat gaat niet lukken, dan belt, mailt of sms't de zaak zelf wel.
Dus of het tegenwoordig nog leuk is hmmmm, ik weet het niet, ik zou gek worden van al die files, al die kastjes in de cabiine en al die stress !!
Maar het is nog steeds een mooi vak, als is het niet meer zo vrij als vroeger.
Wat ik nu ga zeggen, daar is de jeugd niet blij mee denk, maar hopelijk willen jullie mij dat vergeven, hahahahaha !!
Tegenwoordig zijn de vrachtauto's van staal en de chauffeurs van hout, hahahaha !!
Bij het kleinste probleempje/storing kan tegenwoordig de chauffeur zelf helemaal niets meer doen !!
Tja, wachten op hulp !!!
Nou, dit wilde ik even kwijt, als dit geen nostalgie is dan weet ik het niet meer !!!