De laatste jaren is er een en ander gewijzigd mbt regelgeving RC vliegen in het kader van de Europese dronewetgeving. Weet iemand hoe lijnbesturing in deze regelgeving past ? Wordt het überhaupt als "remote piloted aircraft system" (RPAS) beschouwd ? Wordt het beschouwd als "tethered drone" (multicopter met een verbinding met een grondstation met batterij en dus gelimiteerde vliegruimte) ? Is er een verschil tussen NL en BE ? In mijn geval dan: hoe is de benadering specifiek in België ? Ik vind niet meteen info op de website van VML.
Volgens mij is deze discussie, weliswaar met een andere insteek al uitvoerig besproken echte IMHO zonder een eensluidende uitkomst. Ka e.e.a zovlug niet vinden.
Zoals ik de regels interpreteer (disclaimer: ik ben geen jurist): - Valt lijnbestuurd vliegen tot 1 kg NIET onder de EU UAS regeling en is dus vrij van EU UAS regels. Zie https://www.easa.europa.eu/en/faq/132034 . - Landen kunnen landspecifieke eisen aan toevoegen aan de EU UAS regeling. Dit is in Nederland in de nieuwe Regeling modelluchtvaartclubs of -verenigingen niet gebeurd. Dit zou, mijns inziens, dus betekenen dat voor LB tot 1 kg geen A1/A3 vliegbewijs of exploitantnummer nodig is. Mijn vragen mbt LB-vliegen gesteld bij de de internetconsultatie in 2023 mbt Regeling modelluchtvaartuigclubs of –verenigingen werden echter niet beantwoord in het consultatieverslag, zie https://www.internetconsultatie.nl/regeling_vergunning_modelvliegverenigingen/b1 Ik ben niet bekend met de situatie in Belgie.
Bovenstaande link maakt al veel duidelijk: een lijnbestuurd vliegtuig wordt dus wel degelijk gelijkgesteld met een "tethered UAS", met alle mogelijkheden en beperkingen die daar bij horen. Bedankt!
In België zijn we in modelluchtvaartclubs toch relatief vrijgesteld van de "drone-regels"? Nu ja, we vallen er wel onder, maar alle modelvliegtuigen mogen worden geëxploiteerd in subcategorie A3, met inachtneming van de in de verordening gedefinieerde operationele beperking. Nieuwe "ready-to-fly"-modelvliegtuigen (verkocht als een compleet systeem) die na 1 januari 2023 zijn gekocht, moeten een C4-klasse-identificatielabel hebben als ze binnen de categorie "open" moeten worden gebruikt. Dit label zorgt ervoor dat het vliegtuig wordt geleverd met de juiste instructies van de fabrikant. De eis voor C4- etikettering is niet van toepassing op particulier gebouwde (of geassembleerde) modelvliegtuigen. (info: https://www.flytovml.be/nl/page_eu-vordering-drones_507.aspx en https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/categorie-open ) Ik citeer verder nog van https://mobilit.belgium.be/nl/luchtvaart/vliegen-met/drones-uas/categorie-open/piloot Modelluchtvaartuigclubs en -verenigingen: Leden van modelluchtvaartuigclubs en -verenigingen mogen met UAS of modelluchtvaartuigen vliegen tijdens clubactiviteiten zonder een opleiding te hebben gevolgd. Ze moeten echter wel voldoen aan de opleidingsvereisten die zijn vastgelegd door de modelluchtvaartfederaties en de clubs. Voor alle vluchten die niet binnen de activiteiten van de club vallen moet een modelluchtvaartpiloot echter wel de opleidingsvoorschriften hierboven volgen.
Ik wou vooral weten wat er kan en niet kan specifiek mbt lijnbesturing. Deze tak van sport wordt nog raar of zelden in clubverband beoefend.
Dan moet je toch eens tot bij https://www.mach-vzw.be/ komen in Herentals , altijd welkom Groeten Jef
Dat weet ik Jef, en zeker bedankt voor de uitnodiging. Ik ben lid van Royal Broken-Wings in Willebroek. Daar beoefent niemand nog CL. Het CL weekend bij MACH in juli staat al een paar jaar op mijn agenda, maar is er omwille van vakantieplannen nog niet van gekomen. Ik moet er volgende zomer toch maar eens werk van maken.