Verbod op vliegen met drones??

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Paul Siemons, 14 nov 2014.

1. Paul Siemons

Paul Siemons

Lid geworden:
    16 sep 2002
    Politie wil drones uit de lucht halen uit vrees voor botsing met heli

De federale politie vraagt *alle politiekorpsen om drones uit de lucht te halen, uit vrees voor een botsing met een politiehelikopter. Ook minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) benadrukt dat vliegen met een drone nog altijd “verboden” is, zo berichten Het Nieuwsblad en De Standaard vrijdag.

Politie wil drones uit de lucht halen uit vrees voor botsing... - Gazet van Antwerpen

2. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Als ik youtube bekijk vind ik het helemaal niet gek... jammer dat enkele idioten het weer mooi verpest hebben.

3. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als ik de filmpjes zo eens bekijk, dan krijg ik de sterke indruk dat "enkele" niet het juiste woord is....

Groet, Bert

4. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Was laatst op de Grote Markt in Delft, en daar zag ik een Phantom rondzoeven.
    Gewoon boven mensen en terasjes. Ik sprak de piloot aan maar begon in het frans terug te lullen.(en dat versta ik nie) Uiteindelijk was er politie bij maar de Phantom verdween in de rugzak en konden ze gaan.

5. frankmim

frankmim

Lid geworden:
    14 sep 2009
    Tsja, misschien moeten ze in Belgie dan ook maar fietsen verbieden aangezien we er ook voor kunnen vrezen dat deze fietsen in botsing kunnen komen met de politie wagens......:yes:

Nu ben ik geen drone piloot (alleen een beetje indoor dan ;)), ik heb echt niets met die dingen, en ja, er zijn inmiddels een hoop idioten met die dingen in de weer (natuurlijk ook serieus volk maar daar hebben we geen last van). Misschien is het vliegen met die dingen gewoon te makkelijk geworden?

Binnen de bebouwde kom vliegen mag domweg niet. Treed daar dan tegen op en laat de rest gereguleerd vliegen.
    Nie moeilijk nie, moet in NL ook beter geregeld worden.

6. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Ja, je hebt gelijk, maar het zijn vooral defilmpjes van de idioten die op youtube opduiken. Je kan tegenwoordig geen historische locatie meer bezoeken of vliegen "drones" om je oren. Tower van Londen, toren van Pisa, Eiffeltoren...
    Het is te makkelijk geworden. Je moet er niets voor kunnen en is ideaal voor "instant result" zoals de nintendo-generatie het graag wenst.

7. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    het is ook een hype natuurlijk... foto's nemen van de eifeltoren... Iedereen in Parijs trekt wel 100 foto's en wil altijd wel eens een ander perspectief... en met een multirotor kan je natuurlijk direct foto's nemen dat anderen "nog niet" kunnen. echter indien men zo verder doet veronderstel ik dat dit idd ingeburgerd wordt en dan gaan ze op zoek naar nieuwe uitdagingen...

Ikzelf vlieg ook rond met een f450 met zenmuse eronder... neem ook die beelden, vlieg ook waar het niet mag... maar nooit in het hartje centrum, of waar er echt veel volk is of gevaar. ook nooit zeer hoog of ver van me af( 50/75m is meer dan voldoende ver voor mij) Maar je moet er je verstand bijhouden is mijn mening...

En dat het makkelijk is om met een multirotor te vliegen "JA" iedereen kan het zeer vlug leren...
    Maar als rc piloot weten de meesten ook wel de gevaren, uitvallende motor,... bij een crash de propellor vervangen,.... de "regular guy" zal zijn prop waarschijnlijk verder gebruiken of een plakkertje erop kleven...
    en daar zit het probleem ook wel volgens mij...

En wat het filmen betreft... ja het is verboden, maar iemand met een statief van 2/3 meter hoog met stoel en weet ik veel van camera erop met een lens van hier tot in tokio... dat mag wel... tjach. wat en waar je filmt is natuurlijk het punt volgens mij:p

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tsja... Er zijn twee soorten van "waar het niet mag"....

De soort "waar het niet mag", omdat regels nu eenmaal regels zijn, en de soort "waar het niet mag", omdat gezond verstand dicteert dat het nu eenmaal loeistom is om daar te vliegen....

Als iedereen die tweede soort ZOU hanteren, hadden we de eerste soort niet nodig.

Helaas heeft niet iedereen voldoende gezond verstand, en dat is precies de reden waarom de eerste soort in het leven geroepen wordt, en steeds krachtiger gehandhaafd MOET worden.

Het vervelende van de twee soorten t.o.v. elkaar, is dat de eerste soort bewerkstelligt dat de basis van de tweede soort, het gezond verstand, stervig ondermijnt (hetzelfde principe als in: "Ik rij in een Volvo, dat zijn veilige auto's, dus ik hoef niet op te letten in het verkeer" of "Ik heb ABS, dus ik kan gerust als een debiel rijden in regen, ijzel en andere gevaarlijke omstandigheden", of "ik heb airbags in mijn auto, dus het is OK om te bumperkleven").

Men redeneert domweg dat als het in de "speelgoedwinkel" te koop is, dan is het blijkbaar OK. Precies hetzelfde argument wat iedere agent van iedere puber hoort die met een minibike van de straat geplukt wordt.

Naar mijn mening, zou men drempels in het verkooptraject op moeten werpen, waardoor degene die er aan begint, zich beter bewust wordt van waar hij mee bezig is, of aan gaat beginnen.

Zo niet, dan zal vroeg of laat de consequentie zijn dat het domweg zwaar aan banden gelegd gaat worden.

Maar goed, dat is slechts mijn eenvoudige mening, wie weet zit ik er wel helemaal naast....

Groet, Bert

9. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dat was toen ook zo`n hype, nu zie je nauwelijks meer. Streng handhaven en een forse boete en de lol is er snel vanaf.

10. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Tja, naar mijn weten is het nog steeds verboden om hier in België buiten erkende clubvelden te vliegen. Of dit nu een fixed wing, heli of multi is.
    Alleen weet men niet goed wat te doen met elektro "speelgoed" met een startgewicht onder de 1kg.

Nu, of ik kom niet op de "juiste" plaatsen, of het zijn maar enkelingen die hier in BE vliegen. Want buiten 1x deze zomer iemand op het strand in Wenduine heb ik nog niemand zien vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  11. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Hebben ze niks beters te doen? Het bericht klinkt ook een beetje als "wij hebben er last van, dus mag het niet". Niet echt een goede insteek voor een veiliger samenleving. Kunnen ze die heli's niet uitrusten met 2.4GHz jammers? Het zijn toch 9 v.d. 10 keer DJI Phantoms en als ik 't goed begrijp dan vliegt zo'n drone naar huis bij signaalverlies en is het acute gevaar geweken :)

Martin

12. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Zo'n DJI mischien wel, maar "speelgoed" vermoedelijk niet.
    En hoe bepaal je het bereik wat zo'n jammer moet hebben?
    Wat gebeurt er, als de politie heli in de buurt van een modelvliegclub komt (waar ook tegenwoordig vrijwel alles op 2.4 gieg vliegt)?

Daarnaast: ook in Nederland zijn heel veel zaken verboden, domweg omdat de politie er "last" van heeft: Een radar detector? verboden, want de polite kan je niet meer bekeuren als je je op die plek waar de camera staat aan de snelheid houdt, DUS het zit de polite in de weg. Je trekhaak die het nummerbord ook maar 3 cm overlapt zelfs zonder de leesbaarheid aan te tasten? verboden want het maakt flitsfoto's juridisch discutabel.
    Je rijbewijs niet bij je? Ook al heb je verdere identificatie bij je, het is strafbaar, omdat oom agent naar zijn in de auto ingebouwde internet moet lopen om na te trekken of jij wel een rijbewijs hebt....

Dus ja, blijkbaar is het de norm, om alles wat het leven van een politieagent lastig maakt zonder dat het op zich consequenties voor de openbare orde of veiligheid heeft, toch maar domweg te verbieden....

Groet, Bert

13. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Nou Brutus, beetje ongenuanceerd is het wel :rolleyes:
    Je mag óók met radardetector niet te hard rijden. Dat hebben we samen afgesproken omdat dat onveilig is. En dat ding is niet verboden omdat je het de politie moeilijk maakt, maar om te voorkomen dat er (veel) te hard gereden wordt door mensen met zo'n ding aan boord, die dan na een waarschuwend piepje op de rem gaan staan. Hoezo onveilig...

Op de rest van je opmerkingen ga ik maar niet in, dit draadje is hiermee al teveel vervuild. We zullen het maar bij modelvliegen houden :cool:

14. Paul Siemons

Paul Siemons

Lid geworden:
    16 sep 2002
    Als nu iedereen zich eens aan de regels zou houden en op erkende modelluchtvaartvelden zijn hobby uit gaat oefenen: daarbuiten verboden !!

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat het ongenuanceerd is, is jouw mening. Ik heb politie agenten in de familie, en stel slechts dat het is zoals het is, omdat ook die gasten er geen doekjes om winden, dat een heel aantal regels puur en alleen bestaan omdat het onderwerp van die regels het werk van de politie "lastiger" maakt, waarbij de hoeveelheid last feitelijk niet in verhouding staat tot de zwaarte van de maatregel.

Je argument over het gevaar van mensen met een radardetector die plotseling op de rem gaan staan is naar mijn persoonlijke ervaring behoorlijk KUL: Iemand met een radardetector rijd BEWUST te hard, en gaat alleen op de rem staan als hij te hard rijd, en als er dan iemand zo dicht achter zit dat het gevaar oplevert, is die tweede persoon nóg fouter: bumperkleven EN te hard rijden. Ik heb weinig medelijden met mensen die stom doen in het verkeer (te hard rijden) en ik heb nog minder medelijden met mensen die nóg stommer doen in het verkeer (achterop de bumper van een snelheidsovertreder gaan hangen).

Maar helaas, zoals het nu is, gaan zelfs mensen die niet te hard rijden in paniek op de rem staan als ze een camera in de berm zien... DAT is pas onveilig. Kun je hoog en laag beweren dat je niet hoeft te remmen als je je aan de snelheid houdt, maar voor heel veel mensen is dat een reflex, een instinctieve reactie, en die zijn nu eenmaal heel moeilijk te onderdrukken.
    Het was notabene laatst nog in het nieuws dat de politie besloot in de spits te gaan flitsen, en alleen al het langs de kant zien staan van de flitscamera's leidde tot een volledig vastlopen van het verkeer. Heb je in de spits wel eens iemand een snelheidsovertreding zien maken? Toch ging iedereen op de rem staan!

Let wel, ik bestrijd niet dat te hard rijden gevaarlijk is, want dat is het.
    Maar van iemand die mij op een 80 km weg met 120 voorbij komt, verwacht ik tenminste nog dat die op de rem gaat als er een camera staat. Ergo: ik volg zo iemand niet (ga dus niet óók met 120 km op zijn bumper hangen), en als ie remt, gebeurt dat dus op veilige afstand vóór mij. Niks aan de hand: als hij zijn leven en/of bankrekening in gevaar wil brengen, ben ik daar in ieder geval niet bij betrokken.
    Maar van iemand die rustig 80 km/u voortsukkelt, zich niet 100% bewust van of hij nou 78 km/u of 83 km/u rijd, en die wakker schrikt van een camera-achtig silhouet in de berm en vol op zijn rem gaat staan, verwacht ik dat NIET. En toch is mij dat alleen al in het afgelopen jaar al een keer of drie overkomen. Ondanks dat ik een rustige rijder ben en voldoende afstand houd, levert het wel een vervelende schrikreactie bij me op. En eerlijk is eerlijk, ik heb zelf ook wel eens op de rem gestaan als ik dacht wat te zien, terwijl ik zelden of nooit te hard rijd (3 flitsen in de afgelopen 15 jaar, hoogste overschrijding 7 km/u). Dat is gewoon een instinctieve reflex blijkbaar, ook voor mij.

Te hard rijden mag niet, is gevaarlijk. Helemaal mee eens! Maar de handhavingsmaatregelen leveren minstens evenveel gevaar op.
    Ik woon vlak bij een weg die een beetje als dodenweg bekend stond, en daar word al zo lang ik er woon, heftig geflitst, zonder ook maar enig merkbaar resultaat v.w.b. het aantal doden. De gemiddelde snelheid liep wel terug, het aantal doden niet!!! Dat liep pas terug nadat de weg-inrichting aangepakt werd d.m.v. mini-rotondes etc.etc.
    Dan is naar mijn mening, camera's dus duidelijk NIET effectief, en het radar detector verbod alleen maar "een verbod op belasting-ontduiking". Niet meer en niet minder.

Toch volhard "het gezag" in het oeverloos blijven flitsen, en zie je mensen bij 75 km/u toch vol in de remmen duiken als er ergens een auto geparkeerd staat waar het niet gebruikelijk is dat daar een auto staat....

Buiten dat, mijn vorige post was niet meer dan een respons op Martin7812, die stelde dat blijkbaar "wij hebben er last van, dus het mag niet" hier opgeld maakt, en ik beaamde dat slechts. Niet meer, niet minder.

Groet, Bert

16. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Als dat nu eens waar kon zijn.....
    ( en dan ook nog verplicht lid van een overkoepelend orgaan, of zeg nu iets heel doms) ;-)

17. Dickie

Dickie Guest

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Nou, ze hebben in ieder geval veel lol !

19. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Ik heb eerder filmpjes van dit stelletje ijkels* gezien. Geen beste reclame voor de modelvliegers.
    Niet eens goed kunnen starten, te vroeg van de grond trekken wat de kist kost. Zelfs een Jet!
    Niet eens een nette landing kunnen maken. Alleen gas dicht en naar beneden dat ding. De modellen klappen of met een veel te grote snelheid tegen de grond of worden zo ver uitgemolken dat ze uit de lucht komen als een rot appeltje. 8O
    Een gespleten houten propeller weer lijmen en met dusctape weer aan elkaar zetten. :evil: :evil:
    Een dooie rotte snoek door de lucht slepen en op het terrein van de buren dumpen. :evil:
    En nog veel meer van die belachelijke ongein. Helaas maar dit soort figuren bestaan ook en daar zullen we mee moeten leven.

(* Niet te verwarren met de vruchten van de Eikenboom de eikel.)

20. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    En toch lijkt me lid zijn van deze club een stuk gezelliger als een paar van
    die zure kwasten die zichzelf erg serieus nemen.

U kent ze wel.. ze denken dat ze met hun rc vliegtuigje plaatsvervangend 1:1 747 piloot zijn, met bijbehorend ego

Even wat duidelijker maken...

Heren.. ( en dames )... het is maar speelgoed.. ook een 5000 euro kostende turbine toestel , heeft nog steeds geen enkel ander nut als "vermaak".
    Zelfde als een 100 euro kostend zwevertje, of 30 euro action-drone

De één heeft een motor.. de ander een bijvrouw.. nog een ander speelt met vliegtuigjes ( of auto'tjes.. of bootjes.. treintjes... )
    Iets met big boys en hun toys...

Deel Deze Pagina