verbrandingskamer

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door wpkees, 27 jan 2009.

  1. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    Hoi ben ik weer van weg geweest

    Ik heb me de afgelopen week bezig gehouden met het up date van mijn verbrandings kamer
    Na het aantal jaar draaien van mijn turbine was mijn binnen pot van mijn verbrandings kamer gaan uit zakken
    [​IMG]
    Door de hoge temperatuur is het material gewoon op.
    Op dat moment was mijn EGT 670°c bij 120k en ik had een geelen vlam op idle
    Nauw dat ik tog,een nieuwe binnen pot moest maken.
    Zag ik ruimte voor verandering
    Ik zag dat de swirljet zijn werk niet goed deden dus ik dacht dat moet anders.
    om ze meer effect tegeven heb ik ze naar de voor kant verplaats
    [​IMG]
    en had swirljet aan de zijkant dicht gemaakt
    En nu was het weer tijd om tegaan testen
    zo en dan maar starten en dat zag er niet goed uit gelijk een vlam
    ff door starten naar idle 35k en de vlam ging weg met temp 540°c en helder blauwe vlam en 6x orage puntje in de kamer van de stiks
    dat zag er beter uit
    en nu even optoeren dat werd weer wat minder
    want er kwam weer een vlam uit de turbine maar bij 45k was die weer weg
    zo nu naar de 120k en een EGT van 530°c supercool
    Dus ik moest een probleem tekkelen
    Hoe kom ik van die vlam af met op toeren
    Turbine weer uitelkaar!!!
    kijken hoe het vlamfront er uit ziet
    Kon nog wel wat meer naar voor dus ik martin ff bellen ff over hebben wat tedoen
    Hadden we besloten swirljet aan de voor kant wat dichter te maken 1mm in plaats van 2mm
    Zo turbine weer in elkaar en je raat het
    Weer proefdraaien
    starten weer een vlam maar iets minder EGT was gestegen op idle 35k 570°c en de vlam zaten geelen wolkjes in
    dus nu weer ff op toeren en trok nog steeds een vlam tot 40k en weer weg en op 120k 520°C
    wat raar was dat de EGT op idle gestegen was
    Dus weer me motor uit elkaar
    ik had het idee om de swirljet aan de zijkant ook wat open temaken ongeveer een 1mm
    motor weer inelkaar.
    En raad wat weer proefdraaien
    en ja hoor starten naar idle 35k EGT 520°c en nog wel wat geelen wolkjes maar niet egt groot
    nu weer op toeren en geen vlam meer door naar de 120k en een EGT van 520°C
    Dus wel blij maar nog niet tevreden
    ik wil vollen verbranding van me kero dus geen geelen vlam
    motor weer uit elkaar
    nu denk ik er over om mijn swirljet allenmaal iets meer open tezetten
    Nog niet getest
    maar ik heb wel ff foto's gemaakt
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dit was even een verslag van finetuning van de verbrandingkamer met een temp verschil van 150°C vond ik het de mooite waard
    Mvg Limme
     
  2. zeemeeuw

    zeemeeuw Guest

    lang verhaal man, had je tijd over?
    Ziet er goed uit, ga ik ook doen.
    suggestie: net zulke spleetjes aan de binnen ring.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2009
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    duidelijk

    Hoi Limme.

    Gelukkig weer een beetje tijd om te hobbyen zie ik, mooi man en lekker duidelijk.
    Het zal denk ik heel lastig worden om een gehele mooie verbranding te krijgen in elk gebied en dat zéker bij optoeren, maar ik denk ook dat jij hier wel uitkomt :wink:
    Ben toevallig tegen hetzelfde aangelopen met het verder doorontwikkelen van mijn experimentele gekochte RT Hammer turbine.
    Had de orginele kamer hiervan vervangen door een kamertje volgens de UT 160, affijn om een lang verhaal kort te maken, tobben, tobben en nog eens tobben.
    Opstarten oke maar bij optoeren direct verbranding in het NGV-turbine gedeelte, heeft me 4 lagers gekost.
    Weer een orgineel kamertje gemaakt en hierna op advies van Martin de diffusor open gemaakt, opstarten geen probleem, idle op 520 graden en in de buurt van de 100K nog maar 580 graden, na proefdraaien bleek dat er een hele puist meer lucht door de diff ging en dat deze lucht ook de vlam eruit drukte, na inspectie zag ik de sporen van een onvolledige menging van de kero met lucht, en je raad het al.............................. heb ook die spleetjes in het voordeksel van de verbrandingkamer geslepen echter iets lager dan de buitenrand op advies van Martin, op +/- 8mm van de rand en deze 6mm lang gehouden en 1,5mm open.
    Morgen hiermee even proefdraaien en dan meld ik me wel weer, zal nog wat fototjes maken om het een en ander te verduidelijken.

    Ger.
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Mooi heren ,testen maar ,en zeg me maar wat er veranderd is morgen.

    En Ger als bij jou die rare brom er nog in zit zou ik ook eens proberen een combinatie van lucht happers rond om en swirljet in het voordeksel te proberen.

    Ik hoor het wel ,

    Groetjes,

    Martin.
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Martin.

    Martin ik heb in het nieuwe kamertje weer die 18 2mm gaatjes aan de buitenkant gemaakt en in swirl gezet, met het stuiken van de sticks wacht ik nog effe, eerst moet ik verbetering gaan zien, volgens mij gaat er een storm aan lucht door die speetjes in het voordeksel dus mengen zal die nou heus wel.
    Let wel dat er +/- 600 ml/min doorgaat in mijn motor en geen 250 ml zoals in een KJ66er.
    Ik ben bang dat anders de sticks wel heel snel opgefakkeld zullen zijn.

    Ger.

     
  6. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel


    Wooowwww , zijn dat geen gebruiks gegevens van een 20 kg plus motor??
    Is dat niet veel?:confused:

    mijn P200 gebruikt maar ietsejes meer bij 22/23 kg.

    gr maikel
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Limme, heel interessant verhaal, ga ik volgen en misschien dat ik later ook nog wat kan inbrengen. Heb namelijk hetzelfde probleem in de hogere toeren bij mijn grote motor. Het lijkt er op alsof de vlam door de mega hoge druk en luchtsnelheden langzaam naar achteren geblazen wordt. Ik ben daarom nog wat huiverig om er voorin gaten/sleuven te maken maar misschien is het wel dé oplossing, wie weet. We zullen de beste combinatie moeten te vinden tussen ontzettende turbulente mixing en eigenlijk ook zo stilstaand mogelijke lucht......hmmm, da's onmogelijk. :D

    Maar zo komen we er wel!

    Grt,
    Gerald
     
  8. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    hoi gerald
    ik denk dat het temaken heefd met de weerstan van de gaten
    eerst spuit je de brandstof in een stik waar lucht door heen gaat
    waar door het mengsel al gaat ontbranden
    maar daar is de brandstof lucht verhouding terijk in de stik dus daar word alle lucht verbrand
    zo volgend als die uit de stik komt heb je weer verse lucht dus daar kan de rest van de brandstof vermengen en dit doen we met swirljet om het snel temengen maar de swirljet
    zijn niet optimaal maar dat kan ik zo ff niet uitleggen
    maar ff terug tekomen op de weerstand van de gaten achter zitten groten gaten en voor kleinnen mijn flow op idle is laag als ik dan ga optoeren neemt me flow toe maar zoekt de weg van de minste weerstand dus gaat naar achter door de groten gaten
    waar door ik voor lucht gebrek heb .
    maar daar zit wel mijn brandstof wat ik op dat momen niet kan verbranden om dat er geen lucht is dus mijn brand stof gaat meer naar achter zoeken waar die lucht kan vinden om teverbranden

    gr Limme
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2009
  9. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Maikel.

    Je weet dat in die velox een main tank zit van 4 liter, ik maak gemiddeld vluchtjes van 8 tot 10 minuten, gemiddeld vermogen, na de landing zit er gemiddeld nog zo'n liter in.
    Ik heb eens een vluchtje gejakkerd en moest toen na een flame out landen, na 6.5 minuten, zelfs de hopper stond droog.
    Ik spreek je wel weer als je de P200 vliegend hebt en Koentje er een jakker vluchtje mee hebt laten maken.
    Ik ben er inmiddels wel achter dat fabrieks spec's niet altijd accuraat zijn.

    Ger.

     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik snap wat je bedoeld Limme, aan zoiets zat ik ook te denken.

    Maar effe op mijn verhaal terug te komen, kijk eens naar onderstaande foto. Daar heb ik enkele gaten voor dicht gemaakt met M2 boutjes. (Lomp afgeknipt zodat de knip gelijkt borgt) Dit heb ik in twee etapes gedaan en het viel me op dat de max toeren temp wel iéts afnam, zij het relatief weinig. Dit vond ik wel interessant. Een ander heel interessante gevolg was wat je op de foto kan zien. Je ziet precies het vlamfront beginnen en vervolgen ná die dichte gaten waar aan de binnenkant de boutjes zitten.....hmmmmm! Zouden die dan als een soort vlammehouders werkens waarbij een turbulente swirl (niet gevoed door een luchtgat) de vlam in stand houd? Wat denk je?

    Grt,
    Gerald

    [​IMG]
     
  11. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerald , kijk eens of je brandkamer voorin nat is als ie gedraaid heeft.
    Als ie dit is ,dan weet ik 1 ding zeker , sticks knijpen .

    Kijk maar eens , ik hoor het wel.
    iK ben dit al enkele jaren aan het onderzoeken , hoe en waarom gaat die vlam nou naar achter.
    Het kunnen verschillende oorzaken zijn
    De eerst die ik heb meegemaakt was de diffusor , veel te dicht , er moest meer lucht door , motor stond bloed heet.
    Diffusor open gemaakt , en 250 graden kouder ,en bijna 1.5cm de verbranding naar voren gekomen , Dus die was geslaagd.

    Een tweede motor , een 54 turbine had ook de vlam ver naar achter , kamer brande maar voor de helft.
    Gaten bij sticks weg gebogen , de voorste rij gaten 15 graden naar voren gezet.
    Stick bij binnenkomen kamer op 1cm geknepen naar 1.5 mm.
    Er zaten 6 sticks in van 6 mm
    Resultaat : temp met 150 graden gezakt ,maar nog mooier ,een hogere stuwdruk ,door dat de straal constanter was
    Een 70mm turnbine: van 6 naar twaalf sticks gegaan , probleem over.
    Je moet niet vergeten dat als je 6 sticks hebt ,dat daar een enorme wervelwind doorheen gaat.
    Maar we kunnen maar 150m/seconde gebruiken voor een goede verbranding.
    Dus als dit hoger is ,dan moet je al gauw nood oplossingen zien te vinden om dit toch fatsoenlijk zien te krijgen .
    Maar het zal voor elke motor anders zijn .

    Dus zoeken en goed nadenken , voordat je wat veranderd , en als je wat veranderd ,doe dan 1 ding tegelijk.

    Dan weet je tenminste wat effect had ,en wat niet.

    Groetjes,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2009
  12. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    verbrandings kamer jetcat

    Deze kamer heeft een crash mee gemaakt maar het gaten patroon is nog duidelijk te zien.

    [​IMG]

    wie weet kunje hier nog iets uit halen. gr Gerrit Jan

    hoe je een bericht verwijderen moet is mij niet helemaal duidelijk?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    HET IS EEN JETCAT
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    dank je gerit
    hier kunnen we van afkijken
    wat me opvald is de groten gaten voorin
    het zou leuk zijn dat er meer van dit soort foto's van verbranding's kamers komen op dit draatje
    mvg Limme
     
  15. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    benzine mix

    Wat heeft het van invloed op de verbranding om bezine bij te mixen.
    In de begin tijd gebruikte ik diesel met 15 % benzine externe smering lagers.
    De laatste jaren petroleum met 5 % olie.
    gr Gerrit jan
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  16. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    verbrandings kamer

    [​IMG]
    [​IMG]

    De aan gepaste verbrandings kamer voor in meer lucht draaid goed maar naar een keer of 5 starten kon ik niet al te snel gas geven van 32 tot 70k van 70 tot 120 maak het niet uit.
    ik ben er nog niet achter hoe dat kan accu spanning? pomp Orbit ecu
    de volgende keer zal ik de motor eens op diesel benzine mix laten draaien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Gerrit Jan.

    Ik denk dat het met je diffussor heeft te maken.

    Als je hoger gaat dan 70k dan zal die er weer meer lucht in proppen , maar van 32k naar 70k gaat volgens mij de lucht even stilstaan , gek gezegd , dan heb je geen mix en flow meer en word de motor even iets meer gevoelig , ik denk dat dat het is.

    weet het niet zeker natuurlijk ,ben aan het brain stormen.

    Mvg,

    Martin.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  18. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Nee ,ik denk ook weer niet dat dat het is.

    Je zei ,na 5keer starten ,dan denk ik eerder dat het toch een voltage ,of ampere probleem is.

    Als bij mij de pomp batterij van de fadec leger word ,dan gaat de ecu slechter reageren ,en gaat met stootjes werken , dat weet ik wel ,mischien is dat ook zo met de orbit.

    Wel mooie temperaturen Gerrit Jan.

    Mvg,

    Martin.
     
  19. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    accu spanning

    Weer wat geleerd inderdaad de accu spanning was te laag .
    Wat kan het simpel zijn. met vriendelijke groet Gerrit Jan



     
  20. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Mooi toch ,ook weer opgelost .


    Bedankt voor de uitleg.

    Martin.
     

Deel Deze Pagina